Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Är du oroad över invandringen?

När det gått så långt att Södertälje kallas för "lilla Irak" så är jag oroad, ja.

• Stinky
    snillis skrev 2009-09-29 10:25:19 följande:
    Nej, jag är inte orolig över invandring som sådan. Däremot är jag orolig över att vi i Sverige är dåliga på att integrera våra nysvenskar och det som oroar mig mest är den rasism som breder ut sig mer och mer.....DET är verkligen något att oroa sig över. Fördumningen och att människor helt saknar empati och försåelse för andra människor.
    Rasism finns överallt, inte bara i Sverige. Det jag oroar mig mer över, är dessa "nyttiga idioter" som ser kritik mot invandringen som rasism. Det är de som är farliga och ser till att det kokar under locket.
  • Stinky
    MijaMia skrev 2009-09-29 10:29:54 följande:
    Svenskar måste spela en roll i integrationen. Det går inte att sitta med attityd som killen här och klaga. Det som att sitta med brutet ben och slå på det och klaga över att det gör ont. Dumt. SFI måste fixas till. Folk är inte dumma, de kan lära sig. Men som det ser ut nu, är SFI undervisningen under all kritik. Vi får inte glömma att många som tvingats utanför samhället INTE är outbildade analfabeter. De är högutbildade med stor kunskap och erfarenhet men de hamnar FORTFARANDE hos soc, varför är det så? Folk söker hjälp för att de mår så dåligt, det finns människor som inte vill annat än att arbeta. Som Lemasive så fint uppmärksammat är min man afrikan, på hans jobb är han den ENDA afrikanen och i går kom det en somalier som sökte jobb. Han fick rådet av en man på min mans jobb att "vi redan är en "neger" för mycket" och åkte utan att ens fått en ärlig chans. Och att komma och påstå att Afrikaner inte är produktiva ÄR ointelligent. Ser man på kontinenten Afrika i stort så finns det inget hårdare arbetande folk. Det ska vi inte gå in på nu, men igen, det handlar inte om att mina åsikter är "färgade" som någon påstod, av min man. Utan av de erfarenheter jag fått av att vistas och driva projekt där. Vi kan inte lägga all skuld på invandrarna. VI har ett ansvar tillsammans för att minska klyftorna i samhället och utrota okunskapen.
    TYVÄRR måste jag krusa din bild av arbetande afrikaner, helst somalier. Nu säger jag INTE att ALLA afrikaner eller somalier är lata, men på mitt jobb har vi haft ett ett stort antal av afrikanskt härkomst - de flesta somalier- som fått sig visad dörren då de inte skött sitt jobb och varit lata. Så det är ingen myt eller fördom jag går på, utan vad jag själv sett med egna ögon.
  • Stinky
    Syra skrev 2009-09-29 10:35:29 följande:
    Gud vad jag fått bra hjälp tack vare vårat skattesystem! Jag har fött fyra barn, mödrahälsovården är inte gratis för staten och absolut inte mina förlossningar (omedelbara snitt och PLANDERADE snitt för säkert 40 000 kronor styck. Och vid många tillfällen har vi behövt intensivvård och neonatalvård.....psykvård osv osv och jag har inte betalt speciellt mycket själv! Jag är inte invandrare men jisses vad jag kostat!
    Jag antar att du arbetar?
  • Stinky
    Syra skrev 2009-09-29 10:39:52 följande:
    Japp men kommer aldrig att kunna betala tillbaka de beloppen som jag fått. Dessutom är tandvården gratis för barn, BVC....skolan....barnsjukvården.
    Nä, så du och jag och alla andra ska otroligt glada över vilket underbart och generöst land vi lever i!
  • Stinky
    Stårschan skrev 2009-09-29 09:00:32 följande:
    Jag tycker redan att den har en negativ effekt på den jämställda syn på män och kvinnor vi haft i Sverige. Helt plötsligt kallas unga svenska tjejer horor och madrasser för att de inte har överbeskyddande storebröder. Invandrarkillar (jo, jag har själv diskuterat med välutbildade sådana på universitetet) är av åsikten att svenska tjejer duger till att knulla med, men sedan ska man åka hem till hemlandet och hämta hem en oskyld att gifta sig med - någon som duger att uppfostra barnen enligt det gamla patriarkala mönstret. Svenska män blir utestängda från badhus vissa tider för att det ska tas hänsyn till kvinnor som inte får bada i närvaro av män. Svenska åldringar som har varit med och byggt upp samhället får det sämre för att pengarna inte längre räcker till dem. Skolan har försämrats drastiskt sedan jag själv gick i den. (Och ja, jag är medveten om att det till stor del beror på att Sverige levde över sina tillgångar på lånade pengar under min uppväxt). Skolavslutningar ska inte få firas i kyrkan av hänsyn till barn från andra religioner, vi har fått gängbildningar i fattiga bostadsområden med övervägande delen invandrare. Sen kanske var och en av dessa händelser har vettiga förklaringar som helt klart ligger utanför den enskilde hjälpsökande invididen, men faktum kvarstår att asylinvandringen har negativa följder för Sverige. Det måste finnas vettiga jobb åt alla, och folk måste integreras i betydligt större utsträckning om det här ska funka.
    Så OTROLIGT bra skrivet! U go girl!!!
  • Stinky
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 17:43:37 följande:
    Kineser kompis, kineser :)
    Neeejdå! Postorder från Thailand! De gör allt för sina partners!
  • Stinky

livet leker skrev 2009-09-29 18:10:02 följande:

Ja såklart, vi bor ju i Södertälje. Vi flyttar snart står inte ut, känner många som flyttat och dom som är mitt uppe i planeringen- just av den anledningen.
    Det är så sorgligt att det blir så
  • Stinky
    Clobberella skrev 2009-09-29 18:40:10 följande:
    Jag är inte oroad av invandringen som sådan, det som oroar mig är att vi tar hit en massa folk och sen inte hjälper dem tillräckligt. Om de ska stanna i Sverige så bör de få lära sig svenska, få hjälp med sysslesättning, få lära sig hur det svenska samhället fungerar osv, för att de inte ska sitta isolerade i förorter.
    Varför tror du SFI finns? Jo, för att de ska lära sig svenska. Men detta är idag frivilligt, och senaste förslaget (vet ej om det gått igenom) är att de ska få 10 000kr i belöning(!) för att de varit så j*vla duktiga att de satt sig vid skolbänken och lärt sig språket i det land de kommit till! Är inte Sverige för underbart...
  • Stinky
    Jmia skrev 2009-09-29 19:56:53 följande:
    Låter som ett skitbra förslag!
    Du får gärna utveckla ditt svar, tack!
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?