• camillas1985

Buljong och mjölk i mat till 8 måanders?

Har suttit och letat efter lite olika recept på mat till min pojk och ska snart iväg och handla. Reagerade på att det är både buljong och mjölk/grädde i många maträtter som jag hittat och undrar hur det är med det här nu. Kan jag ha lite buljong i maten eller kan han ta skada av det? Och mjölken, hur mycket ska man passa sig för det? Kan jag göra en mjölksås till maten? Inte får han väl järnbrist för att han får lite mjölk någon gång i veckan eller?

• Svar på tråden Buljong och mjölk i mat till 8 måanders?
  • gryning2

Buljong är väl lite onödigt eftersom det är så salt. Men en sås med mjölk eller en skvätt grädde gör ingen skada. Som du säger, det är ju p.g.a. risk för järnbrist man ska undvika mjölk. Men det är ju om man ger det som dryck, eller om det är ofta/dagligen.

• gryning2

Om du lagar samma mat åt honom som till er kan du väl ta undan lite till honom innan du tillsätter buljongen bara.

• strojes

Mjölk i maten är ok från 8 månader, det är mjölk som dryck man ska vänta lite med. Buljong funkar nån dag i veckan men inte mer. Produkter som innehåller salt (korv tex) är ok någon gång ibland från 8 månader.

• svårt att vara unik

Det finns saltfri buljong på t ex hälsokosten (vissa coop har den också). Den kan verka dyr (ca 75kr), men räcker länge.

• camillas1985

Tack för era svar. Blir lite förvånad när jag läser i barnmatsböcker och det står i jätte många recept att man ska ha i buljong. Böckerna är heller inte gamla så de borde ju inte ha missat att små barn ska ha saltfri kost.

• HelenaMaria
    camillas1985 skrev 2009-09-28 16:14:52 följande:
    Tack för era svar. Blir lite förvånad när jag läser i barnmatsböcker och det står i jätte många recept att man ska ha i buljong. Böckerna är heller inte gamla så de borde ju inte ha missat att små barn ska ha saltfri kost.
    Kosten behöver inte vara helt saltfri. Grejen är att man inte ska tillsätta extra salt. Lite buljong i maten är inte någon som helst fara!
  • HelenaMaria

Anledningen till att det förekommer buljong i barnmatsrecept är just för att det INTE råder ngt saltförbud.

• camillas1985
    HelenaMaria skrev 2009-09-28 16:17:30 följande:
    Anledningen till att det förekommer buljong i barnmatsrecept är just för att det INTE råder ngt saltförbud.
    Nähä det trodde jag att det var eller kanske inte förbud men att man ska använda så lite som möjligt. Allt salt är ju svårt att undvika men så mycket man kan trodde jag man skulle passa sig för det. Tycker det står överallt att njurarna kan ta skada innan 1 års ålder.

Hur är det nu då? Någon mer som har något att säga om detta?
    Ska till bvc i morgon och ska då höra efter men det kan ändå vara intressant att höra vad andra hört.
  • HelenaMaria

Jag har faktiskt aldrig hört (förutom här på FL..) att mat till barn över sex månader ska vara helt saltfri. Att ge en macka med smör eller leverpastej är helt ok och det innehåller ju salt eller hur? Mjukost innehåller lite salt m.fl. livsmedel.

Om man t.ex. gör en korv stroganoff och tänker att en 9-månaders ska äta den så behöver man inte salta vid tillagningen då det är salt i korven, d.v.s. man ska inte tillsätta något extra salt. Njurarna utvecklas gradvis. Det är inte så att de plötsligt är helt färdigutvecklade på 1-årsdagen och det hoppas jag inte att någon tror.

• HelenaMaria

Förresten, äter inte ditt barn bröd och smör t.ex? Det är ju salt i det.
    Jag vet de som använder saltfritt smör och bakar eget bröd men det känns löjligt överdrivet. Min son fick smaka en liten bit chorizo när han var nio månader och det tyckte han var jättegott. Falukorv fick han också ibland. Det är ju ganska mycket mat man inte kan ge om man ska utesluta allt salt=mycket begränsande.

• camillas1985

Jag tycker inte att salt i smör och bröd är samma sak som om man har buljong i maten för det tycker jag är att tillsätta salt eftersom det är så mycket salt i just buljong. Men jag frågade på bvc idag och det var okej med lite buljong i maten, hon tyckte dock att det inte var bra att äta varje dag så lite försiktig bör man ju kanske ändå vara.

Svar på tråden Buljong och mjölk i mat till 8 måanders?