• Fläder

Varför en skötväska?

Hallå!

Jag måste bara få fråga, vad är det som är så speciellt med den uppsjö av skötväskor som många bebisföräldrar pratar om?

För en annan som är nybörjare på det här med att vänta barn och som nog inte förstått vad jag gett mig in på än, så verkar en helt vanlig väska fylla precis samma funktion som en av dessa skötväskor.

Förklara gärna för mig varför man ska skaffa en skötväska!

• Svar på tråden Varför en skötväska?
  • lövet2

Den är snygg och praktisk - och dyr. Personligen tycker jag inte det är värt pengarna ...

It´s part of who you are ...
  • Kajak

Jag hade samma fundering som du.

Sen köper vi en skötryggsäck som passar oss bra.

Egentligen kan man ta en vanlig väska.
    Oftaste ville man ha samma färg som barnvagn.

Jag har inte bra förklaring till varför man ville ha en skötväska, inte en vanlig väska.

• Fläder

Men på vilket sätt skulle den vara mer praktisk än en annan väska?

• lövet2
    Fläder skrev 2009-09-28 17:26:23 följande:
    I en vanlig väska lägger man ner allting på vartannat. I en skötväska finns det fack och prylar som håller allting åtskilt. Lättare att få översikt och hålla ordning i väskan m a o.
    It´s part of who you are ...
  • helene306
    Fläder skrev 2009-09-28 17:26:23 följande:
    Inte på något sätt egentligen. Oftast är skötväskan anpassad till vagnen men en vanlig väska har precis samma funktion. Den skötväska som var till vår vagn hade ett avtagbart underlägg som man kunde lägga bebis på om sådant inte skulle finnas tillgänglig. Helt ärligt: jag använde den en enda gång och tyckte inte den var så värst bra.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Fläder

Till #3 och #2, så skötväskan är inte så magisk som jag trodde.

Hade åtminstone hoppats på att få höra att den var utrustad med blöjfack, och någon finess som gjorde att den var passande för bebisskötsel. Mer än att matcha vagnen då. haha...

• Fläder

Då tror jag att jag har hittat en punkt till att stryka på min lista över saker som man behöver när bebisen tittat ut.

• Florcita

Men är det inte så oxå att det ibland finns inbyggd eller extern blöjbytesmatta till skötväskorna. Sen att det kanske finns special fack osv för flaskor, blöjor m.m.
    Det går säkert alldeles utmärkt med en vanlig väska men det är såhär jag har uppfattat skillnaden emellan de båda.

• Morghana

Skötväskor innehåller ju ofta olika fack att stoppa blöjor etc i. En skötbädd att ta loss eller plocka ur. Ibland kyl/värme-fack för flaska/matburk. Tryckknappar för att fästa den på vagnen.
    Jag köpte en sådan väska med allt ovan nämna BILLIGT på Tradera.
    Men har väl använt den ca 4 ggr räknat på två barn.
    Oftast slänger jag bara ner allt som behövs i min vanliga axelväska. Om vi inte ska övernatta någonstans. Då packar jag skötsaker, blöjor och välling i skötväskan. Barnens "egen" väska.

• after8

Det är nog en smaksak - men jag har älskat min skötväska! Liggunderlag när man är ute och snabbt byte behövs, massor av fack (3 ytterfack, lättillgängliga) till alla olika saker som jag anser jag behöver ha med mig, hänger perfekt på barnvagnen... Väntar nr 2 nu och nån skötväska gör jag inte avkall på.

• patti87

min bebis är 3 månader och vi har klarat oss jättebra utan en skötväska :)

• Gusman

Ja fick aldrig plats med allt i min skötväska, köpte en mindre variant av träningsväska istället, funkade bra för mig.

• Ewa30

min har en del fack och sånt som är bra. Köpte den på ullared för 150Kr o är supernöjd! skulle aldrig köpt nån för 500-1000 spänn. hitta då hellre en rymlig vanlig som du trivs med tycker jag...

• Morticia77

Den sitter bättre på handtaget på vagnen. Ofta bättre organiserad med fack och dylikt. Finns skötunderlägg.

Men, det är definitivt inte 800 kr bättre med en skötväska. Men, hittar Du en billig så köp den. Jag tycker att livet blev enklare med en "riktig" skötväska, trots allt.

• logicalmind

jag har inte haft en skötväska. utan jag köpte en soc axelväska på stadium för 99 kr. den hade 1 stort fack och 4 små utan på smidig och bra!

• Sockiplast

Jag har funderat över samma sak. Sån hysteri med dessa skötväskor. Jag ska ha mitt första barn om två veckor och jag har köpt en liknande skolväska/axelväska för 75 kr och ett skötunderlägg på Ikea för 69 kr. Blir nog bra. Väskan har flera fack, sen om det räcker vet jag ju såklart inte ännu eftersom jag inte har nåt barn :) Men visar det sig att man absolut inte kan leva utan en riktig skötväska av nåt välkänt märke för 800 spänn så får jag väl köpa en sen då ;)

• Lekia

Jag har aldrig köpt en skötväska och väntar barn 3 och 4 nu. Alltid kört med en snygg praktiskt vanlig väska.

• Rocktroll

Vi har en vanlig väska med många fack :) kosta 99 kr på stadium och är skitbra.

Svar på tråden Varför en skötväska?