Fått klagomål på flyttstädning, bostadsrätt.
En kille var och kollade på min lägenhet i torsdags, jag ville ha 60 000:- för den. Han ringde på kvällen och frågade om jag kunde sänka priset till 45 000:- om han tar den direkt och flyttar in på söndag (idag). Jag förklarade att jag kan gå med på priset, men att jag i så fall inte kommer kunna flyttstäda pga tidsbrist. Jag har flyttat 47 mil och skulle befinna mig i min hemstad över helgen, men hade två spelningar på lördagen så hade fredagkvällen och söndag förmiddag på mig att tömma lägenheten och städa. Jag sa att jag ska göra så gott jag kan i mån av tid på de viktigaste ställena - kök och badrum. Jag utgick ifrån att han förstod min sits och att han var införstådd med att jag sänkte priset med 15 000:- för att jag inte hann flyttstäda.
Vi skrev kontrakt, han förtydligade att jag enbart ska städa kök och badrum. Jag har fått pengarna och idag kom de och flyttade in i lägenheten medan vi fortfarande var kvar. De ställde in saker i kylskåpet och ovanpå, ställde saker i badrum och alla övriga rum. När vi städat klart gav jag honom nycklarna, vi tog i hand och åkte därifrån. 5 timmar senare ringer han och är missnöjd med städningen. Han säger att kylskåpet är smutsigt, vilket det inte är. Det jag kan tänka mig är att det är smutsigt ovanpå, glömde torka där pga att de stod och plockade in grejjor i kylen och ovanpå. Vidare säger han att duschen är smutsig. Den är från 1950 och det går inte att få den renare, har påpekat att badrummet är ofräscht vid visningen. Jag hade även glömt tvätt i den inbyggda tvättkorgen (inbyggd i nedre delen av badrumsskåpet), en handduk och ett påslakan. Nu vill han att jag ska betala halva hyran pga detta.
Å ena sidan kan jag betala och bli av med allt, slippa mer bekymmer. Om han nu inte är en räv som kommer komma med fler problem. Å andra sidan har jag redan gått ner 15 000:- i pris och rent principiellt vill jag inte ge mer pengar. Har slitit som en varg pga att han var i desperat behov av lägenhet, knappt sovit och har gjort så gott jag kunnat och hunnit. Nu undrar jag vad lagen säger, måste jag betala eller finns det något jag kan göra?