Inlägg från: Tajan |Visa alla inlägg
  • Tajan

Är du oroad över invandringen?

L'ser just nu en intressant bok i en kurs om diskriminering och rasism som heter The Meaning of Race, race,history and culture in western society. Valdigt lasvard for er som diskuterar i denna trad.

Jag ar for fler invandrare och foresten harstammar de flesta svenskar sjalva fran olika grupper av invandrare, valloner etc. Det ar radsla som ger utslag for rasism, vi och dom mentaliteten. Behovet av att kategorisera in manniskor i olika fack. Det ar alltid ok att skylla pa etnicitet och att vissa grupper inte kan anpassa sig och en hel del bulshit. Ta er tid att lasa pa istallet, lite historia kunskaper ar aldrig fel.
    Problemet ligger inte hos invandringen utan pa eliten i samhallet enligt mig.
    For den delen sa ar den nast intill omojligt att fa asyl i sverige i dessa dagar med hanvisninh till Dublinforordningen etc.

• Tajan
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:11:25 följande:
    Skillnaden mellan forna tiders invandring (tyskar, valloner, chilenare, jugoslaver) och dagens invandring, är att det tidigare varit till största delen arbetskraftsinvandring. Det var personer som drev landet framåt som kom hit, med allt positivt det förde med sig. Ingen skulle ha fått för sig att släppa in personer som inte kunde försörja sig själva på 1700-talet. Det var till och med straffbart att vara "lösdrivare". Så jag tycker inte att man kan jämföra dagens flyktinginvandring med arbetskraftsinvandringen som var vanlig förr.
    Jassa, har du last boken, den tar upp allt det har och det finns massor av likheter.
  • Tajan
    PixL skrev 2009-09-29 14:14:46 följande:
    Så mycket inskränkta idioter det finns.
    Hehe!
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?