Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

Är du oroad över invandringen?

Henom skrev 2009-09-30 09:57:30 följande:
    [Och vem försåg flyktingarna med dessa handelsvaror? Jo, svenskarna på orten,
    Och flyktingarna själva är helt utan ansvar? Dom tog emot varorna under pistolhot förstår jag? Sluta dalta.
    [/citat]

Kul att du inte lästre resten av mitt inlägg där jag skrev:

"Vi behöver ett samhälle som andas konstruktivitet. Det GÅR inte att lägga skulden uteslutande på invandrare. Då kommer vi aldrig få bukt med problemen."

Just nu är det alltid uteslutande invandrarna som får skulden.
    Varför är det så svårt att se att vi OCKSÅ har ett ansvar? Jag har ALDRIG sagt att invandrare inte har ett ansvar.
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 10:00:55 följande:
    Det beror ju mkt på vad huvudbonaden står för. Skulle Aisha från Iran bära en randig PoP-mössa skulle ju ingen reagera, men bär Aisha slöja, burkha eller vadsomhelst p.g.a. sin "religiösa övertygelse" i ett så pass modernt och sekulariserat land som Sverige, är det inte konstigt om folk reagerar.
    Jo - jag tycker att det är konstigt att man reagerar.
    Varför liksom?????
    Jag reagerar lika lite på ett kors runt halsen, som korkskruvar eller hijab.

Jag skulle inte ha TID för något annat om jag skulle reagera på symboler för folks religiösa övertygelse.
  • Beautifully Human
    funfactory skrev 2009-09-30 10:02:34 följande:
    Det är inte fint att bära mössa inomhus. Det är inte fint att äta middag med mössa på huvudet. Så om vi ska behandla mössa och slöja likadant så är det inte fint att äta middag med slöja på eller att bära slöja inomhus. Det är ju bara vett och etikett.
    Det har väl ingenting med vett och etikett att göra om man bär slöja inomhus!!!???

Ser du inte missförståndet som uppstår? Svenskar klagar på anpassning och kulturkrockar, svenskar är MINST lika dåliga, om inte sämre, med usel flexibilitet när det kommer till kulturella värdedimensioner.

Varför stör det dig om en kvinna har hijab på en restaurang? Du vet mycket väl att hon inte bär den på grund av avsaknaden av "vett och etikett".
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 10:09:21 följande:
    Slöjor, burkha och allt vad de heter, är ju för de flesta ett tecken på kvinnoförtryck.
    Det var något nytt för mig. Förvånar mig inte om svenskar ser det som förtryck. Här är det ju kvinnoförtryck att städa och laga mat hemma.

Men för de som bär det handlar det inte om förtryck.

Känner många självständiga, starka kvinnor som bär hijab både på universitet och arbetsmarknad.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 10:10:06 följande:
    Liiiite skillnad för vad de olika sakerna representerar va?En typ bandana står inte för kvinnoförtryck såsom en religiös sjal gör. Och småtöser ska definitivt inte gå omkring och sprida religiösa budskap innan dom ens vet vad det står för.
    Träffar/känner du många kvinnor med hijab?

Jag är inte för burka. Tycker man nästan får skylla sig själv om man väljer att bära burka och får problem i samhället. Tycker heller inte att religionen talar för att man ska bära burka.

I Koranen står det att man ska täcka hår och barm. Skulle aldrig kunna störa mig på en hijab eller tycka att den står för förtryck.
  • Beautifully Human
    milizza skrev 2009-09-30 10:16:29 följande:
    En sak till, jag tror INTE att några små flickor vill ha sjal på sig!!! Detta är något föräldrarna dillat i dom - tyvärr.Tycker dom kan börja med sånt när dom är 18-år, och vara barn istället för att gå runt och dölja sig!!!!!!!!!
    Håller helt med faktiskt. Och det gör alla muslimer som jag känner. Vet många familjer där kanske en eller 2 kvinnor bär slöja, medans deras systrar inte gör det. Ibland bär döttrarna slöja, men inte mamman. Min bästa vän bär ej slöja, men hennes syster gör det. Osv.

De flesta är av åsikten att slöja är något mellan kvinnan och Allah och bara hon vet när hon är redo.

Tycker också det är jobbigt att se små barn springa runt med slöja. Det är inte något islam uppmuntrar.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 10:13:14 följande:
    Verkligen inte. Däremot får svenskarna alltid skulden eftersom det är ju så syyyynd om invandrarna, därför måste dom elda upp sina bohag/gå ut och våldta/whatever. Det är vårt fel, för Muhammed & Co mår ju inte braaaaa, för Sverige är så styyyyyggt.
    Svenskarna får alltid skulden?
    Lever du och jag ens i samma verklighet?

Jag har inte hört en enda person i tråden erkänna svenskarnas ansvar. Du vet var jag står eftersom vi träffat på varandra i många trådar, men jag erkänner ändå att invandrare har ett ansvar.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 10:18:16 följande:
    Du får väl göra som du vill eftersom du är vuxen. Är du så dum att du vill förtrycka dig själv så gör det för guds skull. Men tvinga inte på småtöser religiösa förtrycksymboler. Föräldrar ska väl för tusan skydda sina barn.
    Hehehehe, ja...jobbigt med alla kvinnor som förtrycker sig själva!

suck och stön...
  • Beautifully Human
    Stinky skrev 2009-09-30 10:14:30 följande:
    Läs gärna: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johann...Det är där jag står i den här frågan.
    Mycket bra artikel!
    Det är precis det jag och många fler försökt förmedla.

Gillade speciellt avslutet:

"Förra veckan demonstrerade Mohammed Omar, hans islamistpolare och ett gäng nazister mot Israel på Sergels torg. Motdemonstranterna var dock dubbelt så många, vanliga muslimer hade gått man ur huse för att protestera mot islamisterna.

Men detta var självklart inte något som medierna uppmärksammande nämnvärt. Katastrofrapportering från förorterna och en tjej som vill klä sig som spökplumpen är ju mycket mer spännande än det faktum är att de flesta människor faktiskt är likadana oavsett varifrån de råkar komma från och att de värnar om de rättigheter som vi i Sverige alltför ofta tar för givna."

Hon gör också en mycket bra poäng när hon skriver:

"I en lysande debattartikel i DN skriver Dilsa Demirbag Sten att: ?Kraven på religiöst motiverade undantag från klädkoder ingår i en större global trend, där islamister har flyttat fram sina positioner.?

Hon är less på att Helena Benaouda, Abd al Haqq Kielan och tidigare den uttalade islamisten Mohamed Omar säger sig representera hennes familj och resten av landets 400 000 muslimer. ?Hur många svenskar vill bli representerade av Ulf Ekman i Livets ord?? "

Håller med om varenda ord hon skriver.

Jag har hela tiden sagt att jag inte förespråkar varken burka eller niqab. Känner heller ingen som valt att bära något av ovanstående.

Men hijab ser varken jag eller skribenten några problem med.
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-30 10:16:16 följande:
    Hellokillern - Julpyssel är redan förbjudet på vissa skolor.www.nwt.se/ArticlePages/200710/05/20071005185...
    Läser ni ens artiklarna ni länkar till?
    Det handlar ju om att skolan ska vara religiöst obunden. Har funnits massa trådar på FL där svenskar (ofta ateister) rasar över alla inlägg i läreoplanen som kan tolkas som religiösa (mestadels handlar det då om kristendom).

"Lärarna påpekar att även personer med invandrarbakgrund som är boende i Lesjöfors i dag har reagerat över förskolans tilltag. Att visa sin kultur är en naturlig del i vardagen och inget man ska hindra anser de"
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?