Inlägg från: lunkentuss |Visa alla inlägg
  • lunkentuss

    Tappa vikt fram till jul?

    Jag tog ett nytt tag för ca 3 dagar sen! Har 4-6 kg kvar till mitt slutmål nu, men har stått still o trampat i snart 2 månader o till o med gått upp 1 kg xD Så för några dagar sen tog jag mig i kragen!!

    Idag har jag hittills ätit en tallrik havregrynsgröt och om en halvtimme ska jag gå o lämna på dagis, det blir totalt en halvtimmes promenad

    Hur mkt ska du gå ner??

  • lunkentuss

    Ja det var ganska samma, kul

    Jag väger just nu 66 kg till mina 164 cm, men har som delmål 61 kg -då har jag gått ner 20 kg... Men slutmålet är 59 kg, bara för o för första ggn i mitt liv komma under 60 kg-sträcket
    Hade också tänkt bli klar nu till jul, det blir knappt 3 kg i månaden och det har ju gått förut

    Guu vad bra med hund!! Då är man tvingad o gå ut
    Nu ska jag iväg till dagiset...! Sen blir det fullkornspasta med tonfisksås till lunch

  • lunkentuss

    Metoder är inget för mig heller... Däremot följer jag väldigt mycket av Paulun, så man kan väl säga att jag går efter "paulunmetoden"

    Jag läser just nu hans bok om viktminskning -har läst den förr, men då den äldre versionen. Men nu har jag köpt den nya uppdaterade boken och det är riktigt peppande att läsa!

    Just det här som någon nämnde att inte äta på kvällen -han skriver att man ska helst inte äta närmare än 4 timmar före läggdags, eftersom energiförbrukningen under natten är minimal. Så ska man gå o lägga sig klockan 22 kan man äta middag senast klockan 18

  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-28 10:50:50 följande:


    Jag vet inte vem Paulun är men jag tror väl inte heller på metoder. Iaf inte de som säger att man bara ska äta äpplen eller liknande. Jag tror på att äta bra mat och röra på sig. Då blir kroppen glad. Jag jobbar på dagarna (sitter på jobbet nu) och är inte hemma förrän 17-18 tiden. Äter då middag med en gång (står färdiglagad när jag kommer hem). Sen blir det ofta ut i trädgården eller renovering av huset fram till 21. Sen lite pyssel inomhus och sen sängen. Jag skulle ju kunna ut och springa efter det att vi ätit middag men då blir jag ju väldigt hungrig efteråt. Annars får det bli på helgerna. Hur ska jag göra? När tycker ni att jag ska få tid att träna?
    Då skulle du gilla Paulun, inget hokus pokus bara ren fakta
    Du hinner inte gå på morgonen, gärna före frukost? En halvtimme räcker gott..! Eller om du har en timme lunchrast -gå 20 minuter o ät direkt efter Samma sak på kvällen, en halvtimmes promenad på kvällen är ju alltid nåt Så kan du ägna dig åt mer på helgen
  • lunkentuss
    Jenny1 skrev 2009-09-28 11:10:07 följande:
    Jag måste också ta tag i träningen... försöka få en rutin på det. Tycker alltid att det är nån förkylning som bryter ut när man precis börjat.. Men ikväll ska jag damma av motionscykeln! Finns inte så mycket alternativ när man är ensam med två barn. Vilka råvaror/vilken mat ska man välja? När man samtidigt måste tänka på ekonomin?
    Vi äter väldigt ofta hemjord falafel -kikärtsbiffar! Billigare grejjer än kikärtor får man leta efter Till det gör vi en sås/dressing av turkisk yoghurt och massa grönsaker till Oftast broccoli -fryst sådan är ganska billig
  • lunkentuss
    Jenny1 skrev 2009-09-28 11:21:18 följande:
    Det lät spännande! Kan man göra många och frysa in? Brukar barn uppskatta de? Tar gärna recept! Både på biffarna och såsen, och vad ni har för grönsaker till.
    Det kan man -har i frysen just nu, hihi
    Dottern är 2.5 år o hon tycker dom är jättegoda iaf...

    Originalrecept finns säkert på nätet, men jag tycker inte dom brukar bli så bra när jag gör dom... Så jag har mixat lite själv o dom är faktiskt godare tycker jag, haha

    Detta är på ett ungefär nu, för jag gör nog olika varje gång med mängd o så, hehe...

    ca 2 dl okokta kikärtor (lägges i blöt under natten o kokas sedan ca 1.5 timme)
    1 stor lök (gul elr röd)
    runt 2 vitlöksklyftor
    salt o peppar
    persilja (jag använder fryst och det bruka gå år drygt ett halv sånt litet paket)
    1-2 ägg
    potatismjöl
    oliv/rapsolja

    Jag hackar lök o vitlök lite grovt o steker den mjuk o massa (!) olja, saltar o pepprar. Sen häller jag ner lökblandningen samt oljan i em mixer o tillsätter dom kokade kikärtorna. Mixar o knäcker i 1-2 ägg beroende på konsistensen -jag vill ha den ganska lös. Smakar av med ytterligare lite salt o peppar + persilja. Sedan rör jag i lite potatismjöl så smeten stabiliserar sig lite, men fortfarande är ganska lös/seg.

    Klickar ut i stekpanna med rapsolja i o steker tills det blir gyllenbrun fin yta på båda sidor

    Såsen gör jag på turkisk yoghurt, men vilken naturell yoghurt som helst funkar ju
    Smakar av med tex vitlöksklyftor, salt o peppar eller chilikrydda/sås. Guacamole är föresten oxå väldigt gott till...!! Nyttigt fett med

    Vi har antingen kokt broccoli till eller lite blandat med tomater, paprika o majs
  • lunkentuss
    Jenny1 skrev 2009-09-28 13:29:07 följande:
    Tack himmelsflickan! Det där ska jag absolut testa! Storhandlade ju igår, så det får vänta tills nästa gång. Tar tacksamt emot recept på storkok som går att frysa in.
    Nåt anat vi gör ofta som är snällt mot plånboken är vegetarisk lasagne. Man gör en tomatsås istället för den vita såsen och så blandar man spenat o keso istället för köttfärs

    Tomatsås:
    1 burk krossade tomater
    1 gul lök
    1-2 vitlöksklyftor
    salt, peppar
    oregano
    olja

    Stek löken o vitlöken mjuk i olja, tillsätt tomaterna o smaka av med kryddorna.

    Keso/spenat:
    Ta ca 2 dl hackad spenat (jag använder fryst, som tinat) och blanda med ca 400 gr (nästan en hel stor burk) keso. Salta o peppra.

    Häll hälften av tomatsåsen i en ugnsform o varva sedan lasagneplattor (gärna fullkorn då) o kesoblandning. Häll resten av tomatsåsen överst o lägg sedan skivad squasch allra överst. Strö över mager riven ost.

    In i mitten av ugnen, ca 45 min 200 grader
    Serveras med riven vitkål som smaksatts med en skvätt vinäger =)
  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-28 18:13:36 följande:


    Kom precis tillbaka efter en 5 km löprunda! Det gick inte fjäderlätt precis men nu har jag börjat igen! Phu. Vatten....
    åå va skönt o va klar...! Jag har min träning kvar, börjar klockan 20 ^^
  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-29 07:07:07 följande:


    God morgon alla kämpar! Idag tar vi nya tag. Vi ska lyckas. Okej?
    oo ja, sitter o tuggar havregrynsgröt just nu o ägg ^^
  • lunkentuss

    den kära leken skrev 2009-09-29 07:38:13 följande:


    Himmelsflickan: Gick det bra att träna igår? Vad tränar du?
    Det gick jättebra, jobbigare än sist nu när man kan stegen bättre ^^
    Jag tränar lite olika saker, är medlem på westcoast som det heter o går på gruppträningarna där

    Jag tränar core 3ggr/vecka, afrodance o step up 1 gång/veckan, bodypump 1 gång/vecka o spinning 2 ggr/veckan.
    Ibland byter jag ut step up:en o tränar bodybalance istället

    Bra med gymkort
Svar på tråden Tappa vikt fram till jul?