Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

Är du oroad över invandringen?

MijaMia skrev 2009-09-30 09:41:13 följande:
    Slöja och burka är inte samma sak.Och många Irakier är ju kristna, kanske därför de inte bär slöja.Tycker inte att någon ska tvingas ta av sig slöjan. Har heller inte hört om sådana exempel. Många sjukhus har t ex skaffat vita slöjor för att sjuksköterskor och annan personal inte ska tvingas ta av sig slöjan. Förstår inte hur en slöja kan störa någon.Burka däremot tåls att diskutera.
    Jag fattar inte heller denna diskussion om slöja, jag är etniskt svensk, ateist och ändå tycker jag om att ha sjal eller slöja på mig, det är vackert, fint, och skönt att få undan håret ur ögonen, varför ska inte vuxna människor få ha vad de vill för hattar, mössor, sjalar, halsdukar och vantar, liksom?
  • BlommyNess12
    MijaMia skrev 2009-09-30 09:56:35 följande:
    Absolut...men en huvudbonad tenderar att störa folk mest när den bärs av någon med "utomeuropeiskt" utseende.
    Ja tydligen, för det har aldrig varit någon som reagerat på att jag haft det.
    Vissa år är det ju suuuperpoppis med såna där hucklen på tjejer i lågstadiet, och det är det inte heller någon som reagerar på, utan vi står glatt och flätar håret på våra små flickor och knyter på en sjal, det är ok, men inte om det kallas sjal istället för huckle.
  • BlommyNess12
    funfactory skrev 2009-09-30 10:02:34 följande:
    Det är inte fint att bära mössa inomhus. Det är inte fint att äta middag med mössa på huvudet. Så om vi ska behandla mössa och slöja likadant så är det inte fint att äta middag med slöja på eller att bära slöja inomhus. Det är ju bara vett och etikett.
    Men huckle får man ha inomhus, i kyrkan, och på restauranger.
  • BlommyNess12
    milizza skrev 2009-09-30 10:03:55 följande:
    Jag har aldrig fattat det där med svensk!!!Jag är SVENSK, född av svenskar i sverige.Flyttar jag till Tunisien är jag ju fortfarande svensk!! Jag går ju inte runt och säger att jag är tunisisk!!!Så är man från tex somalien så är man INTE svenska i mina ögon. Har man medborgarskap i sverige är man fortfarande inte svensk. Utan en somalier med svenskt medborgarskap!Med riskering att bli halshuggen kan jag säga att om en katt föds i ett stallär den fortfarnade en katt, och inte en häst!!!
    Men om man är född av två invandrare/flyktingar i sverige, och har levt hela sitt liv i sverige, har svenska som huvudspråk, och bara ett svenskt medborgarskap, är man inte svensk då?
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2009-09-30 10:03:59 följande:
    Men huckle får man ha inomhus, i kyrkan, och på restauranger.
    T.o.m i klassrummen i skolan får man ha huckle, när pojkarna måste ta av sig sina kepsar
  • BlommyNess12
    Stinky skrev 2009-09-30 10:06:45 följande:
    Nej, faktiskt inte. Då är man andra generetionens invandrare.
    Men ett adoptivbarn som fötts i vi säger asien, och kommer till sverige när det är två år gammalt blir ju klassat som svensk? Men det barnet är alltså inte svenskt enligt er?
  • BlommyNess12
    milizza skrev 2009-09-30 10:09:23 följande:
    Dom där invandrarna måste ju ha kommit någonstans ifrån? EH?Om jag flyttar till Norge och skaffar barn med en somalier, är mitt barn en blandning mellan svensk och somalier.SVÅRARE ÄR DET INTE.Man är det man är, detta kan inte änras av ett papper man skriver på!
    Adoptivbarn då? Är de inte svenska?
  • BlommyNess12
    Henom skrev 2009-09-30 10:10:06 följande:
    Liiiite skillnad för vad de olika sakerna representerar va?En typ bandana står inte för kvinnoförtryck såsom en religiös sjal gör. Och småtöser ska definitivt inte gå omkring och sprida religiösa budskap innan dom ens vet vad det står för.
    Men om JAG VILL HA SJAL PÅ MIG så ska jag väl få ha det? Eller? Om min dotter vill ha sjal som mig så ska hon väl få ha det eller?

Kan ju förbjuda julafton, och julpyssel också med en gång då, våra småtöser ska inte gå runt och sprida julens religösa budskap innan de vet vad det står för, minst 9 års åldersgräns på att vara med på julskyltningen med klassen, eller göra julpyssel!
  • BlommyNess12
    Henom skrev 2009-09-30 10:18:16 följande:
    Du får väl göra som du vill eftersom du är vuxen. Är du så dum att du vill förtrycka dig själv så gör det för guds skull. Men tvinga inte på småtöser religiösa förtrycksymboler. Föräldrar ska väl för tusan skydda sina barn.
    Haha, förtrycker jag mig själv? Hur jag är ateist, men jag tycker det är fint med sjal.
  • BlommyNess12
    milizza skrev 2009-09-30 10:16:29 följande:
    En sak till, jag tror INTE att några små flickor vill ha sjal på sig!!! Detta är något föräldrarna dillat i dom - tyvärr.Tycker dom kan börja med sånt när dom är 18-år, och vara barn istället för att gå runt och dölja sig!!!!!!!!!
    Va? Min SON vill ha sjal på sig när jag har det, har jag dillat i honom det också eller? :)
  • BlommyNess12

Men jag fattar inte hur jag förtrycker mig själv genom att ha sjal/mössa/keps/solhatt på mig för att det är fint? VAD är det som gör att det är förtryck? Är jag lika förtryckt om jag har på mig högklackat för att jag tycker att det är fint?

• BlommyNess12
    milizza skrev 2009-09-30 10:28:22 följande:
    HelloKillern:Va va va va???Vad har det med saken att göra att din son vill ha sjal ibland?Trodde tråden på något sätt handla om invandringen osvJag ptatar om MUSLIMER som TVINGAR på sina barn sådant SKIT.Min 3 åring brukar ta fram mina stringtrosor och vill ha dom.. Jaha? Ska hon få gå till dagis med dom då eller?Dom flesta barn vill vara som föräldrarna , rätt normalt. Men som förälder får man sätta en sund och hälsosam gräns!!!
    Ja men varför får man ha sjal på sig om man är etniskt svensk och ateist, men inte man är mörk och muslim? Vad sjutton är skillnaden. Alla får väl ha vafan för kläder de vill på sig.

Min son brukar få ha på sig vad han vill, ja, han har inte plockat fram mina stringtrosor ännu, och visst skulle han väl få gå i dom, utanpå kläderna dock, annars tror jag de ramlar av, han är för smal för mina, serru..
  • BlommyNess12
    REXX skrev 2009-09-30 10:30:53 följande:
    Men har du solhatten på dig för att killarna inte ska gilla dig? kan du ta av dig solhatten och slänga med ditt långa vackra hår utan att bli hotad av släkten eller våldtagen? Drar du ner solhatten för hela ansiktet och klipper små små hål för ögonen för att du tycker det är "fint"?
    Hur vet du vad varje enskild kvinnas motiv till att bära sjal är?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?