Inlägg från: Muneca |Visa alla inlägg
  • Muneca

Är du oroad över invandringen?

Wow, här ska jag nog inte ens börja debattera eller läsa. Men är glad för alla de som tycker som jag (självklart har alla rätt till sin åsikt).

Hade jag inte kommit till Sverige så hade jag inte levt idag, så tack Sverige för att ni tog emot mig.

En annan sak jag kom o tänka på häromdagen.. har ofta hört svenskar säga: Ni invandrare kommer hit och tar våra jobb och förstör..

nr. 1 - Oftast får invandrare inga jobb just för att de är invandrare.

nr. 2 - Är det två lika kompetenta människor som söker samma jobb och den ena är svensk medans den andre är invandrare, så får svensken till 99% jobbet.

nr. 3 - Har du någonsinn mist ett jobb framför en invandrare så är det till 100% för att du saknar mindre kompetens än vad denne gör, annars hade du blivit vald.

nr. 4 - Som invandrare får man jobba dubbelt så hårt för att ens få hälften av det som en jämnlik svensk får.

Personligen så ser jag skillnad mellan blattar och invandrare.. jag kallar de som förstör och inte ens vill försöka att anpassa sig för "blattar", men de som försöker vara goda medborgare precis som vilken annan är i mina ögon invandrare.

Tack för ordet, nu lämnar jag denna tråd - tror att jag kan komma att fastna här hela dagen annars, har inte riktigt den tiden att ge.
    {#lang_emotions_sunny}

• Muneca

Måste bara tillägga...

Min far är utbildad professor, när han sökte jobb så fick han inget inom sin yrkeskategori.
    Han vart erbjuden att bli städare eller jobb i tunnelbanan som spärrvakt - samma jobb som en vanlig svensk kan utföra utan att behövt arbeta särskillt hårt för det.

Så vilka jobb är det invandrarna få ta - skitjobben?

Eller nej förlåt så får man inte säga, man ska vara tacksam att man får vara här och LEVA.
    För blir vi tillbaka skickade finns det en risk för att vi dör och likaså hela våra familjer.

Hur många svenskar lever under de omständigheterna som sin vardag - trodde att livet var en mänsklig rättighet.
    Men nej.. skicka tillbaks dem så de får dö så ni får ordning på er ekonomi.

NU e jag klar. Tack o hej! {#lang_emotions_sunny}

• Muneca
    Indianica skrev 2009-09-30 12:50:40 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation. Ett problem är att invandrares höga utbildningar inte alltid matchar svensk standard. Att ha läst till läkare i ett litet afrikanskt land kan t ex inte jämställas med en svensk läkarexamen. Vad gäller professorstjänster är det inte sant att man inte får jobba hårt för den titeln. Vad det handlar om i Sverige är (förutom själva avhandlingen) att ha publicerat enorma mängder med artiklar i rätt vetenskapliga tidsskrifter och att man gärna skrivit någon kursbok också, samt undervisat, då kan man i Sverige bli utnämnd till professor på livstid (därför är tjänsterna relativt få) eller kan man söka en professorstjänst på "vanligt" sätt. Men det är ju väldigt svårt att anställa någon som kanske forskat inom ett område som kanske inte är så brett i Sverige eller som publicerat sig i okända tidsskrifter långtbortistan. Det här är inte så enkelt att det bara handlar om diskriminering.
    Instämmer, i detta fall var det området civilingenjör. Flugen från Peru till en av Rysslands (dåvarande sovjet) hårdaste och svåraste skolor att ens komma in i (motsvarande Yale, Harvard). En sådan stenård utbildning som de endast kan drömma om i Sverige (ingen diss mot Sverige som har jättebra utbildningsmöjligheter)... i detta fallet var han stråt vassare än afrikanska när afrikanska läkera inte kan jämställas med svenska.
  • Muneca
    Muneca skrev 2009-09-30 13:07:48 följande:
    Instämmer, i detta fall var det området civilingenjör. Flugen från Peru till en av Rysslands (dåvarande sovjet) hårdaste och svåraste skolor att ens komma in i (motsvarande Yale, Harvard). En sådan stenård utbildning som de endast kan drömma om i Sverige (ingen diss mot Sverige som har jättebra utbildningsmöjligheter)... i detta fallet var han stråt vassare än afrikanska när afrikanska läkera inte kan jämställas med svenska.
    Sorry, för det knepiga utlägget, min son vaknade i samma ögonblick som jag skrev.
    Hursomhelst så gick inte hans utbildningsområde att jämställa med de svenska eftersom hans var betydligt högre.
  • Muneca

Ja fy vad hemsk man är som vill att ens barn så få möjligheten att ÖVERLEVA och ha bättre förutsättningar och att det gör att man flyr/flyttar till ett annat land.
    Det skulle aaaaldrig en svensk kvinna vilja till sitt barn, hon skulle nog stanna i landet och välja se sitt barn dö.

(Hoppas ni hajjar sarkasmen)

• Muneca
    Indianica skrev 2009-09-30 13:31:23 följande:
    Nu är jag ingen expert och det är möjligt att din pappa utsatts för diskriminering (även om det ju är många utlänska föreläsare på svenska universitet), men det är så att t ex utbildningssystemet i öst oftast är hårdare på många sätt- men också mer gammalmodigt särskilt vad gäller fokuseringen på kunskap, det går inte alltid hem i Sverige. Som någon annan skrev är kontakter också viktigt här. Det är mycket nepotism på svenska universitet, men de flesta börjar ju sin professorskarriär med en forskartjänst och jobbar sig sedan stenhårt uppåt eller nöjer sig med att undervisa på universitetet.Vad som är problematiskt för många invandrare är just när deras kunskaper nedvärderas i det svenska systemet. Jag drog till en ytterlighet med den afrikanska "medicinmannen", men det är ju så att det är traumatiskt för de flesta människor att hamna i en situation där ens kunskaper och erfarenheter plötsligt är fel eller otillräckliga och då minskar ju statusen både gällande socialt hänseende och ekonomiskt.Jag kan dock inte tro att det ska vara nödvändigt att gå ifrån professor till spärrvakt eller dylikt. Det borde gå att validera tidigare kunskaper och skaffa ny kompetens som behövs i det nya landet.
    Han fick slutligen jobb inom sin yrkeskategori 15 år senare iaf.
    Han hade innan dess studerat i en ca 25 år.
    Jag vet vad du menar, med afrikanske medicinmannen, hade en klasskamrat från somalia, de kom till sverige genom att byn drog en lott om vem som skulle få åka till Sverige och bli tandläkare.
    Detta var INTE fallet med min far annars hade jag aldrig tagit upp det.
  • Muneca
    TheCoopers skrev 2009-09-30 14:32:39 följande:
    Det hjälps inte att man är född här ... man måste ha svenskt blod och se svensk ut har jag förstått .Min äldsta dotter är inte ens född här ... så du vet ju vad det betyder Hon kanske "skickas tillbaka " snart ...
    Ja det är lite så jag förstått det med, så tragiskt.
    Trodde vi alla människor levde på samma planet, men nu är det så uppdelat att folk ska slita i saker o ting som dagisbarn och skrika "min".
  • Muneca
    Indianica skrev 2009-09-30 14:35:01 följande:
    Numera talar man väl om första- och andragenerationens invandrare? Jag själv är också en blandning, men kan inte gärna kalla mig för invandrare eftersom jag inte "vandrat in" någonstans, det gjorde däremot min pappa. Så vitt jag vet ser ingen annan mig heller som invandrare (inte ens andragenerationens invandrare), däremot har jag del av två olika kulturer. Ibland är det nödvändigt att kategorisera för att dra en avgränsning. T ex i politiska sammanhang kan man inte gärna börja individualisera varje person med utomsvenskt ursprung och poängtera att varje invandrare minsann är unik. Man är unik som person, men ibland bör man väl ändå definiera personer som grupp? Åtminstone om man vill förbättra/förändra?
    Instämmer! Förstår dina resonemang ang politik.

Jag är invandrare, men jag är svensk medborgare. Vad gör det mig till?
    I vilket fall så spelar det mig ingen roll, huvudsaken är att jag gör rätt för mig och andra. "Man bemöter som man själv vill bli bemött" oavsett vilken del av världen jag befinner mig i, det är fortfarande människor vi möter, inte sant? Det understryker din mening att man är unik som person.
    Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att definera personer som i grupp, eftersom jag själv inte kan ansvara för andra människors handlingar (som tillhör min etniska bakgrund). Lika litet som jag tror att alla svenskar är rasister med en önskan om att bara ha landet för sig själva.
  • Muneca

Upprepar :
    Ja fy vad hemsk man är som vill att ens barn så få möjligheten att ÖVERLEVA och ha bättre förutsättningar och att det gör att man flyr/flyttar till ett annat land.

Det skulle aaaaldrig en svensk kvinna vilja till sitt barn, hon skulle nog stanna i landet och välja se sitt barn dö.

Hur många svenskar lever under de omständigheterna som sin vardag - trodde att livet var en mänsklig rättighet.

Men nej.. skicka tillbaks invandrare så de får dö så ni får ordning på Sveriges ekonomi och att Sverige får vara svenskt. Det är ju trotts allt det viktigaste. Sen kanske man kan skicka lite pengar till världsnaturfonden för att rädda Tigrarna, bara för att känna sig lite generös och duktig?

Seriöst?
    Man blir ju mörkrädd.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?