Inlägg från: Ztinisen |Visa alla inlägg
  • Ztinisen

Är du oroad över invandringen?

Skriver som jag skrivit i en del andra trådar......
    Min åsikt är att de som fått asyl i sverige ska ha en prövotid på ganska många år. Om de missköter sig under den tiden så ska de riskera att förlora sin asyl. Jag har inga bra erafarenheter av invandringen, fattar inte att Sverige kan ge så många asyl som de gjort. Nu vill man att det ska vara ok att bära burka i skolan osv...oj, oj, oj vansinne enligt mig.
    Är så trött på att det är så tabu att ha en åsikt i denna fråga. Bara för man tycker att det är för mycket invandring så är man rassist, när det i själva verket handlar om att det är ganska bevisat att vi inte kan ta hand om de invandrare vi har VARFÖR då ta in fler?
    Det finns många problemområden i Sverige, som Rosengård som nämts tidigare. Nu ska jag tala om att jag aldrig har varit där, men vad nyheter och snack gått ut på så är det ju synd om ungdommarna som inte har nåt att göra....? Ho ho??? Vaddå synd? Snacka om att vända på det och lägga skulden på nån annan.

• Ztinisen
    kuddmys skrev 2009-09-29 17:00:38 följande:
    Att man inte informerar om skyldigheter lika ofta som rättigheter, kan jag fylla i med. Gagnar varken dem eller oss.
    Ja, men visst tror jag att man får info om skyldigheter och rättigheter i viss mån. Men har de som kommer hit INGEN skyldighet att ta reda på vissa saker själv? Det borde ju vara intressant att veta vad man har för skyldigheter/ rättigheter om man kommer till ett nytt land kan man tycka!?
    Frågan är om man ska behöva lämna ut en lång lista på vad man inte får göra...
    - Du får inte sätta eld på någon annan bil än din egen.
    - Du får inte rycka väskor av pensionärer
    - Du måste betala i alla butiker

osv....

Och nu menar jag inte att det bara är invandrare som gör dessa saker, men det var ett exempel. Så för er som var beredda med ett påhopp nu så lägg ner.....
  • Ztinisen
    Apolline skrev 2009-09-29 17:03:24 följande:
    Att bli flyktingklassad innebär att svensk myndighet eller domstol har bedömt att personen inte har möjlighet att återvända till sitt hemland utan att riskera sitt liv. Du menar att vi ska kunna skicka dessa till ett land där de löper stor risk att dödas tex på grund av sin religion eller politiska övertygelse? Att vi ska skicka tillbaka personer till krigszoner? Naturkatastrofområden? Du vet nog inte vad asyl innebär. Det är liksom inget man kan förlora.
    Nu ska vi nedvärdera varann......
    Se det så här. Om man nu riskerar att bli dödad i sitt hemland så är det kanske ganska smart att sköta sig i det nya landet om detta med prövotid på asyl skulle finnas. Vet man att man är beroende av att det nya landet tar hand om en så kanske man ska vårda det? Fattar verkligen inte vad som kan vara fel med det. Å ja, jag vet att man inte kan förlora sin asyl om man fått det. Dock så önskar jag att man kunde förlora den eller att det i alla fall skulle prövas när man begår vissa brott.
  • Ztinisen
    Stårschan skrev 2009-09-29 17:11:23 följande:
    Det handlar väl kanske snarare om att upplysa om skyldigheter som skolplikt för samtliga barn över sju år, krav på att man använder bilbälte och cykelhjälm, förbud mot barnaga, stympning mm. Sånt som kanske var OK i hemlandet.
    Självklart!
  • Ztinisen
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-29 20:15:52 följande:
    Uppenbarligen har jag bara läst TS och uttrycker mig enbart efter att ha läst TS.Med förståelse menar jag att det inte är INVANDRARNA I SIG som är problemet. Det är viktigt o öppna ögonen o se vad vi invandrare faktiskt också gör för samhället o inte bara snor, stjäl o snattar. Eller bränner upp bilar, eller är allmänt störiga... Med ordet förståelse menar jag också att man måste (iaf försöka) förstå situationen. Man kan inte bara säga "nej tack, stick o brinn vi vill inte ha fler invandrare som ska försöra o utnyttja vårt samhälle o ta våra jobb, sitta på vår plats på spårvagnen..." etc etc)
    Det är invandrarna i sig som är problemet. Men det ska bara ursäktas hela tiden med att ungdommar har för lite att sysselsätta sig med tex. Sen kan man diskutera vad Sverige ska göra åt det. Svenskar är självklart lika duktiga på att bete sig illa, men det som sticker i mångas ögon är de som kommer till sverige och ställer till det för sig och andra på ett eller annat sätt. Att man inte tar bättre tillvara på den nya chans man fått när man flytt eller helt enkelt bara bestämt sig för att bosätta sig i ett nytt land.
    Självklart finns det en enorm mängd invandrare som sliter hårt och sköter sig utmärkt och gör vad de kan för att anpassa sig och lära sig språket, men tyvärr är det sällan dom som man får erfara!
  • Ztinisen
    Grätchen skrev 2009-09-30 00:25:24 följande:
    Källa på det? Hagamannen? Männen som köpte underåriga flickor, gangbang på diverse hotell i Stockholm? Anders Ekberg? Bobbys mamma och "pappa"? Diverse våldtäkter på Stureplan?Ska jag fortsätta?Ekonomibrott?Kamma dig och kom med konkreta exempel!
    Tidigare i tråden så diskuterades Rosengård bla. Det har ju i dagspress och på nyheter framträtt människor (vet ej vad dom heter eller vad dom har för befattning) som hävdar att det bara är synd om dessa ungdommar så dom har för lite att göra. Och att ursäkta händelserna på det viset tycker jag är förjävligt rent ut sagt. Om jag har tråkigt en dag så sätter jag väl för fan inte eld på grannens bil....gör du det?
    Visst, jag kan kamma mig om du gnuggar gruset ur ögonen och läser mitt inlägg igen. Att Svenskar ställer till med minst lika mycket elände dom med, men att jag tror att det sticker mer i ögonen på vissa människor när en invandrare gör något brott. Det var vad jag trodde!!! Och det är vad jag fått erfara!!! Vad är problemet?
    Källa på vad?
    Och allt du räknade upp angående hagamannen, Anders Ekberg osv...osv...osv ? Fattar inte sammanhanget.
    Skrattar högt och undrar vem som ska kamma sig......
  • Ztinisen
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 00:38:03 följande:
    Du får ursäkta mig, men jag förstår inte hur du får ihop din första mening i inlägget;"Det är invandrarna i sig som är problemet."Tillsammans med den sista meningen i ditt inlägg;"Självklart finns det en enorm mängd invandrare som sliter hårt och sköter sig utmärkt och gör vad de kan för att anpassa sig och lära sig språket, men tyvärr är det sällan dom som man får erfara!"Förstår du själv hur det låter. Hur kan du själv pussla ihop de meningarna? Dom är ju raka motsatsen mot varandra och jag (som jag skrivit sjukt många gånger i den här tråden nu känns det som) är själv invandrare. Jag har kommit till Sverige som barn och jag tar mycket illa vid mig vid sådanna här "anklagelser" (som tex då; "Det är invandrarna i sig som är problemet")Låt mig jämföra de flesta åsikterna i den här tråden med något helt annat.DET HÄR ÄR ALLTSÅ ETT EXAMPEL OCH ÄR ABSOLUT INGENTING JAG STÅR FÖR. Låt oss säga 'feta människor'. Jag tycker att feta människor är äckliga, dom är allmänt gapiga, dom förstör idealen för resten av samhället. JAG VILL INTE ATT MINA BARN SKA VÄXA UPP BLAND FETA MÄNNISKOR!!!!!!! TÄNK OM DOM BLIR SOM DOM!?!???!!! Jag vill helst inte att mina barn ska se på några feta människor alls, inte höra deras släpiga röster! Mina barn och min familj ska inte utsättas av feta människors lata attityd. Jag tror vi alla kan enas om att det är 'dom feta' som förstör samhället.Jag vågar inte ens åka upp i hissen i mitt hyreshus för det bor så många feta där. Dom är ju så tunga att hissen GARANTERAT kommer rasa ner om dom åker med (vilket dom ju garanterat gör eftersom dom är så feta). FYFAN FÖR FETA MÄNNISKOR !! JAG VÄGRAR BO I ETT SAMHÄLLE MED FETA MÄNNISKOR, DOM SKA FLYTTA FÖR JAG BODDE MINSANN I DEN TRAPPUPPGÅNGEN FÖRST O JAG TOLERERAR INTE ATT DOM FETA FLYTTAR DIT. DOM SKA DRAAAAA !Inte nog med att man känner sig otrygg bland fetkossorna, dom tar av våra surtförvärvade pengar genom sjukvård. jag känner inte för att betala en fet sjukpensionärs jävla sjukhusvistelse som han/hon själv förorsakat bara genom att vara fet. Det är livsviktigt att mina barn inte får en fet människa som förebild. Sen att det eventuellt, undangömt kan finnas nån halvfet råttfärgad fetto som kanske är snäll hör inte till. fettet är ont o ska utplånas ur det svenska samhället. Fettet är ett nytt påfund och dom smala var här först. HOPPAS NU ALLA FÖRSTOD ATT DET VAR ETT EXEMPEL FÖR ATT NI SKA HÖRA HUR DET FAKTISKT LÅTER. OCH FÖR ATT NI SKA FÖRSTÅ ATT VI (dvs vi invandrare) FAKTISKT TAR ILLA UPP.HOPPAS INGEN BLEV LESSEN. Hoppas ni också förstår vrf jag blir lessen när jag läser sådanna här saker...
    Ja du.....
    Jag svarade på att en skrev: Det är INTE invandrarna i sig som är problemet. Men jag blir så galet förbannad på att man ska vända det till att det inte skulle vara invandrarna som var problemet. Tråden handlar om invandrare. Om vad man tycker om invandringen. Om man ser på problemområden som Rosengård så kan jag inte säga annat än att JAG tycker att det är invandrarna som är problemet. Om det hade varit svenska ungdommar som gjorde revolt på samma vis så skulle svemskarna vara problemet!
    Nä, det är så här.....sitt med armarna i kors om du är svensk. Och älskar du inte invandringen och om du ser vissa problem med den så tig. Låt eländet fortsätta! Har arbetat i S-tälje och kanske är det där jag fått mina dåliga erfarenheter, det kan ingen klandra mig för. Står fast vid min åsikt som jag faktiskt har rätt att ha och det sista jag tänker göra är att be om ursäkt!
  • Ztinisen
    Grätchen skrev 2009-09-30 00:57:13 följande:
    Jo, du borde be om ursäkt. Tur att du inte jobbar i S-tälje längre. Tror att blattarna i S-tälje klarar sig bra utan att ha en konktaktperson som drar alla över en kam. Ditt inlägg är inget annat än rasism.
    Ja självklart är det rassism! För alla åsikter som innebär att man ser problem med invandringen, att man inte borde ta in så mycket invandrare är ju rassism i Invandrares och många Svenskars ögon.....
    Skrev tidigare i tråden att jag tyckte inte att Sverige kunde ta hand om de invandrarna vi tagit emot så varför ta emot fler? Det har jag skrivit i andra trådar med och i dom fallen så så har jag fått höra att det är också rasism.

Du bevisade just det jag försökte få fram tidigare i tråden....TACK!
  • Ztinisen
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 00:58:38 följande:
    jag bad inte om ursäkt från dig specifikt utan jag bad återigen om förståelse. Förståelse om att, för det första sluta använda termen "invandrare" i den här negativa ordklangen.Nu är det så att jag har ett liv, ska krypa ner tillsammans med min underbara grekiska man (som också han pratar perfekt svenska och tjänar 40 000 kronor i månaden utan att kasta kasta bomber eller tända eld på bilar. Tro det eller ej, men ingen av oss har något kriminellt förflutet. Tänka sig att jag har aldrig ens pratat med en polis) i sängen o bara känna hur lyckligt lottad jag är över att inte vara född med några jävla fördommar om att det är en viss FOLKGRUPP (i detta fallet 'invandrarna') som begår kriminella handlingar. SAMHÄLLSKLASS VORE KANSKE ETT MER PASSANDE ORD FÖR ER ATT ANVÄNDA (nej det går ju inte eftersom det ju finns invandrare som tjänar både mer än fru Johansson o Herr Andersson)...och "dom som bor där" går ju inte heller att använda då det ju finns flera av er som ju BOR mitt bland svinen (dvs invandrarna) och ni vill ju inte beblandad/förväxlas med dom...... GAAAH, att vuxna människor inte vuxit ur rasismens skugga, vad kan man då förvänta sig av barnen? Hoppas alla får en trevlig natt, sluta grubbla över skit o inse att det är fel att dra alla över en kant samtidigt som politiken också har sina brister. men sluta skylla på INVANDRARNA -det är barnsligt o låter förjävligt.
    Jag har aldrig påstått att det bara är invandrarna som begår brott???
    Du och din man är i mina ögon inget problem som du verkar tro, jag citerade det en annan männsika skrev och det blev i sammanhanget och handla om Rosengård så jag fattar inte! Går till sängs med en suck. Jag ger upp!
  • Ztinisen
    Grätchen skrev 2009-09-30 01:17:40 följande:
    Gör du rätt i Sov och kom med en lösning på invandraproblem i morgon.
    Ska jag vara ärlig så har jag tappat tråden och drabbats av afasi. Lösningen är nog att jag flyttar till Grekland. Ska nog bli politiker ....tänk så mycket jag inte skulle få uträttat! Godnatt
  • Ztinisen
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-30 11:36:44 följande:
    Hahahahahahaha vi ska se hur bra det går, hur du lyckas med att själv vara en invandrare ! Du kan inte språket så du får inget jobb --> du får bo i de fattigaste delarna av Athen (o där kan vi snacka "getto", någonting som inte finns i närheten av södertälje... ... ...) och du kommer själv att bli en av dess hatade invandrare som bara förstör samhället. Du kommer bo med kakkerlackorna.Vet du vad det värsta är, att DU HAR ETT VAL ATT FLYTTA DIT.De invandrare som du så ilsket hatar har inget val. De har kommit till sverige under krigstider, en flytt mellan liv o död. De har upplevt så mycket mer än du bara kan drömma om. Barnen har sett sina familjemedlemmar dödas framför dom, soldater har skjutit mot dom... Hur tror du att du själv skulle tackla en sådan situation? Hur skulle dina barns liv se ut med sådanna minnen? (det jag försöker säga är INTE att det är anledningen till att det finns ett FÅTAL invandrare som begår brott, utan att man ska förstå vad som finns inombords på de flesta av alla de invandrare du möter på ica...). Jag blir inte klok på dig. Du har ingen förståelse o ingen insyn, du är patetisk o pinsam o jag irriterar mig på mig själv för att jag ens bemödar mig att svara på dina dumheter ---> men kan jag få upp förståelsen för någon så är det bra.
    Skulle jag flytta till ett annat land och bete mig illa så skulle jag självklart inte få bra bemötande. Andra länder som har problem med invandringen har väl också invånare som vill göra något åt det. Allt elände du beskriver, med krig, barn som sett familjemedlemmar dödas osv. Nej och åter nej jag kan inte föreställa mig det då jag inte har varit med om det själv. Jag har haft en trygg uppväxt som du säkert också missunnar mig pga mina åsikter, då det verkar vara din bana. Tycker det är förjävligt att det ligger apatiska barn i sina sängar som varken kan äta, tala eller gå på toaletten. Men bara för det så behöver jag väl inte tiga för att jag tycker att invandringen är ett problem i sverige? Visst jag är patetisk i dina ögon, mig stör det inte det minsta. Hade du sett det jag hade sett, hade du mina erfarenheter så skulle du förstå mitt resonemang.
  • Ztinisen

lilla V skrev 2009-09-30 18:28:22 följande:

I min stad finns det en stadsdel med 98% invandrare. Det har på senare tid varit ganska oroligt där och det går rykten om att de vill skapa ett nytt rosengård. Är inte det hemskt?! Tycker jag iaf. De bränner ner och vandaliserar och sen när brandkåren kommer så kastar dom stenar och grejer på dom. Det är inte konstigt att jag som svensk reagerar på varför detta sker.
    Ja, men om man reagerar och tycker att det är ett problem så är man ju rassist! Det är inte ungdommarnas fel att dom bränner bilar och gör jävulskap. Det är ju vi svenskar som inte har tagit hand om dom. Stackarna har ju inget och göra och nåt måste dom ju sysselsätta sig med! Dom är ju understimulerade, det är ju synd om dom. Sen att dom trakasserar räddningstjänst och kastar sten på brandmännen efter att dom satt en bil eller ett sophus i brand, det är väl inte så farligt.....?

OK...Detta är inte min åsikt, men efter att ha diskuterat i denna tråd så inser jag hur många som förvarar detta beteende. Är så trött på det! Alla invandrare, kurder, irakier, syrianer, engelsmänn, finnar, gotlänningar...(nä nu var jag dum).... jag är rädd om sverige och ska se min son och mina framtida barn växa upp här!
  • Ztinisen
    PrettyGirl skrev 2009-10-01 14:43:07 följande:
    Risken i en sådan här tråd är ju att man blir utpekad som rasist, men det är åsikter som efterfrågats, och det är MIN åsikt som kan läsas här!Här i stan är det otroligt mkt utlänningar nu! Asylsökande/invandrare, you name it. JA; jag är orolig! Kommunen verkar inte ha något stopp heller på hur många som tas in hit, ju fler det blir, desto oroligare har det blivit. Brotten har ökat, och det är bevisat att det i huvudsak är invandrarna som står för denna ökning. (Rapport från polisen till de lokala tidningarna) Ungdomsgäng (utländska) som drar omkring på stan och bråkar, slår sönder, rånar, stjäl och slåss med andra ungdomsgäng(svenska). Stölderna överhuvudtaget har ökat, både vuxna och barn (utländska) står för denna ökning. Second hand-butikerna har fått tagit bort provhytterna pga av att det stjäls för mkt kläder! HUR kul är det då?? Pratade med ägaren till en av butikerna, och det är INTE svenskar som gjort detta...I huvudsak är det brotten som oroar mig! Vår kultur skiljer sig så oerhört mkt från dessa människors, och deras kvinnosyn mm mm. Jag vet hur det är att gå på krogen i den här stan..Ja, min åsikt!
    Vettigt skrivet i mina ögon. Men se upp för här blir man utpekad som rasist med sådana åsikter. Talar av egen erfarenhet!
  • Ztinisen
    200908291 skrev 2009-10-01 14:51:38 följande:
    Att man blir utpekad som rasist är nog inte så konstigt om man skriver "Vår kultur skiljer sig så oerhört mkt från dessa människors, och deras kvinnosyn mm mm. Jag vet hur det är att gå på krogen i den här stan.."Att generallisera invandrare så är fel.
    Ja, men hur kan det vara fel om det är en personlig erfarenhet? Om det är uppfattningen man fått efter att ha varit på krogen osv så är det väl jätteilla, MEN man är inte rasist för det!
  • Ztinisen

Har följt och varit med i denna tråd ett tag nu. Tycker att det är fantastiskt att de som kommer till sverige varesig de är invandrare eller flyktingar får ett jobb och betalar skatt. Må bäste man/kvinna få de jobb som söks oavsett bakgrund. Det jag kan känna mig uppriktigt sur över är de som inte vill, orkar eller kan arbeta. Det är aldeles för lätt att gå hemma i Sverige idag. Men det stör mig lika mycket oavsett om det är invandrare eller svenskar som utnyttjar systemet så. Men det är klart att man ser med mer kritiska ögon på någon som kommit utifrån och bosatt sig här och lever på våra skattepengar!
    Upplever däremot ganska mycket problem med dagis och skolor. Om barnen missköter sig så har personal ibland svårt att komunicera med föräldrar angående barnens problem. Det gör att problemen kvarstår. Ungarna däremot lär sig ofta ganska snabbt svenska och kan då lätt manipulera föräldrar med felaktig information. Det borde vara lag på att de som bosätter sig och får asyl här SKA gå svenskakurser. Eller finns det några sådana krav redan??? Jag vet faktiskt inte. Det är ett stort, stort problem iaf!

• Ztinisen
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 23:16:07 följande:
    För att de ska få inkomst medans de är asylsökande, SKA de gå i skolan och lära sig svenska...
    Okej...det visste jag inte. men nu vet jag! Måste vara dålig undervisning då på många håll i Sverige.
  • Ztinisen
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 23:19:08 följande:
    Många väljer att praktisera istället, och sedan kan en del få vänta väldigt länge på att få en plats i skolan-...
    Det är väl bra att skicka utr människor på praktik i brist på annat!
  • Ztinisen
    Stårschan skrev 2009-10-02 07:47:35 följande:
    Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka... Trots att vi vet hur dåliga många infödda svenskar är på svenska (och andra språk med för den delen), så dömer vi väl inte ut HELA språkundervisningen. Vissa har helt enkelt väldigt svårt för språk - andra vill bara inte lära sig.
    Vem dömer ut HELA språkundervisningen? Inte jag iaf. Har upplevt problemen med dagis och skolor här där jag bor och på en annan ort där vi har släktingar som bor. Familjer som varit i Sverige länge, länge och fött barn här som börjat skola, kan fortfarande inte svenska själva. Och självklart är det upp till varje enskilld individ att lära sig! Men här får man inte skylla på den enskilda individen när man diskuterar ämnet invandrare, då blir man påhoppad.
  • Ztinisen

Det var en bra tråd som du lade ut! Detta behöver diskuteras. När jag var inne i diskutionen så kändes det mest som pajkastning fram och tillbaka rasister mot invandrare om du förstår vad jag menar. Många stämplade mig som rasist då jag tydligt visade att jag fått nog. Önskar att alla kunde ta till sig andras åsikter och värderingar bättre, inklusive mig själv. Det är svårt att diskutera detta på ett moget och rimligt sätt här på FL!

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?