• Doris6

Min 10-månaders har så hög feber!

Har en dotter som har 39,8 i temp.
    hon är rödögd ögonen bara hänger på henne.
    helt slut stackarn.

Hon svarade tidigare under dan bra på febernedsättande, men nu ikväll går febern bara ner till 39,4.

Vad kan man göra?
    När ska man åka in?

Är så orolig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-28 20:09
    Ok, såhär är det. Jag ringde 1177 redan kl.17.15 idag.
    Så jag ringde dit först.

De tyckte det fanns anledning att åka in, eller avvakta hemma.

Därför frågade jag er, hur ni gjort med riktigt små barn och hög feber.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-02 09:25
    Det var 3-dagarsfeber!
    efter hög feber i 3,5 dygn blev hon feberfri och nu är hon prickig!

• Svar på tråden Min 10-månaders har så hög feber!
  • BabyJay

Det rådet jag fått när jag pratat med barnakuten och liknande är att man ska gå på allmäntillståndet på så små barn och inte så mycket på termometern. Men är hon helt slut och febern inte verkar ge med sig så hade jag helt klart varit orolig.

Kissar hon något? Det är ju jättevikitgt, små barn kan bli uttorkade väldigt fort, så ge massa vätska. Vad det är spelar ingen roll, ge saft om hon kanske dricker lite extra då för att det är gott etc.

Vi var inne med vår tös pga maginfluensa när hon va 7 månader och då var hon riktigt slö, kissade såligt och kräktes. De kollade då henne men tyckte att det var ok, hon var på väg mot att bli uttorkad, men inte så illa att hon behövde dropp. Fick rådet att amma ofta och lite. Nån minut, varje timme, dygnet runt. Så det borde ju vara samma med vätska.

• BabyJay
    Doris6 skrev 2009-09-28 20:04:15 följande:
    Ja, tänkte också på det..så läskigt när de är så hängiga och man inte känner igen dem.Känner mig så maktlös!
    Sa du detta till sjukvårdsupplysningen, att hon är så hängig att du inte känner igen henne? Och de tyckte ändå inte att du skulle åka in trots att hon är så liten?
  • Lejån

Är det första dagen? Min lille fick hög feber (över 40 grader) och varken ipren eller alvedon sänkte det så mkt. På tredje dagen var han full med prickar... Summan av det hela, tredagarsfeber.

Så om det inte finns några andra symptom än plötslig feber så kan det ju vara boven. Vi fick rådet att bara fortsätta ge varannan alvedon och ipren och se till att han drack och återkomma och febern steg istället.

längtar efter sommar & sol
  • Stinky
    Doris6 skrev 2009-09-28 20:05:53 följande:
    Rör sig i min hjärna? gå o kolla på tv eller nåt istället.
    Jag tycker det är obehagligt med föräldrar som vänder sig till FL när deras barn är akut sjuka istället för att vända sig direkt till sjukvården.
  • Doris6
    BabyJay skrev 2009-09-28 20:06:55 följande:
    Det rådet jag fått när jag pratat med barnakuten och liknande är att man ska gå på allmäntillståndet på så små barn och inte så mycket på termometern. Men är hon helt slut och febern inte verkar ge med sig så hade jag helt klart varit orolig. Kissar hon något? Det är ju jättevikitgt, små barn kan bli uttorkade väldigt fort, så ge massa vätska. Vad det är spelar ingen roll, ge saft om hon kanske dricker lite extra då för att det är gott etc. Vi var inne med vår tös pga maginfluensa när hon va 7 månader och då var hon riktigt slö, kissade såligt och kräktes. De kollade då henne men tyckte att det var ok, hon var på väg mot att bli uttorkad, men inte så illa att hon behövde dropp. Fick rådet att amma ofta och lite. Nån minut, varje timme, dygnet runt. Så det borde ju vara samma med vätska.
    Hon drack 200 ml välling kl 18.
    Enligt min man som är hemma har det varit kiss i blöjorna idag.
  • Doris6
    Stinky skrev 2009-09-28 20:10:17 följande:
    Jag tycker det är obehagligt med föräldrar som vänder sig till FL när deras barn är akut sjuka istället för att vända sig direkt till sjukvården.
    Jag vände mig till sjukvården först, som sagt.
  • Doris6
    Lejån skrev 2009-09-28 20:09:20 följande:
    Är det första dagen? Min lille fick hög feber (över 40 grader) och varken ipren eller alvedon sänkte det så mkt. På tredje dagen var han full med prickar... Summan av det hela, tredagarsfeber. Så om det inte finns några andra symptom än plötslig feber så kan det ju vara boven. Vi fick rådet att bara fortsätta ge varannan alvedon och ipren och se till att han drack och återkomma och febern steg istället.
    Det är första dagen.
  • Lejån
    Doris6 skrev 2009-09-28 20:11:26 följande:
    Hon drack 200 ml välling kl 18.Enligt min man som är hemma har det varit kiss i blöjorna idag.
    Ge henne även fri tillgång till vatten om ni inte redan gör det...
    längtar efter sommar & sol
  • Mamma S

Har hon några andra symptom eller bara feber? Vid förkylning är ju feber normalt, små barn får lättare hög feber. Men om hon inte är förkyld utan bara har så hög feber tycker jag du ska kolla upp det hos en läkare.

Det du kan prova för att få ner febern är att badda henne på kroppen med en blöt handduk, samt ha svalt i rummet och ge henne mycket att dricka.

Svar på tråden Min 10-månaders har så hög feber!