• Rilles Tilda

p-piller biverkningar

Jag har ÄNTLIGEN efter 10 års användade av p-piller insett att jag inte tål hormonpreparat!

Jag startar denna tråd för att se hur vanligt dessa biverkningar är och hoppas även på att den ska läsa av p-pilleranvändare som inte vet att det INTE är dem det är fel på!

Från det att jag var 17 år och började med p-piller och fick min första pojkvän har jag haft problem med svamp i underlivet, får skavsår av sex och ofta fruktansvärd klåda o illaluktande flytningar i underlivet.

Så många gånger jag kontaktat, först ungdomsmottagning, och senare barnmorskemottagning. Berättat om mina besvär och blivit undersökt. Fått tips om att inte ha string, inte raka mig, inte ha tighta kläder, inte tvätta med tvål, smörj in med olja varje dag, provat nya piller. Inget har gett minsta resultat!!! Tillslut hade barnmorskan inga mer tips att ge så hon sa " Du kanske har för hårt toapapper?" Som om jag skulle riva sönder mig själv?? Eller vaddå??

Då gav jag upp och trodde att det är väl så här jag är! Bara att leva med!

Inte förrän jag o min sambo bestämde oss för o skaffa barn upptäckte jag att problemen försvann! Min lust ökade och jag fick aldrig skavsår, inga mer svampinfektioner.
    Och framför allt rädslan att få ont varje gång vi hade sex försvann efter ett tag.

Jag skulle påstå att p-piller har förstört så mycket av mitt sexliv. Och jag är så sjukt ledsen för att jag misstänker att det finns många unga kvinnor ute i Sverige o världen som har samma problem och inte vet att det kan vara p-piller som är orsaken.

Tack o lov får jag nu efter vår son kommit, en KOPPARSPIRAL!!!

• Svar på tråden p-piller biverkningar
  • Anonym (Tuss)

Kan lägga till att jag har använt p-spruta och den har nästan förstört vårt förhållande pga alla biverkningar.. men man förstod ju inte först att det var den det hängde på...

• Rilles Tilda

Nej, precis! Det har krånglat till det rätt mycket för mig också. När inte underlivet funkar blir det ju så tillsist att man har sex fast det gör sjukt ont. Ibland var vi tvungna att avbryta för det gjorde så ont. Min nuvarande pojkvän tog det jättehårt o trodde att det var hans fel. Eller att jag inte tände på han. (Vi visste då inte att det var p-pillerna) Jag mådde dåligt för jag förstod inte vad som var felet. Kändes hemskt att säga till för det gjorde min sambo ledsen o orolig.

• Anonym

Å, detta är något som verkligen borde tas upp mer, jag har hört hur mycket berättelser som helst om folk som får jobbiga biverkningar av p-piller samtidigt som barnmorskorna fortsätter att säga att det inte alls är så vanligt med biverkningar och att man lika gärna kan påverkas positivt osv, och hur dom i princip lobbar för att unga tjejer ska börja med p-piller på ungdomsomtagningen utan att ens nämna några alternativ.

Det är ju helt sjukt hur vanligt det är med så unga tjejer som 14 börjar använda p-piller och fortsätter använda dem i flera år och kanske inte fattar att dom påverkas negativt fören flera år framöver.

Jag åt Cerazette några månader för två år sen men hade tillräckligt med självinsikt för att förstå att det var på grund av p-pillerna som jag inte hade någon sexlust helt plötsligt.

• Anonym (Linda)

P-piller stal flera år av mitt liv och precis som du så förstod jag ju inte att alla mina problem berodde på dessa jävla piller. Började äta minipiller runt 16 års ålder för att få regelbunden mens. Och då hade jag väl egentligen inga större problem förutom att jag tyckte att jag fortfarande blödde lite väl länge (ca 8-10 dagar) och några år senare valde jag att byta till p-piller för att få kortare mensperioder. Minns inte exakt hur långt efter bytet det började men jag kopplade ju aldrig att det hängde ihop med pillrena.

Jag fick högt blodtryck, ständig huvudvärk som ofta övergick i rejäla migränattacker och jag var ibland liggandes i flera dagar i sträck. Sexet var också ett problem, dålig sexlust, blev sällan fuktig vilket ledde till att det ofta gjorde ont... och så dessa eviga svampinfektioner. Men det värsta av allt (förutom huvudvärken) var depressionerna... jag var ofta väldigt nedstämd, hade ångest och kände oro, drabbades ibland av social fobi och ville bara sitta hemma... grät ofta på morgonen när jag klev upp över ångesten jag kände för den kommande dagen. Var väldigt känslosam och grät över minsta motgång, när jag tänker tillbaka känns det som jag grät över allting. Sådär höllt det på flera år. Gick hos läkaren upprepade gånger och fick diagnosen "oro och spänningshuvudvärk".

Sen kom dagarna då jag glömde ta mina piller. Av någon anledning så bestämde jag mig för att låta bli dom ett tag (var singel då)... och det tog inte lång tid tills jag upptäckte att min huvudvärk var som bortblåst, mitt blodtryck blev normalt igen, svampinfektionerna försvann och sexlusten kom tillbaka... depressionerna hade ju gått lite upp o ner så dom reagerade jag inte över först... men en tid därefter då jag tänkte tillbaka och insåg att jag mått väldigt bra och varit ovanligt glad väldigt länge så förstod jag att dessa piller antagligen orsakat även dem... det är nu 10 år sedan jag slutade med mina piller och har under dessa 10 åren mått hur jävla bra som helst och endast haft en enda svampinfektion... huvudvärk har jag väldigt sällan och blodtrycket har varit helt normalt... sexlusten är också som den ska... eller nästan lite för mycket ibland .... Testade några andra sorters p-piller under åren därefter men gav upp inom de första månaderna då jag kände massa äckliga biverkningar komma igen. Även illamående är en biverkning jag känt av vissa sorter.

Just det ja... jag glömde ju finnarna... fy fan vad finnar jag hade... testade alla möjliga preparat men inget hjälpte... men när p-pillerna åkte ut så försvann varenda finne och jag har sen dess haft jättefin och slät hy.

Bestämde mig för många år sedan att aldrig mer stoppa hormoner i min kropp och fyra barn senare har jag nu steriliserat mig och behöver aldrig mer tänka på sånt skit alls...

• Anonym (Tuss)

Ja nu har jag valt att ALDRIG stoppa i mig hormoner mer.. Nu får det bli killens ansvar att skydda sig om han inte vill ha fler barn.. Jag är så jävla trött på att må dåligt och att utsätta vårt förhållande pga hormoner mm...

• Rilles Tilda

Det där med depressioner minns jag ju nu. Fick det av mina första p-piller. Men det lyckades jag komma på efter redan 6 månader. Grät ju helt utan anledning o var jättenedstämd första raden på kartan varje månad.

Dock har jag hormonfinnar som kommer innan varje mens . Så där var en positiv grej för mig. Jag hade världens finaste hy av p-pillerna och även när jag var gravid!

• Rilles Tilda

puffar lite för o se om det är nån mer som vill berätta nåt

• Anonym (instämmer)

noll sexlust och supersköra slemhinnor.. gick inte att ha sex, jag bara gick sönder..
    nu äter jag visserligen p-piller igen (yasminelle) men dessa fungerar faktiskt..

även jag fick träffa många barnmorskor och gynekologer som undersökt men inte sett något problem... SUCK!! äntligen har jag en bra barnmorska som faktiskt lyssnar

Svar på tråden p-piller biverkningar