• MLT

Fått klagomål på flyttstädning, bostadsrätt.

En kille var och kollade på min lägenhet i torsdags, jag ville ha 60 000:- för den. Han ringde på kvällen och frågade om jag kunde sänka priset till 45 000:- om han tar den direkt och flyttar in på söndag (idag). Jag förklarade att jag kan gå med på priset, men att jag i så fall inte kommer kunna flyttstäda pga tidsbrist. Jag har flyttat 47 mil och skulle befinna mig i min hemstad över helgen, men hade två spelningar på lördagen så hade fredagkvällen och söndag förmiddag på mig att tömma lägenheten och städa. Jag sa att jag ska göra så gott jag kan i mån av tid på de viktigaste ställena - kök och badrum. Jag utgick ifrån att han förstod min sits och att han var införstådd med att jag sänkte priset med 15 000:- för att jag inte hann flyttstäda.

Vi skrev kontrakt, han förtydligade att jag enbart ska städa kök och badrum. Jag har fått pengarna och idag kom de och flyttade in i lägenheten medan vi fortfarande var kvar. De ställde in saker i kylskåpet och ovanpå, ställde saker i badrum och alla övriga rum. När vi städat klart gav jag honom nycklarna, vi tog i hand och åkte därifrån. 5 timmar senare ringer han och är missnöjd med städningen. Han säger att kylskåpet är smutsigt, vilket det inte är. Det jag kan tänka mig är att det är smutsigt ovanpå, glömde torka där pga att de stod och plockade in grejjor i kylen och ovanpå. Vidare säger han att duschen är smutsig. Den är från 1950 och det går inte att få den renare, har påpekat att badrummet är ofräscht vid visningen. Jag hade även glömt tvätt i den inbyggda tvättkorgen (inbyggd i nedre delen av badrumsskåpet), en handduk och ett påslakan. Nu vill han att jag ska betala halva hyran pga detta.

Å ena sidan kan jag betala och bli av med allt, slippa mer bekymmer. Om han nu inte är en räv som kommer komma med fler problem. Å andra sidan har jag redan gått ner 15 000:- i pris och rent principiellt vill jag inte ge mer pengar. Har slitit som en varg pga att han var i desperat behov av lägenhet, knappt sovit och har gjort så gott jag kunnat och hunnit. Nu undrar jag vad lagen säger, måste jag betala eller finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Fått klagomål på flyttstädning, bostadsrätt.
  • Miss Cee

Frågan är ju först och främst om ni har skrivit något om denna delen av uppgörelsen? Finns det på papper någonstans? Eller var det någon annan närvarande som hörde överenskommelsen?

Vad jag förstår så hade du ingen mäklare inblandad?

Det är ju alltid svårt när man inte har några bevis, men du har sänkt ditt pris med 1500kr och varit tillmötesgående, så jag ser ingen anledning till att du ska betala ett öre till honom.

Jag gissar att han om han vill bråka kan ta dit en städfirma och sedan dra dig in i tingsrätten i ett civilmål, och stämma dig på kostnaden för en städfirma. Men det är en rätt stor apparat, och kostar rätt mycket för de 1500kr som en totalstädning kan gå till... Dessutom måste det ju isf bevisas att han fick lägenheten i ett skick som var sämre än avtalat...

• MLT

Jag sänkte inte med 1500:- utan 15 000:- och förklarade tydligt att jag inte har tid att flyttstäda, men att jag ska göra så gott jag kan med kök och badrum. Jag tyckte att det var en schysst deal åt båda håll - jag blir av med lägenheten snabbt, slipper betala någon mer hyra och slipper som sagt flyttstäda pga tidsbrist medan han fick lägenheten 15 000 billigare och fick tillgång till lägenheten redan samma helg.

Han skrev dit på kontraktet att jag ska städa kök och badrum, eftersom vi köpt ett färdigt kontrakt där det står att lägenheten ska vara väl rengjord. Min sambo har varit med under alla våra samtal och även när vi skrev papprena, samt under flytten så han har hört allt och även han tyckt att det var en schysst deal. Jag hade ju absolut inte flyttat allt i helgen om det inte vore för att killen var så desperat efter att flytta in.

Grejjen är ju den att i ett sånt här läge gäller ju inte vad man tycker eller har trott, utan vad som finns på papper. Skulle han gå till tingsrätten med detta kan han ju absolut hävda att jag har slarvat med städningen, det står på pappret att jag ska städa kök och badrum och jag har ju inte dammat väggar, putsat fönster eller skurat golven. Vill han jävlas kan han ju hävda att jag skulle göra det. Å andra sidan har jag min sambo som vittne på allt som sagts.

Är han skyldig att betala hyra för de 4 dagar han fick flytta in tidigare? För de 400:- kan han ju hyra städfirma isf att torka av ovanpå kylen, skura duschen och slänga handduken. Med rotavdrag får han ju städhjälp för 800:- och mer än så lär det väl inte gå på.. Det var riktigt slarvigt av mig att inte fixa kontrakt på att han godkänt städningen innan jag åkte, trodde verkligen att han fattat min situation och inte skulle bråka!

• MLT

Jag undrar även om han hade skyldighet att påpeka dessa brister redan när de kom dit? Vi hade städgrejjor framme så de hade ju kunnat säga redan då att de ville att vi skulle städa mer, men de väntade tills de visste att vi inte kunde komma tillbaka.

De ställde in saker i kylen och ovanpå, kan de komma nu och säga att den är smutsig? Samma sak med duschen, han hävdar att det inte använts något medel, men min sambo som städade den har legat och skrapat golvet med kniv och haft på både kalkavlagringsmedel och vanligt skurmedel. Duschen är som sagt från 1950 så det går inte att få den renare, speciellt inte med den tidsbrist vi hade, som killen var väl medveten om.

• MickeN1973

Skulle han vara desperat?

Du behagar skämta.

Och en flyttstädning kostar inga 15000 kr.

Han försöker pressa dig.

Och kontraktet skriver han med BRF, har dom get lov att han flyttar in tidigare?

• 071001

Nej, tala vänligt men bestämt om för honom att ni tecknade ett avtal och att flyttstäningen inte skulle bli bättre än så här pga rådande omständighet. Vilken typ!

• MLT
    MickeN1973 skrev 2009-09-28 18:44:48 följande:
    Skulle han vara desperat?Du behagar skämta.Och en flyttstädning kostar inga 15000 kr.Han försöker pressa dig.Och kontraktet skriver han med BRF, har dom get lov att han flyttar in tidigare?
    Allt med bostadsrättföreningen var godkänt. De ska skriva kontrakt i morgon, men jag och killen köpte kontrakt från Bokia som vi skrev på oss emellan. Där stod det att lägenheten ska vara väl rengjord, men eftersom vi kommit överrens om att jag inte hinner flyttstäda skrev han dit i sitt kontrakt att jag ska städa kök och badrum. Med andra ord har jag inte uppfyllt den delen, eftersom en sån städning innebär att jag ska putsa fönster, skura golv och väggar, medan vi kom överrens om att jag ska städa kyl, spis och badrum efter mån av tid. Jag var dum och godtrogen och trodde inte att han skulle komma efteråt och klaga eftersom jag gått ner så mycket i pris. Å andra sidan har jag ett vittne på vad som sagts angående städningen.

Jag ringde konsumentvägledare och hon sa att hon inte tycker det är rimligt att jag ska betala mer. Det är ett privatköp och då gäller inga direkta regler och det han kan göra är att hyra städfirma och gå till tingsrätten och stämma mig på beloppet, som Miss Cee skrev. Hon sa även att han kan välja att städa själv och kräva mig på pengar och då brukar de räkna med 100:- i timmen. Jag kontaktade honom igår och erbjöd mig att betala för städningen och att jag anser att den går på max tre timmar = 300:- eftersom allt redan blivit skurat en gång. Erbjöd honom även att häva köpet. Han svarade att han har vittnen som sett hur det såg ut i lägenheten och att de tagit foton och nu vill han ha 3000:- istället för 1500:-. Frågan är bara hur en tingsrätt skulle bedömma hans foton om han redan ställt in sina saker överallt. Om kylen var så skitig, varför sa de inte det på en gång när de ställde in sakerna och vi fortfarande var kvar med alla städgrejjor.
  • MLT
    071001 skrev 2009-09-28 18:47:18 följande:
    Nej, tala vänligt men bestämt om för honom att ni tecknade ett avtal och att flyttstäningen inte skulle bli bättre än så här pga rådande omständighet. Vilken typ!
    Jag gjorde det och nu har han krävt ännu mer pengar. Struntar egentligen i vad notan hamnar på i slutändan, av ren princip vägrar jag att ge honom kontanter. Slutar det med att jag blir betalningsskyldig för att han hyr städare går pengarna iaf till någon annan.
  • 071001

Har du berättat för honom vad konsumentvägledaren sa?
    Alla har ju olika syn på vad välstädat är, men då kunde han sagt nåt medan du fortfarande stod där med moppen i högsta hugg. Du har ditt vittne på vad som sagts ang städning så hans vittnen kan väl inte vara mycket värda då? Fortsätt vara benhård och låt inte tveksam utan som att du vet att du har rätt.

• Sladdisnr3

Gud va tråkigt att läsa:(.....att folk ska vara så jäkla giriga är helt ofattbart, särskilt när man har bestämt en sak gemensamt.

Jag har inget bra tips eller råd, men jag hoppas verkligen att de löser sig för dig och att han inte fortsätter att bråka. Tycker som nån ovan skrev, visa honom inte någon osäkerhet, utan ta reda på så mkt du kan om sitsen o va tydlig o kanske tom om du kan spela in samtalen. Han verkar ju inte vara särskilt schysst så man vet ju aldrig om de kan komma att behövas framöver.

Lycka till!!!!!

• MLT
    071001 skrev 2009-09-29 11:28:47 följande:
    Har du berättat för honom vad konsumentvägledaren sa?Alla har ju olika syn på vad välstädat är, men då kunde han sagt nåt medan du fortfarande stod där med moppen i högsta hugg. Du har ditt vittne på vad som sagts ang städning så hans vittnen kan väl inte vara mycket värda då? Fortsätt vara benhård och låt inte tveksam utan som att du vet att du har rätt.
    Ja, nu när han begär 3000:- så känner jag att han kan gå till tingsrätt om han vill lägga ner den tiden. Mycket mer än så skulle inte en slutnota hamna på iaf och då går inte pengarna till honom.

Jag skrev ett sms med mitt beslut för att ha det skriftligt, jag ska även skicka ett brev till honom, blev rådd av konsumentvägledaren att göra det. Jag har erbjudit betalning för städning och känner att jag gjort vad jag kunnat. Det är så uppenbart att han bara är ute efter att pressa mig på pengar. Svarade honom att accepterar han inte betalning för städning eller att häva köpet får han hyra städfirma och stämma mig på beloppet i tingsrätten.
Svar på tråden Fått klagomål på flyttstädning, bostadsrätt.