Inlägg från: funfactory |Visa alla inlägg
  • funfactory

Är du oroad över invandringen?

Jag bor i ett invandrarområde här i Göteborg. Anledningen till att jag inte trivs här är för att jag har blivit påhoppad. Äggkastning på mig personligen och på våra fönster. Smällare som släpps ner i vårt brevinkast. Tonåringar som spottar på en när man går förbi. Brevbäraren har slängt våra brev och jag har fått betalningsanmärkningar pga detta. osv osv.
    Jag är fullt medveten om att det finns idioter till svenskar också. Men här är som sagt majoriteten invandrare. dvs 98%.
    Jag har växt upp i ett "väldigt" svenskområde och råkade inte ut för samma sak där.

Nu har vi dock köpt lägenhet mitt i stan så vi flyttar här ifrån och det känns så sköönt!!

Jag tycker inte det är bra att Sverige tar in så mycket invandrare. De borde göra ett stopp för ett par år för att istället koncentrera sig på de som vi redan har. Se till att de får utbildning, jobb och ett liv.

• funfactory
    Stinky skrev 2009-09-29 20:34:22 följande:
    För att integrera dem ut i samhället, kanske? Skulle vara riktigt nyttigt om de skulle säras på, och vissa hamnar i Kiruna, andra på Djursholm och Märsta, och att de inte uppehåller sig klungvis i ex. Södertälje.
    Nej precis. I dagens läge får de själva bestämma vart de vill bo och istället för att tacka ja till en fin lägenhet på Linné i Göteborg (mitt i centrum) så väljer de istället att ta en mindre fin lägenhet långt ut i förorten för att bo med sin mamma osv. Är det så svårt att pendla liksom? Tar 20min.
    Moderaterna har dock kommit med ett förslag för ett tag sedan att de får bestämma vart de vill bo. Men vill de bo i det täta invandrarområdet så får de själva stå för kostnaden (inget soc alltså)
  • funfactory
    Grätchen skrev 2009-09-29 20:49:19 följande:
    Jo men visst  Invandrare erbjuds  en lägenhet i Linné??? Det är lika troligt som att invandrare i Stockholm erbjuds en lägenhet på Djursholm, Lidingö eller Östermalm.
    Ja det är sant. Sen vad Stockholmare erbjuder sina invandrare har inget med vad Göteborgare erbjuder..
    Jag har träffat personen i fråga när jag jobbat som jobbcoach.
  • funfactory
    aprilsill skrev 2009-09-29 20:51:36 följande:
    Och varför i hela friden kontaktade ni inte postkontoret?!
    Det gjorde vi när vi stötte på det första problemet (att de la fel brev i vår låda varje dag så vi fick gå runt i området och lämna de till rätt ägare. Men vi undrade var våra brev tog vägen. De kan ju faktiskt ha hamnat någonstans där personen i fråga inte bryr sig om att återlämna till rätt ägare. Efter det klagomålet blev det ännu värre och nu får vi ingen post alls typ.
    Nu ska vi anmäla dem eftersom det har gått så långt att vi inte får våra fakturor. De flesta räkningar får vi på internetbanken. Men ibland dyker det upp räkningar via post och de har vi inte fått och inte varit medvetna om att vi har fått så vi har inte kunnat ringa och prata med företagen fören det är för sent.
  • funfactory
    Grätchen skrev 2009-09-29 20:54:20 följande:
    Lite konstigt ändå att det är svenskar som flyttar, det är ju invandrare som har all möjlighet att välja VAR de vill bo?
    För de vill bo tillsammans med sin släkt, familj. De bor gärna två familjer i en lägenhet här borta. Alla är grannar med alla. De har fått möjlighet att få lägenhet någon annanstans men de vill helt enkelt inte.
    Så det som många säger att Sverige placerar de på ett och samma ställer stämmer inte till 100%.
  • funfactory
    Grätchen skrev 2009-09-29 20:59:02 följande:
    Säger ännu en gång: joo tjena Så invandrare i Götet, vägrar att bo "fint", de får välja hejvilt var de vill bo... Men.De väljer alltså helt själva att bosätta sig i ett "ghetto". För att bo nära morsan. Mycket troligt.
    Ja så är det. Du väljer själv vad du vill tro på. Jag vet i alla fall.
    De ser inte ställena som "ghettot" de trivs där och säger att de inte trivs där alla svenskar bor. Utan de vill bo med sin släkt helt enkelt. Det är så deras kultur ser ut. Familj och släkt är väldigt viktigt för dem.
    Sen gäller detta inte så klart ALLA. Det finns alltid dem som gärna vill bo i stan i stället. Men sen blir de påverkade av familj och vänner. Barnen/ungdomar trivs ju inte i "ghettot" men de har heller inte haft något val.
    Men som sagt du får tro vad du vill. Jag har jobbat som jobbcoach på just arbetsförmedlingen här i förorten och jobbat med invandrare och har fått höra mycket ifrån DEM själva. Så vem har rätt du? eller dem som den hela diskussionen handlar om..

Sen har såklart inte Göteborg lediga lägenheter mitt i stan enbart för dem. Utan de är till för alla i Sverige. Denna killen som fick erbjudande på Linné levde inte på soc tex. Men han tackade nej för att bo här med sin familj och vänner.
  • funfactory

livet leker skrev 2009-09-29 21:03:53 följande:

Så är det ju det är inget konstigt med det, jag vet att de tär så här oxå det vittnar många inv själva om!
    Precis. Det är ingen som har sagt det till mig för att de har hört det någonstans från den personen som sedan har hört det från sin mosters grav ;)
    Utan som sagt invandrare har själv berättat det för mig.. om deras situation. Om deras val osv.

Jag har bott här i ett tag nu. Har jobbat med dem till och från. Nu har jag dock riktat in mig på ett helt annat yrke och känner att det ska bli skönt att flytta. För jag trivs inte här. Jag känner mig inte hemma. Jag känner mig som en invandrare i mitt "eget" land. Som en alien.
    På julen är det värst. Det är kanske bara 30% som pyntar sina fönster. Det ser så tråkigt ut. Sen är inte det så konstigt eftersom många inte firar jul. Men jag firar jul och vill leva i ett samhälle som jag trivs i, där jag känner mig hemma helt enkelt. Det är väl inte så konstigt med det. De vill bo i ett samhälle där de trivs i och känner sig hemma och där alla pratar deras språk.
  • funfactory

Haha detta är löjligt. Vart får jag min info ifrån undrar ni?

Ja jag har såklart hittat den under sängen och kände att jag ville dela med mig av den...

Är ni verkligen allvarliga? Nej jag har ingen forskning bakom ryggen, jag har ingen statistik, jag har ingen bok..

Nej gissa vad jag har? Jo jag har RIKTIGA människor. Ny svenskar, invandrare som jag har pratat med om DERAS situation. Jag tror mer på deras erfarenheter, känslor och tankar mer än på någon forskning. Jag har alltså pratat med personerna personligen. Sen om ni inte vill tro på detta. Ja det är eran förlust.
    Jag lägger inte ner på onödig energi på folk som bara är ute efter att hitta hål, luckor och vägrar tro på andra människor än sig själv.. Översittare alltså.

• funfactory
    Jmia skrev 2009-09-29 20:58:28 följande:
    Låter skumt. Man har ju även ett egenansvar att ha koll på sina räkningar- sin post. Uteblir den måste man upptäcka det. Varför får ni inte posten tror du? Det låter ju som ett allvarligt problem hos postkontoret.
    Ja om sanningen ska fram så tror jag det är personligt. Att brevbäraren helt enkelt inte gillar oss. Jag skrev nämligen en lapp i trapphuset där jag bad brevbäraren läsa breven extra noga eftersom vi är trötta på att lämna andras brev. Jag menar jag heter Johansson i efternamn men får brev där det står något på Ö, Z eller något helt osannolikt.
    Efter det blev det värre. Han vet alltså "vem" jag är, vilken dörr jag tillhör. Jag är den enda svensken i vårt hus -Johansson-
  • funfactory

livet leker skrev 2009-09-29 21:19:22 följande:

Det duger inte du måste ju ha källförteckning det krävs här på FL, din egen erfarenhet är noll värd
    ;) Jepp. Som sagt jag lägger inte mer energi på det. Folk får välja själva vad de vill tro mig.. Inte mitt problem =)
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?