Inlägg från: mrs Elliott |Visa alla inlägg
  • mrs Elliott

Är du oroad över invandringen?

Inte invandringen som sådan .Vi SKA ta emot flyktingar . Däremot är jag oroad över integrations politiken och hur vårt samhälle tar emot invandrare .

• mrs Elliott

Jaa vi gör som i USA så blir allt bra . Där har en invandrad (laglig) mexikanare lika stor chans till ett vettigt jobb som att vinna på lotto . De har enorma problem med integration . Herregud de har FORTFARANDE inte helt och hållet integrerat sin svarta befolkning . Dåligt exempel . Dessutom har jag aldrig träffat så många rasister som när jag bodde i USA .

• mrs Elliott

mrs Elliott skrev 2009-09-29 10:51:21 följande:

Jaa vi gör som i USA så blir allt bra . Där har en invandrad (laglig) mexikanare lika stor chans till ett vettigt jobb som att vinna på lotto . De har enorma problem med integration . Herregud de har FORTFARANDE inte helt och hållet integrerat sin svarta befolkning . Dåligt exempel . Dessutom har jag aldrig träffat så många rasister som när jag bodde i USA .
    eh jag citerade ett inägg längre bak som framhöll usa som ett mönster exempel på god invandrings politik .
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:29:45 följande:
    Inget av ovanstående är det minsta hotat.Tycker du på allvar att du inte kan gå västerländskt lättklädd utan att någon kallar dig svennehora????Jag har aldrig stött på en lärare som inte behärskar svenska. Jo, i typ 7an hade jag en Japansk kvinna i tyska som inte behärskade varken svenska eller tyska.Vem ska ta bort dina högtider?Varför skulle dina barn inte kunna leka med både pojkar och flickor????? Hör och fasa, min man är afrikansk MUSLIM och vår dotter får leka med VEM hon vill, utan den där blonda tjejen på gården som inte ville att "neger ungen" skulle vara med och gunga....Det där med hora skrev du om i början av tråden...vi bor i ett invandrartätt område och jag har då aldrig blivit kallad svennehora, men det verkar vara ett återkommande problem för dig?
    Mja det stämmer inte riktigt . Skolverket får ständigt gå in och korrigera undervisningen i skolor i invandrartäta områden eftersom de avviker från läroplanen och reglerar umgänget mellan könen ,skippar sexualundervisning förbjuder muskik .bla . Fråga mig inte hur jag vet detta ,men tro mig jag har säkra källor . Det ÄR ett problem .Men det är ju vårt samhälleliga ansvar att se till att de normer och regler som ska gälla i svenska skolor efterlevs . MEN de som arbetar med detta har fullt upp kan jag säga .
  • mrs Elliott
    LyckligtSlut skrev 2009-09-29 14:46:59 följande:
    Jodå, jag är bekymrad, men inte så mycket pga invandrarna själva. Jag är bekymrad över hur laddade alla frågor är så fort man diskuterar kulturskillnader. Det är oerhört svårt att komma in till Sverige från en helt annan kultur, när folk inte öppet kan diskutera vad de har för förutfattade meningar eller kunskaper för den delen om varandras kulturer.Man måste vara ÄRLIG om man ska kunna diskutera. I Sverige är vi så rädda för att kallas rasister (och med rätta, blir fruktansvärda konsekvenser om man erkänner att man öht kan ha en sk rasistisk åsikt man undrar över) att man inte ens vågar lära sig något för om man frågar så är det hets mot folkgrupp eller så blir man rädd för att det kan vara det.Tycker att man ska få ställa "dumma frågor" som t ex "Tycker alla muslimer att det är rätt att stena kvinnor?", "Blir barn rädda i skolan om kvinnor har burka?" och liknande utan att man för den delen ska riskera att få sparken från jobbet eller annat liknande.Bättre att vara ärlig med sina frågor och funderingar om nya kulturer i Sverige än att bara gå omkring och tro en massa dumheter tills man kokar över av hat helt i onödan.
    Och med detta inlägg höjdes nivån på debatten avsevärt .PRECIS vad jag tycker . Det kommer att ta lång tid innan vi har överbyggt alla kulturskillnader . På många ställen i landet är invandring fortfarande något okänt och främmande . Vi MÅSTE ha en öppen dialog och få ställa de här dumma frågorna . Det hör till processen tror jag .Just nu är diskussionen för svart vit . På ena sidan har vi de som är rent främlingsfientliga och på andra sidan har vi folk som i mina ögon sticker huvudet i sanden i någon slags PK panik . Ett bra tips är att fråga invandrare vad de tycker om landets inegrations politik . VÅGA trampa i klaveret och inte låta SD ta ordet från vanligt folk .
  • mrs Elliott
    LyckligtSlut skrev 2009-09-29 15:08:28 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-29 15:04:39 följande:
    Vad kul med sådan respons på mitt inlägg! Skönt att jag blev förstådd. Spårar ofta ur när jag skriver mina tankar kring detta. Blev glad nu!
    Jag är i din ringhörna:)
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-29 15:19:47 följande:
    Sedan känner jag rent allmänt att analfabeter från Somalia (som det snackats om i tråden) har större livserfarenhet än vissa i tråden.Jag börjar liksom undra var folk bor? Vad de gör? Har de inte utbildning? Har de aldrig rest? Är de aldrig ute bland folk? Är de totalt hemma blinda?
    Folk måste få ta rum i debatten även om de aldrig gjort dessa saker Mija Mia . Däremot saknar jag fler invandrare i debatten .
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-29 16:16:41 följande:
    Äsch, jag ska göra lite andra grejjer nu.Men så länge folk tror att alla invandrare är kvinnoförtryckare, arbetsskygga och våldsamma kommer vi aldrig få bukt med problemen.En svensk man kan banka på sin fru i 20 år, ingen dömmer ut svenskar för det. Men FY SKAM om en invandrar man inte tilltalar dig (han kanske helt enkelt tycker du är jobbig?) du är alla invandrare kvinnoförtryckare.Tycker ni det är en rättvis bedömning?Ingen ska behöva förtryckas, varken invandrare eller svenskar, kvinnor eller män. Diksussions nivån måste höjas och likaså kunskapen om något gott ska komma ur detta.
    Givetvis finns det horder av svenska män som slår och tom mördar sina kvinnor ,men att hela tiden förneka att det finna problem med synen på kvinnor bland vissa grupper av invandrare är inte bra Mija . Det får dig att se ut som om du stoppar huvudet i sanden . Varför tror du Sharifs hjältar finns?
    Jag har själv varit tillsammans med en muslimsk kille . HAN var helt ok ,men många av hans vänner HADE dålig syn på kvinnor på precis det sätt som folk här säger . Bland oss (majoriteten av mina vänner var invandrare) var detta ett ständigt återkommande dilemma . jag tror iofs att den här problematiken kommer att försvinna på några år . Men att förneka det är bara dumt .
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-30 10:50:56 följande:
    Alltså, det känns som om jag bor i ett annat universum.Jag känner ingen muslimsk kvinna som inte kan svenska. Tvärtom brukar de lära sig snabbare än männen.Känner heller ingen muslimsk kvinna som inte ägnar sig åt saker utanför hemmet. Här har vi massa tjej kvällar där de gör henna, fixar naglar, kollar på film, fikar, snackar skit som kvinnor gör rent allmänt.Däremot är det ganska många svenskar som vuxit fast i sina soffor framför sitt Nintendo. De gör aldrig någonting, besöker väldigt sällan släkt och vänner. Förtryckta människor!!!!Och gå på krogen? Jag är svensk, icke muslim. Och har aldrig i mitt liv satt min fot "på krogen". Min man är afrikansk muslim och har heller aldrig satt sin fot på krogen. Eftersom troende muslimer inte dricker, anser de nog att krogen är ganska överskattad. Känner heller inte en enda gift muslimsk man som går på krogen.Ali baba är för övrigt en excellent butik
    Visserligen är det 7 år sedan jag bodde och arbetade i Malmö på Möllevången och ute i förorterna ,men visst tusan fanns det MASSOR med muslimska kvinnor som inte gick hemifrån och som inte talade svenska .Jag undrar också ibland om du bor i ett annat universum . Min väninna (muslim) bedrev bla dörrknackning för att få dessa kvinnor att ta större del i svenska samhället ,och vad jag förstår så är det här fortfarande ett problem i Malmös förorter .Tydligen så har det skett mirakel på 7 år och alla därute inklusive de nyanlända har vips inegrerats ,lärt sig svenska ,anammat jämställdhetsnormer och accepterat svensk skolplan ;)
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-30 11:16:21 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:08:32 följande:
    Nu känns det som du läste mitt inlägg med väldigt tjocka glasögon...Jag känner mig puckad som hela tiden sitter och upprepar mig.INTEGRATIONS POLTIKEN SUGER!Jag känner på allvar ingen muslimsk kvinna som aldrig går och fikar med sina kompisar.Och tills det bli lag att gå på krogen kommer inte jag heller att göra det.Vem accepterar inte svensk skolplan? Jämställdhetsnormer hit och dit. Jag tycker vi överdriver i sverige, här kan man inte vara mammaledig eller baka bullar utan att bli "förtrycka sig själv".Det finns utrymme åt alla. Kvinnoförtryckare är dock inte välkomna någonstans.Varför läser folk bara det de vill läsa? Känns som jag upprepar mig i oändlighet.
    "Många kan inte debattera utan att ta till person angrepp eller dra orelevanta paralleller "Min mosters, farmors kusins polare var gift med en muslimsk man som inte orkade bre sin egen macka"."

Du gör precis samma sak Mija mia . Så fort någon delar med sig av sina erfarenheter av invandrare ,så slänger du fram en totalt ovidkommande paralell om svenskar . Du indirekt idiotförklarar folk ,och på det viset vänder man ingen opinion . Folk MÅSTE ha rätt till sina dumma frågor och ta del av debatten . Jag skulle med lätthet kunna möta dina påståenden om svenska män med ett "ja jag har då aldrig träffat en svensk man som super på helgerna ,vart bor du någonstan" Fattar du min poäng? Annars vet du att jag håller med dig om det mesta du skriver ,MEN du är inte tillräckligt objektiv .
  • mrs Elliott
    Muneca skrev 2009-09-30 11:17:38 följande:
    Wow, här ska jag nog inte ens börja debattera eller läsa. Men är glad för alla de som tycker som jag (självklart har alla rätt till sin åsikt).Hade jag inte kommit till Sverige så hade jag inte levt idag, så tack Sverige för att ni tog emot mig.En annan sak jag kom o tänka på häromdagen.. har ofta hört svenskar säga: Ni invandrare kommer hit och tar våra jobb och förstör..nr. 1 - Oftast får invandrare inga jobb just för att de är invandrare.nr. 2 - Är det två lika kompetenta människor som söker samma jobb och den ena är svensk medans den andre är invandrare, så får svensken till 99% jobbet.nr. 3 - Har du någonsinn mist ett jobb framför en invandrare så är det till 100% för att du saknar mindre kompetens än vad denne gör, annars hade du blivit vald.nr. 4 - Som invandrare får man jobba dubbelt så hårt för att ens få hälften av det som en jämnlik svensk får.Personligen så ser jag skillnad mellan blattar och invandrare.. jag kallar de som förstör och inte ens vill försöka att anpassa sig för "blattar", men de som försöker vara goda medborgare precis som vilken annan är i mina ögon invandrare.Tack för ordet, nu lämnar jag denna tråd - tror att jag kan komma att fastna här hela dagen annars, har inte riktigt den tiden att ge.
    *ANDAS UT* Äntligen en invandrare i den här diskussionen .
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-30 11:38:12 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:21:11 följande:
    Jag tror du missuppfattar mig. Jag drar paralleller för att det känns som om folk blivit hemmablinda. Tycker det är skitviktigt att man slutar fokusera på allt det negativa invandrare gör och börjar utveckla en vilja att ens göra något.Jag är absolut inte ute för att idiotförklara någon, jag tål att höra när jag har fel och förväntar mig detsamma från folk.Jag saknar exempel i det stora perspektivet och idiotförklarar snarare exemplen än människorna bakom den.Jag vill påvisa att det svenskar anklagar invandrare för, gör vi många gånger själva! Vi måste tänka lääääängre.Varför ska jag bara sitta och le när folk drar upp exempel efter exempel om hur kvinnoförtryckande, galna, våldsbenägna invandrare är? Många behöver en realitycheck!Objektivitet...nej jag är säkert inte alltid objektiv.Men jag har gång på gång påpekat att invandrare också har ett ansvar, liksom svenskar, it takes two to tango och hittills har jag mest sett hur folk anser att det banne mig är invandrarnas ansvar att rycka upp sig och ta sig ut i samhället.Och jag håller inte med. Det är vårt ansvar också. Men det betyder INTE att jag anser att allt är svenskarnas fel. Det har jag sagt massor av gånger nu.Man sitter och diskuterar...och så kommer någon och säger "Jag åkte buss igår, han som körde vägrade tilltala mig för att jag var kvinna, han var säkert muslim vettu!"Om det nu är så att det har blivit en fenomen med män som vägrar tilltala kvinnor (jag HAR verkligen inte stött på det), så är det självklart att man ska lösa de problemen, men jag tappar all objektivitet och fokus när nivån hela tiden sjunker.Det är därför jag aldrig skulle kunna bli politiker eller lärare En svaghet? Absolut.
    Nä någon politiker är du inte :) Du spelar SD rakt i händerna på flera sätt ,men din vilja är god ,och jag gillar dig för din intelligens och aldrig sinande engagemang för frågan . Puss på dig .ha ,ha:) /mvh Sosse-mupp
  • mrs Elliott
    Zamorak skrev 2009-09-30 11:40:45 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:23:14 följande:
    Varför e de så viktigt att en invandrare kommer in i diskutionen?
    Det var en märklig fråga . Varför är det viktigt att invandrare deltar i debatten? Säger det inte sig självt att det är viktigt att invandrare deltar i en debatt som rör dem?
  • mrs Elliott
    Zamorak skrev 2009-09-30 11:51:05 följande:
    mrs Elliott skrev 2009-09-30 11:46:32 följande:
    Skrev inte att man inte får delta, undrade varför de va så viktigt för dig?Är det nått speciellt du vill fråga en invandrare eller hur e de?
    Det är såklart viktigt för att få en mer nyanserad diskussion . Vad fiskar du efter?
  • mrs Elliott

Såg just dokumentären "värre än djur" på tvåan om hederskultur och homosexualitet,och där satt en grabb från Skåne med arabiskt ursprung som var homosexuell och fötvivlat försökte få skyddad identitet samtidigt som han försökte förklara för den rätt nollställda kvinnliga polisen hur utbrett det här är och att man kan inte tämja en hel kultur med svenska lagar,varför säger ingen i sverige ifrån?! Fyfan vad jag led med honom . Och yesss ,som på beställning är jag återigen oroad över invandringen .Men det var väl svensk propagande mot invandrare och han satt säkert och blåljög ;)

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?