• Rebekka

Kan hästar ha loppor???

Min dotter är full av bett och de har kommit efter det att hon varit i stallet i lördags? Och de kliar nåt så våldsamt.
    Kan hästar ha loppor/löss som biter mäniskor??? Har nån erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Kan hästar ha loppor???
  • jojjo113

Jo hästar kan ha loppor och löss, men det är ovanligt att de biter på människor.. Kanske kommer ifrån hö eller halmet?

• Sandris82

Ja, det kan de. Å älgflugor (typ flygande spindlar) de kan också ge "loppsymptom" när de bits...

• Rebekka

Okej älgflugor... det låter hur äckligt som helst.... finns det nån bra sida på nätet man kan kolla upp sånt... Nån som vet?

• bumbi wilmas mamma

men om det är älgflugor borde det ju sitta kvar någonstans på henne eftersom dom släpper vingarna när dom landar *ryser* det värsta jag vet!!
    kanske något i från stråfodret som jojjo133skrev?

• Rebekka

Hittar inga sådana... men nu har jag fått ett bett och min stora dotter två *hmmmm*

• JRo

Loppor biter gärna där kläderna sitter åt, midjan, runt anklarna osv. Ofta får man flera bett efter varann som på rad liksom.
    I alla fall är det så med fågelloppor, som tycks älska mig... Jag kan knappt gå i högt gräs eller kratta löv.

• JRo

Glömde... Mina loppbett brukar klia så att jag bara sitter och lipar till slut. Man kan smörja med en bedövande salva som heter xylocain, det hjälper.

• bumbi wilmas mamma

finns där stallkatter? Dom kan ha några slags loppor som min sambo kallar hoppetossor (vet ej om de heter så egentligen) och dom betten kliar som bara den!!

• giz
    ni har inte vart utomlands å fått med er vägglöss hem?
    vår dagisfröken har sannerat sovrummet 3 gånger nu och hoppas på att det gett med sej........
Svar på tråden Kan hästar ha loppor???