Ännu en galen granne...
Ja, alltså, att vara granne är inte det lättaste. Jag skulle gärna bosätta mig i skogen ensam i en stuga just nu.
Det hela började precis innan sommaren då vår dotter fick ett eget rum. Vi flyttade in våra grejer i ett rum och vår dotter i det andra, där vi tidigare sovit tillsammans.
I alla fall, en månad senare får vi ett samtal från hyresvärden som sa att grannen bredvid klagat och sagt att vid kvällningen så brukar det gå igång en bokpress inne hos oss. Det är så himla högt att han inte ens kan höra sin TV...Jag började tänka frebrilt...bokpressen gjorde vi ju oss av med när vi flyttade till lägenhet (men seriöst, vilken normal människa har en bokpress hemma?? Och det är det första man tänker på när man hör oljud?). Vi har ju en dotter hos oss och höga ljud är förbjudna efter klockan 19.
Till slut sa hyresvärden ett par datum och ungefär tid. Då kom jag på att det kanske är mitt löpband. Min man sitter ju i vardagsrummet bredvid, men störs inte alls av det hela.
Så jag får grannens nummer och ringer honom för att lösa problemet på bästa sätt. Jag förklarar hur det ligger till och han grymtar mest om den där jäkla bokpressen. Till slut frågar jag om det är okej att komma in till honom senare och höra hur det låter så jag vet ungefär hur jag ska göra för att minska ljudet (det kan ju vara gnissel, bank etc). Självklart kan han ju bara säga nej tyvärr, det känns inte bekvämt. Nej, då skriker han att det minsann var skitsamma och slänger på luren! Jag försöker att ringa igen men han svarar och lägger på.
Nu råkade min man titta ut precis som grannen går in till sig (själv har jag aldrig sett människan) och han ger oss onda ögat och hötter med näven åt dörren. Ofta när jag tränar bankar han nu i väggen kanske 10 minuter.
Saken är att jag tränar på löpbandet ungefär 3 gånger per vecka mellan ung 19.30 och 45 minuter framåt. Jag är alltid klar innan 20.30. Jag har flyttat löpbandet till längst bort i rummet vid fönstret och lagt en filt under för att minska ljudet. Den som borde klaga är tanten under!
Ska man inte få göra nånting i lägenheten? Han spelar ibland musik en lördag till tolv på natten. Vår granne sa till honom en gång när det blev för mycket och han var så full och skrek åt henne och var jätteotrevlig. Ska ni inte klaga på de andra? sa han och pekade på oss. Hon sa att hon inte störst av oss så varför skulle hon klaga? Han sa nåt fult och smällde igen dörren och spelade ännu högre. Vår granne knackade på och var alldeles rädd...
Hur ska man göra? Gör jag fel som fortsätter träna? Jag kan inte träna ute, det är mörkt och läskigt och många har blivit överfallna i min stad. Aldrig att jag skulle utsätta mig för det,,,