Inlägg från: M Y L F |Visa alla inlägg
  • M Y L F

Är du oroad över invandringen?

Jag är mer bekymrad över att alla invandrare hamnar utanför. Man får inget jobb och tvingas leva på bidrag. Det bidrar till okunskap och rasism hos "svenskar".

Jag tycker att det är så fantastik vilken sammanhållning invandrare har, hur dom hjälper och tar hand om varandra. Det saknar jag hos oss svenskar.

Men sedan finns det ju alltid nackdelar, det finns säkert dom som avsiktligt avskärmar sig från det svenska amhället och det är ju inte bra. Att man väljer att flytta dit man har sina landsmän gör ju att vissa områden inte har så bra status och så blir det "inbördes" rivalitet för att man kommer från olika ställen och har olika religion.

• M Y L F
    Henom skrev 2009-09-29 14:25:00 följande:
    M Y L F skrev 2009-09-29 14:20:32 följande:
    Anledningen till att dom har god sammanhållning är för att dom har så tunt med pengar, så alla i familjen är beroende av varandras ekonomiska trygghet. När de får det bättre ställt kommer det att ändras med kommande generationer. Vi levde på samma vis i Sverige förr, när Sverige var fattigt. Så det är inget särskilt gulligt eller glorifierande med det.
    Jag tror inte att vi känner samma nysvenskar. Dom jag känner har egna företag och har bra med egna pengar men sammanhållningen och gemenskapen har dom fortfarande kvar.

Mina vänner är också väldigt glada över att få lära känna andra "riktiga" svenskar så att dom kan få lära sig språket ännu bättre. För om man bara har sina landsmän omkring sig så har man svårt att lära sig flytande svenska. Dom tar varje chans att lära sig mer. Dom är otroligt generösa. Skulle jag behöva hjälp med något så vet jag direkt vem jag skulle ringa.
  • M Y L F
    Henom skrev 2009-09-29 14:38:32 följande:
    M Y L F skrev 2009-09-29 14:36:52 följande:
    Vänta några generationer, så är den väck.
    Eller så kanske det är vi som har ändrats. Dom har förstått det värdefulla i att hjälpa varandra.
  • M Y L F

Det jag kan känna mig lite oroad över och det är en del av sakerna Stårchan skrev. Man tar bort vissa ämnen, sex och samlevnad, man slipper lära sig att simma, man har en mer låt gå mentalitet.

Vissa som kommer är mer lika oss svenskar och har inga som helst problem att "inrätta" sig i ledet. En del andra kommer från en kultur som vi är helt främmande för och likaså är våran kultur för dom. Dom har svårare att anpassa sig till det svenska samhället. Hur gör vi för att kunna ändra på det? Skall vi det? Eller skall vi ha ett samhälle där vissa medborgare har andra "regler"?

Jag tycker att många frågor är svåra och om man yttrar vissa saker så skriks det rasist.

• M Y L F
    Apolline skrev 2009-09-29 15:01:48 följande:
    Det finns en rapport från Institutet för Framtidsforskning som räknat ut hur många invandrare vi skulle behöva till Sverige nu för att kunna hantera den skeva ålderspyramiden. Dvs vi behöver fler svenskar i arbetsför ålder och fler barn för att kunna ta hand om alla gamla! Detsamma gäller hela Europa.
    Fast då måste dessa invandrare kunna språket, få en utbildning och ett jobb. Annars står vi där vi är. Många barn och ungdomar som bor i invandrar täta områden löper ju en större risk att vara sämre än andra barn och ungdomar i bättre områden och skolor.

Jag tror att vi har ett stort framtida problem att lösa.
  • M Y L F

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:13:55 följande:

M Y L F skrev 2009-09-29 15:07:02 följande:
    Absolut, då är det bäst att ta hit dom nu så dom hinner lära sig språket.
    Fast det är ju ett problem, en del lär sig inte alls och en del är väldigt dåla på svenska. Mycket pga av att dom i sin vardag nästan aldrig har någon som helst kontakt med svenska.

Barnen är ju ibland språkrör för sina föräldrar och många av dessa barn anser jag inte få en tillräckligt god skolgång pga av var dom bor. Nuför tiden så pratar ju varenda unge invandrar slang. Vi måste få mer pengar till skolorna och mer resurser. Alla barn har rätt till en bra skolgång.
  • M Y L F

Fast det är ju inte enbart svenskar som har åsikter om invandrar politiken, invandrare har ju det också. Ett problem jag ser är att många kommer från så många olika kulturer och religioner så där blir det också konflikter.

Inte enbart svenskar som tycker att vi har problem utan även andra inflyttande.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?