• Anonym (amitionslös?)

Inga höga ambitioner/karriärmål - sållas bort direkt?

Jag vill vara anonym och lägger därför min frågeställning här.
    I sitt CV ska man ju ange vad man har för mål och sånt.
    Men om man inte "vill" så mycket mer än bara nöja sig med en "simpel" tjänst som tex kassamedarbetare på ICA/säljare på en stormarknad eller liknande? Vad ska man skriva då?
    Just nu söker jag ett jobb, en "simpel" tjänst. Det kommer att komma in en miljard ansökningar till denna tjänst. Vad ska jag göra? Ska jag skriva om några höga ambitioner jag inte har (för att inte framstå som lat/ineffektiv) eller vad ska jag göra??
    Jag vill ju inte sållas bort för att jag verkar sakna ambitioner och strävan men jag vill heller inte sållas bort för att jag verkar ha andra karriärer i tankarna än det jobb jag söker...

• Svar på tråden Inga höga ambitioner/karriärmål - sållas bort direkt?
  • solsken

Du ska inte skriva att ditt mål är mycket högre än vad det verkligen är.
    Vi söker en person som ska ersätta min tjänst som inte är så himla krånglig.
    Och när någon sökt som verkar helst vilja bli chef eller ta över hela företaget, den blir väldigt snabbt bortsollad för den personen är ju inte någon som kommer att passa för jobbet.

• Anonym (amitionslös?)
    solsken skrev 2009-09-28 19:55:22 följande:
    Du ska inte skriva att ditt mål är mycket högre än vad det verkligen är. Vi söker en person som ska ersätta min tjänst som inte är så himla krånglig. Och när någon sökt som verkar helst vilja bli chef eller ta över hela företaget, den blir väldigt snabbt bortsollad för den personen är ju inte någon som kommer att passa för jobbet.
    Precis, det är det jag också kan tänka mig. Men hur ska man inte framstå som en latmask som inte vill nånting liksom?
  • Anonym (amitionslös?)

Oops, vilken härlig felstavning på min "amitionslös"!
    Tappade ett b där ser jag

• lillekatt

men försök att se vad du tror att de behöver för anställd och vad du i så fall kan bidra med.

• Sorbus

Det beror på vad man lägger in i "ambition"
    Om man anställer någon för ett jobb som kassörska så är man ju inte intresserad av någon som egentligen vill jobba som VD.
    Däremot så vill ju varje arbetsgivare gärna ha medarbetare som har ambitioner att göra ett så bra jobb som möjligt i just den rollen de har.

Tänk dig att du är arbetsgivare och har två sökanden till ett jobb i kassan. Den ena säger att den bara vill ha ett jobb för den behöver pengar just nu och tar vad som helst fast det är ett simpelt jobb, medan den andra sökanden säger att den har jobbat med detta innan, trivs jättebra i den rollen och brinner för att arbeta med kunder och den typen av varor man ska sälja. Vem skulle du välja?

Så tips på vad du kan tänka på till din ansökan: varför vill du ha just det här jobbet? Vad kan just du tillföra?

• jummie

Men dina ambitioner kan ju vara att hamna på en arbetsplats där du kommer att trivas en längre tid. Då är ju arbetet o arbetsgivaren i det direkta fokuset. Inte din personliga strävan efter mer pengar o lön etc. Även om det inte blir några karriärsteg så kan ju även ambitionen vara att utvecklas via jobbet, lära känna människor och nya arbetssätt.

• vivianne

Varför ska du skriva ett mål överhuvudtaget?

Koncentrera dig på att vara tydlig med varför du söker just det jobbet och vad du kan tillföra arbetsgivaren. Poängtera hur dina kunskaper, erfarenheter och personliga egenskaper matchar just det som efterfrågas i annonsen.

• Bliglin

Eh, va?

I mitt cv skriver jag in relevant yrkeserfarenhet och utbildningar och övriga meriter. Jag anger inga "mål och ambitioner" Dock skriver jag ju alltid ett personligt brev där jag förklarar varför jag vill ha jobbet och varför jag tycker att jag är kvalificerad för detsamma.

Eller vad menar ni?

• Anonym (amitionslös?)

Sorbus - tack för ditt svar. Du har ju helt klart rätt. Får försöka formulera mitt mål på ett bra sätt helt enkelt.

• Anonym

Jag har inget i mitt CV om mål. Iofs är inte mitt CV helt uppdaterat, men ändå... Det är ju mest bara uppradade kvalifikationer där, och persondata.

I personliga brevet skriver man ju om varför man vill ha tjänsten, och varför man är rätt person att anställa.

Vid intervjuer har jag fått frågan hur jag ser på mitt liv om 5 resp 10 år. Då skulle jag tagit upp ev. karriärsambitioner, om jag haft några tydliga sådana...

• Sorbus

Anonym (amitionslös?) skrev 2009-09-28 20:18:07 följande:

Sorbus - tack för ditt svar. Du har ju helt klart rätt. Får försöka formulera mitt mål på ett bra sätt helt enkelt.
    Lycka till! Men det här med att man ska skriva ut sitt mål som en egen punkt i sin CV är inget som är absolut nödvändigt, ska jag också säga. Jag har sett att det har blivit vanligare att folk gör så men de flesta gör inte det (av de CVn jag läst). Så du behöver inte krysta fram ett mål bara för att det "måste stå". Kommer du däremot på en målformulering som känns klockren för jobbet du söker så tycker jag absolut du ska skriva in det, då är det bara en fördel.

Men just tänket med varför du vill ha jobbet och varför just du passar till jobbet ska du absolut ha med i tanken när du skriver både din CV och din ansökan, välj vad som ska tas med och lyftas fram utifrån det. Kan du förmedla detta på en kortfattat, tydligt och positivt sätt till arbetsgivaren så har du kommit långt.

Och oavsett om man ska skriva ut sina mål eller inte så är det en bra övning att verkligen tänkt till vad man vill, det är så mycket lättare att hamna rätt i arbetslivet då.
  • Kjell2

TS:
    Försök inte hitta på något du tror låter bra i arbetsgivarens ögon. Det är långt ifrån säkert att de söker någon som har jättestora ambitioner och vill bli VD. Funder på lite vad du vill med ditt jobb och vad dina ambitioner är. Kanske bara att ha ett kul jobb där du kan gå hem nöjd varje dag med vetskapen att du har gjort en bra insatts och att du verkligen behärskar arbetuppgifterna.

Ska berätta en histora från när vi skulle rekrytera en teknker inom ett specialområde. Vi behövde någon som kunde lära sig området och sen kunde vara vår expert. Vi hade problemet tidigare att vi rekryterat ambitiösa personer med bra betyg och fina meriter. Lagom när det lärt sig detta rätt svåra område och kunde jobba självständigt vill de ha nya utmaningar och gick vidare. Dags att rekrytera igen......

Intervjude en typisk nördteknker som verkade bra. På frågan vad han villa göra om fem år såg jag hur han led. Han ville bara syssla med sitt speciallområde men istället ljög han och sa att då ville han kunna avancera till projektledare eller chef, allt för att imponera på mig och svara rätt på intervjufrågan. Det svar han ljög fram var i detta fall fel. Hade varit bättre om han varit ärlig.

Lycka till!

Svar på tråden Inga höga ambitioner/karriärmål - sållas bort direkt?