Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Är du oroad över invandringen?

Ja visst är jag oroad! Bor själv i ett områden med ca 85% boende med annan bakgrund än svensk. Allra mest är jag oroad för dem, för hur de behandlas, hur de ska må och klara sig. Men kommer utvecklingen fortsätta som idag så är jag orolig för oss alla. Motsättningar måste kunna lösas på ett bättre sätt, annars kommer saker bara förvärras.

Att jag är orolig är inte alls samma sak som att jag är emot invandrare eller invandring. Jag tycker vi ska öppna gränserna och släppa in alla som vill komma in. Jag har aldrig förstått varför en person född med svenskt medborgarskap ska ha en granterad plats i en paradisisk tillvaro medan många födda med andra medborgarskap endast ska ha rätt till det motsvarande helvettet.

• Lavish
    Zimlis skrev 2009-09-29 08:43:00 följande:
    Ja jag är oroad över invandringen - man kan inte bara ta in folk och bunkra upp dem - människor mår inte bra av att inte ha något att göra och att känna sej missanpassad i ett samhälle kan ju inte vara nån större hit.Ska vi ha en invandring så måste vi ta hand om de vi redan har och kunna integrera folk i samhället
    Jag håller med om att de inte mår bra och att det måste lösas. Däremot tycker jag inte vi ska stoppa invandringen över detta. För invandraren är valet "torterad till döds i hemland" "missanpassad och arbetslös men trygg, i Sverige" oftast inte ett särskilt svårt val.
  • Lavish
    Dr Mupp skrev 2009-09-29 08:49:16 följande:
    Och vårt så bra sverige försämras hela tiden. Skolorna visar sämre och sämre resultat för varje år. Vården går på knäna och folk dör i vårdköerna. Hur mycket sämre ska vi ha det för att andra ska få det bättre.
    Jag tycker garanterat att vi kan bjuda på en bra bit sämre till. Eftersom vi fortfarande har det mycket bättre än andra. Varför ska vi ha det bättre?
  • Lavish
    Stårschan skrev 2009-09-29 09:11:55 följande:
    Men ska vi vara mamma åt hela världen? Ska vi låta alla som det är lite synd om komma hit och ta del av vårt välfärdssystem bara för att ledarna i andra länder är korrupta? Ska vi verkligen agera som en hunsad tjej som stannar kvar hos en misshandlande make bara för att "han har ju problem och jag måste hjälpa honom"? Ska vi inte ha NÅGRA gränser? Vilka ska vi ställa krav på? När är det OK att säga att vi inte pallar mer om vi ska ha kvar grunden för vårt demokratiska system? Till vem är det OK att säga att "Nej tyvärr, du är inte välkommen här"? Den som inte vill ta en vanligt svenssonjobb utan börjar importera småflickor från Balkan istället?
    Jag tycker inte vi ska behandla människor med olika nationaliteter och kulturer olika från start helt enkelt. Begår man brott så ska man dömas som alla andra. Jag tycker inte vi agerar mamma åt hela världen. Snarare är vi del i en utsugande struktur där vi är rika på andras bekostnad. Jag tycker inte jämförelsen är den av den misshandlade tjejen. Utan snarare den av sk "gated communities" som finns i koloniserade länder men också börjar komma i Sverige. Där en liten klick med väldigt god levnadsstandard, pga utsugande av andra, bosätter sig bakom ett högt staket där de kan leva sitt lyxliv medan de som bekostar det hålls utanför av beväpnade vakter.
  • Lavish
    riskakan skrev 2009-09-29 18:31:51 följande:
    Ingen skulle heller förneka att de alkoholproblem vi har i Sverige, hänger samman med den tusenåriga dryckeskultur vi har - det är ett kulturellt problem så väl som ett socialt. Det betyder INTE att alla svenskar super arslet av sig eller är alkoholister. Bara att kulturen uppmuntrar till eller underblåser sådant beteende. Detsamma gäller alla länder där alkohol är vanligt eller norm. Men när det gäller inflyttades kulturer, då har plötsligt alla problem sociala orsaker? Då "får" man inte längre tala om kultur eller religion, för det är fördomsfullt och fel?
    Det är ju ett besvärligt ämne. Som jag ser det är problemet nu att invandrare och deras kultur ses väldigt svartvitt. Motsatsen till att inte få tala om deras kultur alls är att göra dem helt inbundna av sin kultur (som man ofta ser). Dvs att de inte är individer med möjlighet att spräcka ramarna för vad som är normalt inom deras kultur. Utan att alla i en kulturell grupp i stort tänker och agerar på samma sätt, efter samma mall. Det är väldigt svårt att nyansera tillräckligt när man ska försöka diskutera saken.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?