• V 77

Är du oroad över invandringen?

Du har flera bra poänger i ditt inlägg, men jag måste invända lite kring resonemanget citerat längst ned.

Jag tror inte på att många väljer att fly sitt hemland bara för att det skulle vara bättre levnadsstandard på ett annat ställe. Är det någorlunda frid och fröjd där man befinner sig, och dessutom är rotad med släkt och vänner så tror jag inte att många väljer att åka iväg för att söka lyckan. Det borde ju vara frid och fröjd om de inte kommer från krigsområden menar jag. Om de trots allt vore benägna att ge upp sina rötter och sina vänner i sin fattiga tillvaro för att "söka lyckan" så borde de knappast ha råd med att ta sig till Sverige. Flygbiljetter är dyra och människosmugglare är ännu dyrare.

Jag tror alltså att merparten av de som tvingar sig hit har egentligen skäl att få fristad, men kanske inte tillräckliga skäl enligt migrationsverket eller FN-stadgarna.

"vi måste bli bättre på att sålla" Jag tror migrationsverket gör de allra flesta bedömningar korrekt, och som inom all lite mer komplicerad myndighetsutövning är det ofta handläggarens tolkningar av lagar, regler och föreskrifter som avgör människans ( den enskildes ) öde. Handläggarens bedömning påverkas naturligtvis av kompetensnivå och grundvärderingar.

Jag tror att ett tydligare regelverk skulle gagna migrationsverkets handläggningstider, och samtidigt ge mer rättssäkra beslut.

MijaMia skrev 2009-10-07 21:55:17 följande:
    Som det ser ut idag är det många gånger "fel" personer som får stanna, många ljuger t ex och säger att de kommer från ett krigsområde, när de i själva verket bara tror att gräset är grönare i Europa, detta gör att de flyktingar som v e r k l i g e n behöver hjälp, hamnar i skym undan, vi måste bli bättre på att sålla, låter hemskt, men så är det, som det är nu leker vi med människors liv.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?