Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är du oroad över invandringen?

Nej, ser ingen orsak alls till det. Däremot oroas jag av Svenskars ovilja att ta till sig invandrarna som kommer och drar alla över samma kam som "slödder"...

Älskar verkligen retoriken som typ SD kör med: "Invandrarna måste ut för de tar våra jobb!" "Invandrarna måste ut för de lever bara på bidrag!"
    Ahh...long live logiken...

• Plutteli
    Stårschan skrev 2009-09-29 10:19:17 följande:
    Jag tror inte att det är något fel på hans intelligensnivå - bara attityden. (Och en stor vilja att provocera). Men han har fortfarande frågor som kräver svar... Jag har också sett mycket av de negativa sidor av invandringen som han skriver om, men jag är för finkänslig för att skriva det lika rakt. Vad gör vi åt det? Hur integrerar man vuxna analfabeter från afrikanska bondesamhällen så att de kan bidra till det svenska samhället? Hur får vi ut kvinnorna i arbetslivet? Vad gör vi åt män från patriarkala förtryckarstater som inte accepterar att ha en kvinnlig chef eller läkare?
    Man lär dem språket kanske till att börja med? En afrikans analfabet är ju analfabet för att h*n inte fått lära sig skriva och läsa, så man börjar där.
    Sen är det ju väldigt få invandrare/flyktingar som är just analfabeter utan utbildning eftersom det kostar rätt jävla mycket att ta sig från sitt land och hit.
  • Plutteli
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 10:25:55 följande:
    Nej, det är inte få invandrare som är analfabeter och/eller utan utbildning. Finns en hel del faktiskt. Kolla med folk som jobbar med SFI om du känner ngn sådan. Tror du att det bara kommer akademiker hit eller?
    Jo,det är få invandrare som kommer hit och är analfabeter. Däremot finns det en del flyktingar. Men flyktingar och invandrare är inte samma sak.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:26:21 följande:
    När oviljan att lära sig finns då, vad ska man göra då?
    På samma sätt som med svenskar. Eller tror du att alla svenskar älskar att lära å vara i skolan?
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:29:23 följande:
    Malmö fick 3.1 miljarder till bidrag, iår enbart. :D
    Och det gick givetvis oavkortat till invandrare och flyktingar enbart....
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:33:11 följande:
    Det är Svenskar det här är vårt land, vårt ansvar. Här pratar vi om invandrare som slår svenskar i Sverige och begår brott här. Dom är inte vårt ansvar, skeppa iväg!
    Fast lasermannen var inte Svensk, han var andra generationens invandrare vars föräldrar invandrat från Tyskland....
  • Plutteli
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 10:33:51 följande:
    Fast i invandrarbegreppet så inkluderar jag alla inkommande i Sverige inkl. flyktingar.
    Fast det funkar inte så eftersom det är olika regler för om de får stanna i Sverige, om de får undervisning i Svenska m.m.
  • Plutteli
    Stinky skrev 2009-09-29 10:34:58 följande:
    TYVÄRR måste jag krusa din bild av arbetande afrikaner, helst somalier. Nu säger jag INTE att ALLA afrikaner eller somalier är lata, men på mitt jobb har vi haft ett ett stort antal av afrikanskt härkomst - de flesta somalier- som fått sig visad dörren då de inte skött sitt jobb och varit lata. Så det är ingen myt eller fördom jag går på, utan vad jag själv sett med egna ögon.
    Även jag har arbetat med afrikaner och de har skött sitt jobb ypperligt.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:35:18 följande:
    Det är svenskar ditt nöt, vårt ansvar. Inte någon jävla arab som kommer hit och ska leva på soc.
    Fast om de får hjälp så lever de inte på soc?

Och om de får jobb ska de ju tydligen ut ändå eftersom de då skäl jobben från svenskar...med andra ord logik noll.
  • Plutteli
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:39:18 följande:
    Var exakt kommenterade jag lasermannen då? ..
    Någon skrev nått om lasermannen samt fler förbrytare och du svarade med att de var Svenskar och inte invandrare och att det gör det mer ok på nått vis för att vi ska se till att ta hand om dem...
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?