Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Är du oroad över invandringen?

Stinky skrev 2009-10-01 15:54:36 följande:
    Jag är av åsikten att Finland tar in så många de själva behagar.
    Precis som Sverige då?
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 15:24:51 följande:
    Jag ledsnar på "nyttiga idioter" som ser kritik mot invandringen som rasism.
    Och vem är detta?

Jag har ALDRIG sett någon kallas rasist eller främlingsfientlig bara för att personen kritiserar invandringspolitiken.

Däremot har jag sett folk kallas rasister som utrycker sig fördomsfullt eller generalliserande mot vissa folkgrupper, och det är alltid trist med personangrepp i debatten.

Men invandringskritiska är knappast ensamma. Vi får allihop mer eller mindre räkna med personangrepp när vi debatterar "känsliga ämnen", men tyvärr verkar "invandrarkritiska" ofta vara lite mer känsliga för kritik och mer villiga att ständigt spela ut "martyrkortet"...
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 16:05:09 följande:
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:02:58 följande:
    Tja, befolkningen här verkar inte ha så mkt att säga till om i den frågan...
    Och det har dom i Finland? Har vi inte mer eller mindre exakt samma politiska system?
  • Quintus Zebra
    Jmia skrev 2009-09-29 01:12:07 följande:
    min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande? > Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning?
    Nej, jag är inte oroad av invandringen i sig.

Däremot är jag oroad över att det ensidiga debattklimatet som råder i stora delar av Europa i detta ämne, nu håller på att sprida sig hit.

Det blir allt svårare att diskutera detta ämne sansat. I så gott som varje debatt fokuseras det enbart på "invandringens" negativa aspekter. Allt färre lyssnar när man kommer med fakta som visar på invandringens positiva aspekter (t.ex. ekonomiska och kulturella)

All fokus ligger på invandringspolitikens "problem". Att Sveriges politik på många punkter ärväldigt lyckad kommer nästan aldrig fram. Att de allra flesta invandrare är laglydiga arbetare, att "de" startar företag i högre utsträckning än andra, att "de" är mindre benägna att begå skattebrott, viftas ofta bort.

Dom flesta känner inte ens till att Sverige är så gott som världsledande när det gäller integrationen av "andra generationens invandrare". Sverige är mer eller mindre unikt eftersom "andra generationen" är MINDRE benägna att bli kriminella än sina föräldrar, och alltså lyckas integreras i samhället. Men istället ligger all fokus på det lilla fåtal som bränner bilar...

Det blir alltmer accepterat att komma med förenklande förklaringar, mytbilder och skräckpropaganda som mer eller mindre skyller samhällets största problem på invandringen (trots att vetenskapliga underlägg oftast saknas helt eller används felaktigt)

Som historieintresserad kan jag tycka att vi borde ha lärt oss vid det här laget, men viljan att hitta syndabockar bland redan utsatta grupper verkar inte ha någon gräns...
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 17:58:06 följande:
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:46:17 följande:
    Det är inte på något vis konstigt att problem tas upp, då Sveriges invandringspolitik inte är särskilt lyckad.
    Felet är att ganska få vågar eller tillåts tala om de positiva aspekterna.

Problem skall alltid få tas upp. Men idag är det ganska sällan verkliga problem som tas upp, utan överdrifter, myter, fördomar och rena felaktigheter.

Om man lyssnar på SD´s "skräckpropaganda" så låter det som att invandringen har skapat ett land på randen till kollaps. Men det stämmer ju inte. Sverige ligger ständigt i topp i FN´s listor över de allra bästa och tryggaste länderna att bo i. Och på ett par punkter verkar det som sagt som att Sverige kanske till och med är bäst i världen på integration.
  • Quintus Zebra
    RockBella skrev 2009-10-01 17:17:05 följande:
    Absolut, men jag tycker att vi enbart ska ta in de flyktingklassade människorna.FInns säkert undantag där små spädbarn får följa med mamma och liknande, men man ska inte få dra in alla farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon osv...
    Reglerna idag är glasklara. "farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon " får bara komma hit om de är starkt beroende av den invandrade. Sen kanske ett fåtal lyckas "lura" systemet.

Och vilka syftar du på? EU-medlemmar vill du väl släppa in även om dom inte är flyktingar? Och turister? Och folk som skall arbeta här? Och studenter? Och adoptivbarn?

Om en svensk bor i USA i ett par år, gifter sig och får barn. Skall hans fru och barn få komma in då? Om frun är Indisk istället, är det skillnad?
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 17:54:26 följande:
    Jomen serru, det har de! Det är ett folk som värnar om sitt för det första och för det andra har en helt annan mentalitet än svenskarna. Där är det ord och inga visor, så att säga. Tro mig, jag vet.
    Fördomar om svenskar?

Min syn på svenskar är en annan. Ganska många är modiga nog att bryta mot gamla traditioner och "sanningar". Det är härligt att bo i ett land som trots allt är ganska tolerant mot oliktänkande, homosexuella, invandrare, feminister, religiösa, ateister, o.s.v. om man jämför med andra länder.
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 19:20:08 följande:
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 19:04:47 följande:
    Jag förstår vad du säger, men det är ju ganska naturligt att problem tas upp (ekonomi, skola, vård, invandring etc.) och detta för att man vill göra något åt saken.
    Nja, verkliga problem skall självklart tas upp. Men i många fall handlar det ju snarare om att man letar syndabockar istället för att försöka ta tag i de verkliga problemen.

Istället för att försöka motverka att speciellt unga män dras till kriminalitet och våldsamma grupper (Fotbollshuliganer, AFA, Nazismen, kriminella gäng), så fokuserar alla på vad som händer i "förorterna" och skyller allt på "invadringen"...
    Det är inte för inte som de främlingsfientliga partierna är så aktuella. Det visar ju på vilket missnöje som finns ute i samhället.
    Dessa partier är fortfarande små. Men visst, det visar på missnöje. men det betyder ju inte att missnöjet är grundat i verkligheten. Det kan ju lika gärna betyda att folk har valt att tro på förenklade förklaringar och myter?

Och "främlingsfientligheten" är ju faktiskt stark även i länder där invandringen är minimal, så det resonemanget håller inte riktigt.
    Och det beror helt klart på att politikerna inte vill lyssna på folket.
    Politikerna och andra debattörer har misslyckats med att stilla folkets rädsla, fast samtidigt så är det starkt att så länge lyckas stå emot dom starka.

Och jag tror att en del politiker och andra makthavare sitter och applåderar den här debatten. För den förra regeringen har misskött skolan och sjukvården. Den nuvarande regeringe fortsätter i samma spår och kryddar det med en arbetsmarknadspolitik som skapar ännu mer utanförskap. Höginkomsttagarna tjänar miljoner. Men istället för att ställa krav på dom som verkligen är ansvariga eller fokuserar på nackdelarna av vår nuvarande marknadsliberala politik så väljer allt fler att "sparka nedåt" på dom som redan har det tufft...
  • Quintus Zebra
    RockBella skrev 2009-10-01 20:07:20 följande:
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 19:13:05 följande:
    Min farmor var inte flykting och sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa. Hon blev godkänd trots att hon inte är starkt beroende av min pappa, det har hon aldrig varit.
    Då kom hon innan reglerna ändrades och är orelevant...
    RockBella skrev 2009-10-01 20:07:20 följande:
    - Varför skulle jag vilja det?
    Du vill inte att Norrmän, Danskar och Engelsmän skall få komma hit och arbeta? Du vill inte heller att Svenskar skall kunna åka till Norge eller England och arbeta heller?
    Låt jobben gå till de som redan är svenska medborgare istället.
    Det finns brist på kompetent personal i många branscher. Skall en världsledande forskare inte få arbete på universitet i Sverige?

Varje år åker tusentals Svenskar utomlands och arbetar, men det skall vi stoppa också då som sagt eller? Vill du att vi ska tvinga folk bo kvar här och jobba här?
    Nu gäller det någon som är född i Sverige och svensk medborgare, antar jag?
    Vad har det med saken att göra? En stor del av anhöriginvandringen gäller anhöriga till svenskar.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?