Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Är du oroad över invandringen?

Inte ett dugg. Jag är mer oroad över alla naiva okunniga själar som hackar på invandrarna när de istället borde hacka på de marknadsliberala politikerna som sabbar samhället. Men det är ju alltid lättare att slicka uppåt och sparka nedåt förstås...

• Dorian Ertymexx
    RockBella skrev 2009-09-30 18:46:25 följande:
    Vi måste sluta dalta med människor över huvud taget. Hårdare straff till de där stenkastande idioterna, och alla andra som bryter mot lagen.
    Ja för hårdare straff har verkligen alltid löst problemen... *ler snett*
  • Dorian Ertymexx
    200908291 skrev 2009-10-01 13:18:20 följande:
    Ja och då kommer 10.000 kr frågan.... Var det invandringen som låg bakom det totala sammanbrottet för den isländska kronan?Eller kan det vara så, liksom Sverige, att invandringen påverkar en bråkdel.
    Klart att det var invandringen, allt ont kommer ju från invandringen, inte från en vansinnig ekonomisk politik! :P
  • Dorian Ertymexx
    Tyrell skrev 2009-10-01 13:41:42 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-01 13:24:23 följande:
    Om det var politiken, så måste det varit utrikisk politik. Svensk politik är alltid bäst, per definition.
    Ja, utom invandringspolitiken förstås!
  • Dorian Ertymexx
    Tyrell skrev 2009-10-01 13:52:55 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-01 13:44:03 följande:
    Men Sverige har ingen invandringspolitik, det är bara SD som har det och de får inte vara med och leka i riksdagen.
    Ja, förlåt, jag glömde... ;)
  • Dorian Ertymexx
    empresskaren skrev 2009-10-01 14:34:43 följande:
    Hur många flyktingar har Luxemburg????? Luxemburg har många väl utbildad invandrare som flyttar dit att arbeta inom finans. Ooopps typo!
    Sverige har många högutbildade invandrare också. Sverige är bara extremt sugigt på att ta tillvara på den kunskap som finns i landet, mycket på grund av arrogans (eller rentav rasism) som menar på att andra länders utbildningar per definition är sämre än de svenska dito. Vilket givetvis ofta är direkt nonsense.
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2009-10-01 21:48:15 följande:
    Men då kanske de var mer lämpade för jobbet än dina ex vänner . Det är ju knappast ett fenomen som bara finns i Sverige .Svenskar tar ju Spanjorers jobb och Australiensares och amerikaners jobb och för att inte tala om afrikaners jobb ...
    Ja men det är ju skillnad, nu snackar vi ju om SVENSKA jobb! :P
  • Dorian Ertymexx
    funfactory skrev 2009-10-01 21:50:53 följande:
    Jösses vad långt och flummigt. Undrar om ni fattar något av det jag skrev haha. Jag tycker allmänt att den som är bäst kvalicierad för ett jobb ska helt klart få det. Men då ska man kunna prata/förstå och uttrycka sig på svenska utan problem. Att man bryter gör ingenting. Men om man inte förstår var folk säger och inte kan prata så kan man inte förvänta sig ett jobb heller. Jag skulle inte vilja ha en anställd som inte förstår ett skit av vad jag säger och som inte kan prata med mig.
    Så en hel massa skåningar är körda då alltså?
  • Dorian Ertymexx
    funfactory skrev 2009-10-01 21:53:33 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-01 21:51:50 följande:
    Ja jag är helt körd här i Göteborg =DNu snackade jag inte om dialekter här vet du! Du förstår en skåning om du vill. Vill du inte så förstår du inte.
    Nej, jag förstår inte alltid skåningar, hur mycket jag än vill. Samma sak med gutar som drar igång på gutemål. Det är en märklig form av selektivism när man hackar på vissa accenter och dialekter men inte på andra, beroende enbart på hur "inhemska" dialekterna och accenterna anses vara. Finns namn för sådant, men jag tror du kan lista ut vilket det namnet är.
  • Dorian Ertymexx
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 19:14:52 följande:
    Dock tvivlar jag starkt på att en invandrare som varit arbetslös från dag ett i Sverige och i mer än 10 år någonsin kommer få ett jobb.
    Fast det är ju lika sant för en svensk.
  • Dorian Ertymexx
    funfactory skrev 2009-10-02 18:53:30 följande:
    Ta till sig? Vi tar in hur många invandrare som helst under ett år. Vi fan tar vi oss till dem. Men kan de inte prata svenska, skriva på svenska och läsa på svenska. Ja då kan de heller inte söka jobb och kan heller inte förvänta sig att få ett jobb om de inte försöker lite.De som verkligen vill, de som har kämpat med att lära sig språket har också fått jobb även om det är svårt. Men det är arbetsbrist för svenskar också. Men jag vet tyvärr allt för många som inte bryr sig och bara chillar. Jag som arbetsgivare skulle aldrig anställa dem. Jag som arbetsgivare vill inte anställa någon som inte kan förstå vad jag säger, läsa vad jag skriver och föra en dialog. Det är a och o.
    Det stämmer iofs... känner till många engelsktalande som bara blankvägrar att lära sig svenska. Tycker vi ska skicka hem dem till USA, England, Australien, Sydafrika etc. Jäkla sätt alltså...

Och de där jäkla skåningarna, de vägrar lära sig prata på riktig svenska. Skicka hem dem till Rosengård, varenda en.
  • Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 07:50:05 följande:
    De som Migrationsverket "skickar ut" har inte tillräckliga asylskäl. Dessutom kan de väl överklaga ganska många ggr så de får ju chansen att yttra sig över beslutet. Övriga invandrare i Sverige får enbart uppehållstillstånd om de kan försörja sig själva eller kan bli försörjda av någon annan. Tyvärr kan det bli så efter ett tag att dessa ändå ansöker om socialbidrag och egentligen ska socialtjänsten anmäla detta till Migrationsverket men i de flesta fall görs inte det.
    Nåja. Jag vet inte om jag håller med där. Att skicka tillbaka homosexuella till tortyr och avrättning vet jag inte om jag direkt anser vara vettigt. Men det kanske bara är jag.
  • Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 14:22:19 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 12:09:55 följande:
    Men om man hotas av tortyr eller avrättning, har man inte asylskäl då?
    Jo, det är ju det jag säger. Men sådana skickas hem i dagsläget.
  • Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 14:57:21 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 14:45:39 följande:
    Jag håller med om att det är tråkigt. I mitt tycke är Migrationsverket som Försäkringskassan -en alltför stor apparat för att det ska fungera som det är tänkt.Om besluten fattas på godtycke, då är det något som inte stämmer.De som har asylskäl ska givetvis få stanna men för att göra processen kort så ska de som inte har det resa tillbaka så fort som möjlig. Överklaga ska man kunna göra men denna process måste effektiviseras så att det ska gå så snabbt som möjligt. Det mest humana vore en maximal väntetid på sex månader innan asylbeslutet samt max tre månader efter överklagandet till slutgiltigt beslut. Nio månader totalt.
    Fast riktigt så fungerar det inte heller. Båda myndigheterna får mycket direktiv uppifrån, något som folk tenderar att glömma (eller inte vilja se, av politisk lojalitet). Sedan verkar det onekligen som att en del på Migrationsverket har väääldigt fel uppfattning om vad deras jobb går ut på, men...
  • Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 15:09:20 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 15:02:47 följande:
    Fast det borde fungera så. Jag menar inte att det fungerar så i nuläget. Alla skulle tjäna på att asylprocessen fökortades. Sedan kan jag förstå att det tar lång tid i de fall där folk inte har några papper med sig, vilket inte verkar vara helt ovanligt.
    Det tar nog lång tid oavsett. Vilket delvis kan bero på alla de nedskärningar som gjorts, och gissningsvis fortfarande görs.
  • Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 15:13:37 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 15:10:40 följande:
    Men hur kan de göra nedskärningar samtidigt som inströmningen är den samma (eller ökar)? Det är ju enbart idiotiskt och bidrar inte till att förbättra de asylsökandes situation.
    Well, yes. Men marknadsliberalismen, som dominerar all politik oavsett färg i dagsläget, yrkar på konstant ökade nedskärningar av statens utgifter till förmån för skattesänkningar och utförsäljningar av allt statligt. Det är samma problem överallt, oavsett vad man talar om nästan.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?