Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Är du oroad över invandringen?

Jag är oroad över att så många utomeuropeer kommit in i landet, utan att vi kan ta emot dem på ett vettigt sätt. Arbetslöshet ger utanförskap, gängbildning och våld. Det är inget nytt fenomen i världshistorien. Jag tror att många av ungomarna i invandrargängen blivit förstörda av den hopplösa tillvaro de tvingats in i, och det är inte bra för någon. Det känns som om vi satt en jättelik snöboll av samhällsproblem i rullning, och den blir svår att stoppa.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Stårschan
    aprilsill skrev 2009-09-29 08:27:09 följande:
    Jag är inte oroad. Vi lever i ett bra land och ingen i dagens Sverige behöver svälta, varför ska vi inte ta emot invandrare då?
    Därför att våra skattepengar behövs till att ta hand om dem som redan bor i landet. Biståndspengar kan göra bättre nytta på andra ställen.
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 08:45:57 följande:
    Jag tvivlar starkt på att invandringen kommer ha en negativ effekt på de grundläggande rättigheterna vi länge avnjutit i sverige.
    Jag tycker redan att den har en negativ effekt på den jämställda syn på män och kvinnor vi haft i Sverige. Helt plötsligt kallas unga svenska tjejer horor och madrasser för att de inte har överbeskyddande storebröder. Invandrarkillar (jo, jag har själv diskuterat med välutbildade sådana på universitetet) är av åsikten att svenska tjejer duger till att knulla med, men sedan ska man åka hem till hemlandet och hämta hem en oskyld att gifta sig med - någon som duger att uppfostra barnen enligt det gamla patriarkala mönstret. Svenska män blir utestängda från badhus vissa tider för att det ska tas hänsyn till kvinnor som inte får bada i närvaro av män. Svenska åldringar som har varit med och byggt upp samhället får det sämre för att pengarna inte längre räcker till dem. Skolan har försämrats drastiskt sedan jag själv gick i den. (Och ja, jag är medveten om att det till stor del beror på att Sverige levde över sina tillgångar på lånade pengar under min uppväxt). Skolavslutningar ska inte få firas i kyrkan av hänsyn till barn från andra religioner, vi har fått gängbildningar i fattiga bostadsområden med övervägande delen invandrare. Sen kanske var och en av dessa händelser har vettiga förklaringar som helt klart ligger utanför den enskilde hjälpsökande invididen, men faktum kvarstår att asylinvandringen har negativa följder för Sverige. Det måste finnas vettiga jobb åt alla, och folk måste integreras i betydligt större utsträckning om det här ska funka.
  • Stårschan
    Lavish skrev 2009-09-29 08:58:21 följande:
    Jag tycker garanterat att vi kan bjuda på en bra bit sämre till. Eftersom vi fortfarande har det mycket bättre än andra. Varför ska vi ha det bättre?
    Men ska vi vara mamma åt hela världen? Ska vi låta alla som det är lite synd om komma hit och ta del av vårt välfärdssystem bara för att ledarna i andra länder är korrupta? Ska vi verkligen agera som en hunsad tjej som stannar kvar hos en misshandlande make bara för att "han har ju problem och jag måste hjälpa honom"? Ska vi inte ha NÅGRA gränser? Vilka ska vi ställa krav på? När är det OK att säga att vi inte pallar mer om vi ska ha kvar grunden för vårt demokratiska system? Till vem är det OK att säga att "Nej tyvärr, du är inte välkommen här"? Den som inte vill ta en vanligt svenssonjobb utan börjar importera småflickor från Balkan istället?
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 09:15:49 följande:
    Alla som det är lite synd om????Jag tycker denna tråd börjar genomsyras av extrem okunskap om omvärlden och Sverige och Europas ansvar. VI har hjälpt till att fucka upp världen, so JA det är vårt ansvar.Och JA det är synd som fan om människor.
    Jag spetsade till det när jag skrev "alla som det är lite synd om" för att göra en poäng. Naturligtvis vet jag att det finns misär som knappt går att beskriva ute i världen. Det ÄR synd om människorna, absolut. Men det håller inte att Sverige ska ta emot alla som vill komma hit. Det GÅR inte. Så mycket pengar har vi inte, det är bara att inse. Och om vi tar in för många arbetslösa analfabeter så är vi snart inte tillräckligt många skattebetalande svenskar kvar för att hålla nästippen ovanför vattenytan. Jag för min del tycker att det är bättre att vi LÅTER BLI att köra vårt eget land i sank, och satsar på en långsiktig stabilitet istället. På det sättet kommer vi i det långa loppet att kunna hjälpa fler. Just nu tycker jag att vi beter oss som en mamma som sätter på sitt barns syrgasmask innan hon sätter på sin egen, med följden att båda dör i slutänden.
  • Stårschan

Nu kan man tycka vad man vill om Lemasive, hans människosyn och hans sätt att uttrycka sig. Men samtidigt måste man kunna möta de argument han kommer med och kunna ta upp dem till diskussion. Vanliga vaniljpartier måste våga agera i dessa frågor, och våga diskutera nyttan av och kostnaden med invandringen om vi inte ska hamna i ett läge där extremhögern går in och tar över istället. Synd att debatten hamnat på pajkastningsnivå.

• Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 10:11:50 följande:
    Ja men för min del hamnar den på pajkastningsnivå när man börjar kalla folk "negrer" och "parasiter" för att inte snacka om vad han kallat de i tråden. Ett litet felsteg kan man väl acceptera, men sättet att uttrycka sig på skvallrar ofta om intelligensnivån och i detta fall anser jag den inte vara tillräckligt hög för att någon ska kunna nå fram.
    Jag tror inte att det är något fel på hans intelligensnivå - bara attityden. (Och en stor vilja att provocera). Men han har fortfarande frågor som kräver svar... Jag har också sett mycket av de negativa sidor av invandringen som han skriver om, men jag är för finkänslig för att skriva det lika rakt. Vad gör vi åt det? Hur integrerar man vuxna analfabeter från afrikanska bondesamhällen så att de kan bidra till det svenska samhället? Hur får vi ut kvinnorna i arbetslivet? Vad gör vi åt män från patriarkala förtryckarstater som inte accepterar att ha en kvinnlig chef eller läkare?
  • Stårschan
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:33:54 följande:
    På samma sätt som med svenskar. Eller tror du att alla svenskar älskar att lära å vara i skolan?
    Nej, men vi kanske bör sopa rent framför vår egen dörr och försöka göra något åt våra egna skoltrötta ungdomar, våldsamma psykopater och personer med psykiska problem innan vi tar in fler. Ditt argument är ungefär samma sak som att säga att "Det gör inget om du slår in alla mina fönster, för jag har ju redan vattenskada i källaren"
  • Stårschan
    mytrouble skrev 2009-09-29 10:37:43 följande:
    Jag har röstat nej. Är inte ett dugg oroad. Tycker gott vi kan vara mer generösa. Dock tycker jag mottagandet och handläggningen måste bli bättre. Tycker alltså vi tar dåligt hand om flyktingar och invandrare.
    Vad har du för teori om varför vi är dåliga på att ta hand om flyktingar och invandrare? Jag håller med dig i sak, daet är vi, men vad tror DU att det beror på?
  • Stårschan
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:43:21 följande:
    Visst, men ditt argument är ju åt totalt andra hållet på nått vis, typ att Sverige består bara av skoltrötta psykopater och lika så alla som kan tänka sig flytta hit...
    Jag håller inte med. De allra flesta vill göra rätt för sig och är beredda att kämpa, men det finns ju även andra. Och då menar jag att det räcker med de resurskrävande personer som redan finns här. Och även om det kommer flyktingar med de allra bästa intentioner hit, så tror jag att många bryts ner och fastnar i kriminalitet på grund av att vi inte förmår ta emot dem på ett vettigt sätt.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?