Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Är du oroad över invandringen?

Jag är inte negativ till invandringen. Anser att vem som helst ska få bo var som helst, men att man minst ska lära sig hur man ska kunna försörja sig själv. En viktig förutsättning är att bli accepterad av samhället och komma ut ur rollen som avvikare. Naturligtvis hänger det lika mycket på en själv som det gör på övriga. Lite som "it takes two to tango". Vissa invandrare är mindre accepterade och vissa mer. Mycket beror på fördomarna om invandraren, invandrarens språkliga utveckling i svenskan och utbildning och invandrarens nätverk.

För Sverige kan invandring vara bra på olika sätt. Ett är att Sverige kommer ut ur sitt isolerade tillstånd och den så utbredda mekaniska solidariteten. Ett annat är utbytet av traditioner och kulturer som så länge varit så exotiska och kännts så fjärran. Det senare är både på gott och ont. Risken med införandet av andra kulturer är att även de som är farliga införs. Men det är inget som drabbar den vanlige svensken egentligen, förutom det att han får se det på nära håll (t.ex. tvångsgifte, kvinnlig könsstympning, hedersmord etc.) Men en positiv aspekt av införandet av negativa riter till ett land som inte utför sådana riter, är att dessa uppmärksammas rejält och ifrågasätts. Uppmärksammandet sprider sig även till de länder där dessa riter kommer ifrån, vilket tvingar utövarna att tänka till en eller två gånger innan de kan utföra dem. Det finns ju exempel på avrättningar som inte har utförts pga omvärldens ramaskri och andra ändringar av straff.

Här i Sverige har sådana riter debatterats hett och man har även gjort lagändringar för att förbjuda dem, vilket jag ser som positivt. För vill man göra ändringar inom kulturer så måste de ju uppmärksammas tillräckligt mycket vilket i sin tur ger möjlighet till folk att göra sig hörda. Sådan uppmärksamhet hjälper både de som är uppväxta med sådana traditioner i Sverige och även i hemlandet.

Så invandringen hjälper människor på många olika sätt förutom att ge invandrarna möjlighet till ett nytt liv i ett nytt land. Svenskarna kommer ur sitt skal och homogenitet och invandrarna måste omvärdera sig och får chans till ett drägligt liv, bl.a. Förutsatt att båda sidor hjälper till förståss.

Vilket jävla ordbajseri!

• Velour

Förresten, vissa saker drabbar den enskilde svensken trots allt. Ett antal värderingar som är mindre bra kan resultera i visst beteende som en svensk inte är van vid, t.ex. viss kvinnosyn.

• Velour

Jag har en väldigt, väldigt fördomsfull fråga: är du östeuropé?

kuddmys skrev 2009-09-29 17:46:31 följande:
    Har aldrig hört engelsmän o kanadensare ställa krav o vägra kontakt med kvinnor.
  • Velour

tja...jag tror att jag först väntar på Kuddmys svar. Frågan hade ju en riktig fördom över sig.

Jmia skrev 2009-09-29 18:46:52 följande:
    Intressant fråga. Hur tänkte du?
  • Velour

Är inte Mohammed vanligaste namnet bland _araberna_ i Malmö och inte det vanligaste namnet i _hela_ Malmö?

Philips mamma skrev 2009-10-01 18:07:54 följande:

demografiska transitionen? Det vanligaste pojknamnet i Malmö är Mohammed. Jag tycker det säger en del. Här är allt "gratis" för den som inget har men den som har lite får betala mycket.
  • Velour

En riktigt OT fråga. Hur gör ni när ni delar upp en persons inlägg i flera olika citatrutor?

• Velour

Du får utvidga det här perspektivet lite till. Även som invandrare som är bra på svenska, kör man rysk roulette när man söker jobb. Den genomsnittlige arbetsgivaren känner en viss oro när h*n ser en ansökan med utländskt namn. Särskilt om det namnet låter som ett "svartskalle"-namn.

Ett bra exempel på det är jag själv. En av alla gånger jag sökte jobb, fick jag riktigt konkret känna på det att inte få jobb pga min etnicitet. Men det gör inget, den arbetsgivaren kan inte ha varit riktigt seriös som person och en sådan korkad chef vill jag inte ha.

funfactory skrev 2009-10-02 18:53:30 följande:
    Ta till sig? Vi tar in hur många invandrare som helst under ett år. Vi fan tar vi oss till dem. Men kan de inte prata svenska, skriva på svenska och läsa på svenska. Ja då kan de heller inte söka jobb och kan heller inte förvänta sig att få ett jobb om de inte försöker lite.De som verkligen vill, de som har kämpat med att lära sig språket har också fått jobb även om det är svårt. Men det är arbetsbrist för svenskar också. Men jag vet tyvärr allt för många som inte bryr sig och bara chillar. Jag som arbetsgivare skulle aldrig anställa dem. Jag som arbetsgivare vill inte anställa någon som inte kan förstå vad jag säger, läsa vad jag skriver och föra en dialog. Det är a och o.
  • Velour

Jag undrar hur vi med all säkerhet kan veta att världen skulle vara tråkig om vi alla vore lika. Jag menar, om det var så, skulle vi ju inte veta annat och då skulle vi inte känna att det vore tråkigt.

Vi tror, utifrån den subjektivt tolkade verkligheten vi lever i, att det skulle vara tråkigt. Men det är egentligen bara spekulationer.

• Velour

Ja, som jag skrev. Eftersom vi nu lever i en högst subjektiv värld, känns det som undergången om vi helt plötsligt skulle tycka likadant.

MijaMia skrev 2009-10-03 21:51:42 följande:
    Absolut, men nu är det ju inte så, så vi vet annat. Även om vi alla skulle bli lika i morgon.
  • Velour

Jobben går åt de som är lämpade för det. En som bott här i 30 år är kanske mindre lämplig för ett jobb än en som kom hit för 1 år sedan. Skulle alla länder resonera som du gjorde, skulle ingen människa från något av jordens alla hörn någonsin kunnat utvandra till andra länder (i mer modern tid). Ingen skulle vara välkommen till andra länder. Skitdåligt faktiskt!

RockBella skrev 2009-10-04 15:28:50 följande:
    Möjligtvis inte i den här tråden. Men det är min personliga erfarenhet av vissa andra människors sk "debattskills"."De tar våra jobb" är ett argument, om du däremot tycker att det är ett bra och grundat argument är en annan sak.Tar och tar, oavsett så tycker jag att vi ska låta jobben gå till de som redan är här.
  • Velour

Det kommer med all sannolikhet inte att hända. Vi är alltför många som är för kritiska. Men visst kommer kvinnomisshandel alltid att finnas. Det har det alltid gjort i Sverige och kommer alltid att göra, med eller utan muslimer.

Henom skrev 2009-10-04 15:33:25 följande:
    Det värsta med invandringen tycker jag är om den muslimska kvinnosynen får fäste här. Det vore verkligen katastrof. Tyvärr ser jag hur denna dåliga kvinnosyn florerar ganska starkt i samhället, särskilt bland unga killar som jag antar fått lära sig det av sina pappor.Tänk så våra systrar kämpat genom åren för att nå fram till den jämställdhet vi har nu. (Som dock kan bli ännu bättre.)
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?