• Anonym (tränaren)

Ännu en galen granne...

Ja, alltså, att vara granne är inte det lättaste. Jag skulle gärna bosätta mig i skogen ensam i en stuga just nu.

Det hela började precis innan sommaren då vår dotter fick ett eget rum. Vi flyttade in våra grejer i ett rum och vår dotter i det andra, där vi tidigare sovit tillsammans.
    I alla fall, en månad senare får vi ett samtal från hyresvärden som sa att grannen bredvid klagat och sagt att vid kvällningen så brukar det gå igång en bokpress inne hos oss. Det är så himla högt att han inte ens kan höra sin TV...Jag började tänka frebrilt...bokpressen gjorde vi ju oss av med när vi flyttade till lägenhet (men seriöst, vilken normal människa har en bokpress hemma?? Och det är det första man tänker på när man hör oljud?). Vi har ju en dotter hos oss och höga ljud är förbjudna efter klockan 19.
    Till slut sa hyresvärden ett par datum och ungefär tid. Då kom jag på att det kanske är mitt löpband. Min man sitter ju i vardagsrummet bredvid, men störs inte alls av det hela.
    Så jag får grannens nummer och ringer honom för att lösa problemet på bästa sätt. Jag förklarar hur det ligger till och han grymtar mest om den där jäkla bokpressen. Till slut frågar jag om det är okej att komma in till honom senare och höra hur det låter så jag vet ungefär hur jag ska göra för att minska ljudet (det kan ju vara gnissel, bank etc). Självklart kan han ju bara säga nej tyvärr, det känns inte bekvämt. Nej, då skriker han att det minsann var skitsamma och slänger på luren! Jag försöker att ringa igen men han svarar och lägger på.

Nu råkade min man titta ut precis som grannen går in till sig (själv har jag aldrig sett människan) och han ger oss onda ögat och hötter med näven åt dörren. Ofta när jag tränar bankar han nu i väggen kanske 10 minuter.

Saken är att jag tränar på löpbandet ungefär 3 gånger per vecka mellan ung 19.30 och 45 minuter framåt. Jag är alltid klar innan 20.30. Jag har flyttat löpbandet till längst bort i rummet vid fönstret och lagt en filt under för att minska ljudet. Den som borde klaga är tanten under!

Ska man inte få göra nånting i lägenheten? Han spelar ibland musik en lördag till tolv på natten. Vår granne sa till honom en gång när det blev för mycket och han var så full och skrek åt henne och var jätteotrevlig. Ska ni inte klaga på de andra? sa han och pekade på oss. Hon sa att hon inte störst av oss så varför skulle hon klaga? Han sa nåt fult och smällde igen dörren och spelade ännu högre. Vår granne knackade på och var alldeles rädd...

Hur ska man göra? Gör jag fel som fortsätter träna? Jag kan inte träna ute, det är mörkt och läskigt och många har blivit överfallna i min stad. Aldrig att jag skulle utsätta mig för det,,,

• Svar på tråden Ännu en galen granne...
  • Anonym (tränaren)

JAHA! Nu hade han ringt hem till den som jobbar åt hyresvärden så hon kunde komma och lyssna på mitt träningsband när jag sprang. Min man kom in och knackade mig på ryggen och sa att hon stod utanför dörren. Jag fick gå ut dit svettig och förklara mig!

Varför kan han inte komma in själv och lösa det? Nu ska jag prata med grannen under och köpa en bättre matta. Men va fan? Han sa till henne att han inte ens kunde vistas i lägenheten när jag höll på!! Jag blir galen!

Jag vill inte gå ut och springa!!! Jag vill inte bli överfallen och våldtagen!!!

• Anonym

han skulle bo i vårt hus där dom borrar och spelar musik mycket senare än du tränar.

• Anonym (tränaren)

Men jag skickar honom dit så får han nåt att klaga över!

Anonym skrev 2009-10-01 20:43:05 följande:
    han skulle bo i vårt hus där dom borrar och spelar musik mycket senare än du tränar.
  • Anonym (*)

Ut och spring istället! Varför ska du springa inomhus? Lite frisk luft har väl ingen dött av?

• Anonym

det är inte så kul att springa ute jämt, speciellt inte nu när det börjar bli så mörkt. hon måste väl få träna när det är så tidigt.

• Anonym (tränaren)

Jag brukar ofta springa ute på sommaren när jag är ledig och en del helger när jag har tid. Nu kan jag inte springa förrän efter klockan sju på kvällen och då är det mörkt. Jag bor i ett område där det har skett en massa överfall av och till. Det vill jag inte riskera...Visst, jag kanske är feg, men just när det blir mörkt är jag lite skrajsen.

Anonym (*) skrev 2009-10-01 20:58:39 följande:

Ut och spring istället! Varför ska du springa inomhus? Lite frisk luft har väl ingen dött av?
  • grodan 82

hej jag skulle ringa till min hyresvärd och förklara läget om vad klockan är och vad du gör för något så att det inte går för långt och grannen tills slut skulle mot all för modan få er vräkta och kanske be om ett möte för att lösa detta och stå på dig.. förstår dig att du inte vill ut och springa pga risken för våld och liknade...

men skicka grannen hit oxå så ska han få höra på dragspel till kl 23 på kvällen från kl 20 då kan man prata om att bli galen

LYCKA TILL

• Anonym (tränaren)

Jag ska ringa nästa vecka igen. när jag köpt nån slags gummimatta och lägga under. Jag springer aldrig efter klockan 20.30 men däremot har min granne, som klagat på mig, spelat musik till efter klockan 24 och varit otrevlig mot vår granne som kom och knackade på och frågade om han kunde sänka.

Ska jag ringa på hos honom och snacka med honom? Han är anonym när han ringer numera och han slängde på luren när jag ringde innan sommaren och ville lösa problemet. Jag frågade om jag fick komma in och lyssna så jag vet hur det låter och kan anpassa mig efter ljudet...

grodan 82 skrev 2009-10-01 21:11:24 följande:

hej jag skulle ringa till min hyresvärd och förklara läget om vad klockan är och vad du gör för något så att det inte går för långt och grannen tills slut skulle mot all för modan få er vräkta och kanske be om ett möte för att lösa detta och stå på dig.. förstår dig att du inte vill ut och springa pga risken för våld och liknade... men skicka grannen hit oxå så ska han få höra på dragspel till kl 23 på kvällen från kl 20 då kan man prata om att bli galen LYCKA TILL
Svar på tråden Ännu en galen granne...