LÄS!
Hejsan hörni! jag är 17 år och har förstått nu att jag lidit av dessa förjävliga biverkningar i 2 år. Det hela började när jag och min kille (som otroligt nog fortfarande hänger ihop med mig) bestämde oss för att skippa gummit och prova p-piller. Jag tillgavs neovletta som alla får nu för tiden i början och blev snustorr! och väldigt väldigt skör. Det gick liksom inte ens att ha sex. Jag bytte till Cilest och besväret minskade lite men var fortfarande torr. o Blev deprimerad så bytte upp till yasmin som sägs ska göra att man blir gladare, men fick.... vad ska man kalla det som..,. "attacker". Jag blev yr och kände mig så sjukt tom i magen, kändes som om jag skulle spy och skita på mig på samma gång, fick hjärtklappning, skakade och svettades. Vi har varit på akuten många gånger, sett läkare och fått som svar att jag har fått vätskebrist eller ätit för dåligt under dagen. Och jag intalade mig själv att jag mådde bra. Att det inte var något fel på mig. Men jag har alltid känt, eller undrat någon gång om vad det är som är fel, det kanske är en oupptäckt sjukdom.,, eller att det kanske är såhär man ska må?
jag var säkert deprimerad fast än jag italade mig själv att allt var bra. Det kändes som om allting var fejk nu, mina skratt, alla stunder jag trodde var roliga. när jag tänker efter på hur jag var innan jag började med p-piller. Jag var så otroligt glad, förmodligen den gladaste i hela universum. Min kille älskade mig så oerhört mkt och jag fick alltid gulliga sms och han visade alltid att jag var den bästa tjejen som fanns.
Nu har attackerna pågått för lång tid. Den här sommarn har vi varit på akuten flera gånger igen. Nu efter att ha haft vissa aningar om att det kunde vara p-pillerna så sökte vi på internet och läste om fler som hade jobbiga biverkningar. Jag träffade en otroligt bra läkare som sa att vi skulle sluta med pillerna. Jag har nu varit utan pillerna i 4 veckor och det har blivit värre? jag har fåt sjukskriva mig ifrån skolan för att jag har det så kämpigt på mornarna. Jag får tvinga i mig mat eftersom att jag har nada matlust, känns som om jag ska spy, är illamående, skakar och det kryper i kroppen. under huden liksom, kallsvettas i händer och fötter. jag vaknar varje morgon av min ångest, jag sväljer och sväljer, min tröja är fuktig i svett och jag försöker somna om men det går inte. Då är klockan 6 ungefär. Jag tränar också, eller jag dansar. Det är bland det roligaste som finns i livet! och nu börjar dansen i morgon sön (22 aug). och jag kan inte vara med. Jag vill sååå gärna vara bra igen. jag vill kunna känna lukter och frihet igen, ingen klump i halsen, kunna skratta åt ingenting och kunna tycka om mig själv. jag tycker att jag är så äcklig. Jag brukade ha babyhud och har fått flera finnar av p-pillren också tror jag. jag orkar inte bry mig om hur jag ser ut längre. jag blir anfådd av ingenting. känns som om jag får alla dumma biverkningar. verkar som om alla kan stå ut med dom iaf? jag kan inte ens vara med kompisar, inte ens gå till skolan. har inte träffat min kille på flera veckor. jag är rädd att han börjar lessna ur. Det tar på oss båda. Någon som kan säga på ett ung hur lång tid det tog innan man kände sig bra igen?, jag vet att det är individuellt men jag blir desperat snart. Någon som kan säga på att ung hur det kändes när det gick ur, om det är i steg för steg eller om man vaknar upp en dag och man är en ny människa?