Inlägg från: Minune |Visa alla inlägg
  • Minune

Är du oroad över invandringen?

orolig? Jag vet inte om jag är det. Men jag gillar inte de som inte kan anpassa sig. Som bor här men verkar avsky de värderingar som finns här. Jag tycker Sverige är ett tolerant land. Tyvärr så är inte alla de som får ta del av denna tolerans lika toleranta tillbaka. Blev själv pekad på och kallad avgudadyrkare av en muslimsk familj i veckan på arlanda. För att jag bar ett kristet armband. Är man så intolerant mot de som inte lever som en själv, så bör man kanske inte vara nånstans där man får möta sådant man inte kan tåla. Då är kanske hemlandet bäst trots allt.

• Minune
    MrsAssault skrev 2009-09-30 20:03:00 följande:
    Okej vi slänger ut den familjen. Gå till migrationsverket och berätta.
    jag tycker de kan inse själva att de skulle ha det bättre i Somalia med den attityden. Skriker man SHIRK och pekar på okända människor så kan man hålla sig i sin hemby där man inte får se sådana hemska påfund. Måste ju vara otroligt jobbigt att leva i ett land där det finns kristna, judar, ateister mm och tvingas se kyrkor och kvinnor i kortkort. Tyvärr så har en hel del den där attityden, och den blir inte bättre av att vissa vill låtsas vara "icke-rasister" så de försvarar allt vad idiotiska människor gör. Lever man i ett land får man anpassa sig efter seder och bruk, det är min åsikt. Gör man inte det så kommer det automatiskt bli så att man blir impopulär. Jag går inte i kortkort framför min svärmor eller super mig redlös i min sambos hemland, då det skulle anses dåligt. Jag följer deras seder då jag är där, och han följer svenska seder då vi är i sverige.
  • Minune
    empresskaren skrev 2009-09-30 21:53:43 följande:
    Jag orkar inte läsa alla 138 sidor utan jag måste säga att problemet är att Sverige har tagit in FÖR mycket flyktningar att regeringen inte kan stödja.Sverige har inga riktiga metoder eller resurser som LYCKAS att hjälpa invandrare att bli självständiga. Arbetesgivare här är helt fördomsfulla när det gäller "invandrare". Om du var inte uppväxt här/inte kan svenska perfekt/flytande får du inget jobb. Punkt slut.Hur fan i helvete skulle alla flyktningar anpassa sig utan ett jobb som gör folk självstandiga? Arbete är nyckeln till integration. Om svenska arbetesgivare förvägrar anställa dem "konstiga" invandrare, kommer Sverige att ALLTID har ett integrationsproblem.Nej, den är ingen lösning att kasta stenar mot polis, osv utan invandrare (det spelar ingen roll om de har svensk medborgarskåp) ofta känner sig hopplösa och avstängda av samhälle.
    SÅ illa är det ändå inte, då skulle ju inte en enda invandrare ha jobb, och så ser det ju inte ut. Däremot har sverige en arbetsmarknad som är otroligt trög, och det invandrare ofta saknar för att ta sig in på den är kontakter, då det är så många ofta får jobb.

Sen ang stenkastare, jag ser inte dem som några rebeller som är utanför samhället och vill visa sitt missnöje...för mig är de bara ytterligare en manifestation av sveriges sjukt ouppfostrade och bortskämda ungdom...inget är heligt, man har inte respekt för något, man tror sig vara bättre än andra och att man kan göra och bete sig precis som man vill. Nåt har gått fel i sverige med uppfostran av dagens ungdomsgeneration, skolan och samhället är slappt rakt av, föräldrar orkar inte, vill inte bry sig...det är ju helt absurt att i ett land med en god ekonomisk situation som sverige så regerar kriminella gäng o mc-klubbar och drar till sig ungdomar...det är nåt stort fel i själva samhället här, för mycket sköt dig själv och skit i andra, för mycket fokus på individen och dennes begär och önskningar...ett ego-samhälle helt enkelt. DET är sveriges stora problem enligt mig.
  • Minune
    EnLitenFlicka skrev 2009-10-01 09:18:04 följande:
    LindaJohansson81: Nej det gör det inte. Mina barn har ingen glädje av att lära sig arabiska. Ingen alls. Vi får inte sjunga den blomstertid eller fira jul i kyrkan...MEN vi ska lära oss språk som ingen är har intresse av att kunna?
    varför ska de lära sig arabiska på DAGIS???
  • Minune
    HelenaMaria skrev 2009-10-01 09:27:53 följande:
    Flyktingar i akut behov av hjälp och skydd (fara för livet!) ska tas emot men vi kan ju skippa att ta in all anknytning som kommer som ett brev på posten efter ett tag.
    mmm...anknytning kan man ta hit ifall man har råd att försörja dem.
  • Minune
    HelenaMaria skrev 2009-10-01 09:31:27 följande:
    Jo, men så ska det väl egentligen vara? Fast Migrationsverket har inga möjligheter att kolla upp om de kan försörja sina släktingar eller inte. I mitt yrke har jag ibland fått frågan om man kan ta hit sin man, bror etc men jag säger alltid att ja det kan du, om du kan försörja honom/henne. Dock kan de inte försörja dem eftersom de själva klarar sig ekonomiskt..
    jag tror inte det är så. I Danmark är det så, men här verkar man ju kunna ta hit syskon, föräldrar allt o alla.
  • Minune
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:31:31 följande:
    Nu är du där igen. Om man bara har ekonomisk möjlighet att fly EN person från en familj....Ska den personen då skita i att söka anknytning till sina barn?Fru? Man?
    tyvärr så ser livet ut som det gör. Min sambo har t.ex ingen möjlighet att träffa sin son, sina föräldrar, syskon mm mer än max en gång per år. Det är konstigt att de från vissa länder ska ha rätt till socbidrag, ta hit familjer som också får socbidrag etc, medan de från andra inte har det. Och konstigt nog så fixar de som inte har den rätten sitt liv ändå här, medan de som har rättigheterna att få en massa hjälp inte verkar kunna reda upp sina liv.
  • Minune
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:38:30 följande:
    Ehh kanske finns en mamma till sonen med i hemlandet?Migrationsverket kan inte ta ett barn från sin mamma för att din sambo ska få träffa hans son?
    det är inte vad det handlar om. Jag undrar varför vissa har rätt att hämta hit allt och alla och få sen pengar för att de ska leva här? De flesta som kommer är inte flyktingar, de hämtar hit familjerna för de har det fattigt i hemlandet.
  • Minune
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:43:51 följande:
    Så du anser inte att krig och svält som i Somalia är skäl nog att fly?Allt och alla? Fru,man och barn får komma, men resten av släkten är otroligt svårt att få hit till Sverige.
    som jag skrev, de flesta kommer som invandrare, inte flyktingar. Och invandrare kommer av ekonomiska skäl. Och nog får de hit både den ena och andra, det är inte svårt att göra falska papper etc och ta hit syskon som t.ex fru, kusiner som barn etc. Det är väldigt lätt att köpa falska dokument.
  • Minune
    200908291 skrev 2009-10-01 09:44:43 följande:
    Ja och det är fel att fler får det bättre, eller vad menar du?
    ja, om den enda orsaken är att de är fattiga i hemlandet så ska de inte få soc här. Det är fel. Det är inte sveriges ansvar att folk i andra länder lever under sämre standard. Hot för ens liv, det är en sak. Att man bor dåligt och inte har kött på bordet varje dag, det är en annan.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?