• PåvägMotSyskon

koka köttfärs - HJÄLP, kika in

Hej! Jag lagar egen barnmat och har nu kommit till köttbiten som läggs till. Min son är idag 6månader o har testat på 1 egen rätt

Fisk
    Potatis
    Avokado
    Ärtor
    Morot

Idag tänkte jag fixa till köttfärsås.. Men hur länge kokar man köttfärsen?

Funderar lite på vad jag ska ha i för tillbehör..

kanske man kan ha

Köttfärs
    pasta
    morot
    persilja (från gården)
    eventuellt nånting mer så som majs/ärtor?

nå mer tips?

Har krossade tomater (som ja läst att folk använder, men e han inte för liten för o ha sånt i maten nu? de e väl mer när han blir 7-8månader?)

HOPPAS på svar =)

• Svar på tråden koka köttfärs - HJÄLP, kika in
  • LillaFlingan

du kokar köttfärsen tills det rosa är borta, precis som vid stekning...
    du kan väl ha passerade tomater annars?

• vivianne

Köttfärsen behöver bara koka ett par minuter om du finfördelar den redan i kokspadet.

Jag hade nog varit lite försiktig med majsen - "hinnorna" kring kornen kan vara lite svårsmälta. Vill du ändå ha majs i kan du koka den separat och sedan pressa genom en sil, då silas hinnorna bort och majspuren blir slät och fin. Sedan är det ju bara att blanda med det andra i efterhand. Men det kanske du redan tänkt på

• gryning2

Det är OK att ha i en skvätt grädde också. Det är ju mer att bebisen inte ska få mjölk som dryck förrän den är lite äldre. Annars låter det bra med ingedienserna.

• Mosaik

när min lilla var i den ålder så kokade jag köttfärsen i så lite vatten som möjligt. Hade i morötter och ärtor, potatisbitar.... Nån gång kokade jag köttfärsen i krossadetomater och lite vatten också.

• parvati

Tomater ska man vara lite försiktig med då färgämnnet som gör de röda kan ge allergiska reaktioner men du kan ju prova pyttelitte tomatpure till. De ser aptitligt och smakar gott med lite tomat i såsen. Det händer inget farligt men det kan bli eksem kring munnen.

• PåvägMotSyskon

tack för alla svar som inkommit. hoppas på fler..

Ja majsen kan va lite knepiga, använde mixer när ja gör puré, men även då finns skalet kvar.. men tack för tipset!

Ja tillsätter oftast rapsolja i maten när ja gjort puré, funkar bra :)

Ahh, de lät enkelt me köttfärsen, man blev lite fundersam om de kunde va så enkelt. :)

Ja, tomat ska man va försiktig med, men läste att nån tillsatt det, men då kanske dem e äldre...

borde funka me de övriga ingredi som ja nämnde, till början innan dem vant sig så kan man mer ha som vanligt (utan tillsatt salt givetvis)

• Ulf Harrys Farsa

Ni som fixar själva:

Tänk på att färsk och fryst kyckling ofta innehåller massor med tillsatt koksalt.

• La Lola
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-28 11:12:56 följande:
    Ni som fixar själva: Tänk på att färsk och fryst kyckling ofta innehåller massor med tillsatt koksalt.
    Fast å andra sidan använder man kanske 1 filé till massor av andra ingredienser o får massa mat. O det äts ju inte varje dag heller. 

Så tänker iaf jag när jag gör kycklinggryta till Hedda.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Ulf Harrys Farsa

La Lola skrev 2009-09-28 11:18:32 följande:

Fast å andra sidan använder man kanske 1 filé till massor av andra ingredienser o får massa mat. O det äts ju inte varje dag heller.  Så tänker iaf jag när jag gör kycklinggryta till Hedda.
    jo självklart ;)
  • PåvägMotSyskon

glömde skriva att man ska ju inte ha nå salt i barnets mat.. men är det okej att köpa kycklingfilé som innehåller salt i ingredienserna? för de finns ju ingen som e saltfri??

• PåvägMotSyskon

oj, läste de ni skrev sist efter ja skrev..

ja de kanske blir i sån liten mängd när man har andra saker med i maten..

För dem borde ju kunna äta lyckling menar jag.. finns ju knappt nån saltfri (lite dåligt)

• Ulf Harrys Farsa
    PåvägMotSyskon skrev 2009-09-28 11:22:05 följande:
    glömde skriva att man ska ju inte ha nå salt i barnets mat.. men är det okej att köpa kycklingfilé som innehåller salt i ingredienserna? för de finns ju ingen som e saltfri??
    se ovan.

fryst hel kyckling är sällan besudlad med saltinjektioner.
  • PåvägMotSyskon

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-28 11:24:05 följande:

se ovan.fryst hel kyckling är sällan besudlad med saltinjektioner.
    jag kollade på all kyckling ja kunde komma åt (willys) å de stod ingred: salt.. på varenda en typ... men ska ta mig en kik på de som e hela.. kanske missa dem om de fanns där.
Svar på tråden koka köttfärs - HJÄLP, kika in