Inlägg från: turgut |Visa alla inlägg
  • turgut

Är du oroad över invandringen?

Lenk skrev 2009-09-29 02:22:11 följande:
    Ja jag är orolig. Jag är orolig för att i Sverige känns det som om svenskarna sätts i andra hand. Det är viktigare att invandrarna får lägenhet, bidrag och arbete än att svenskarna får det. Det handlar alltså inte om rasism mot invandrarna, snarare ilska riktat mot den svenska invandrarpolitiken. Varför får inte Sverige vara svenskt? I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet? Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag.
    Tittar du inte på TV? Rör du dig inte ute i samhället?

Sverige är ofattbart svenskt. Vår nyblivna nationalsång sjungs till höger och vänster. Folk springer omkring i blågula t-shirts, hänger flaggan på balkongen och vrålar SVÄÄÄÄÄRJÄÄÄ när vårt halvkassa fotbollslandslag vinner på att motståndarna gör självmål.

Det har aldrig varit fult att vara svensk.

Och flytta inte till Teheran. Teheran ligger inte i ett tolerant, demokratiskt land. Som Sverige.
  • turgut
    LoveMee skrev 2009-09-29 02:22:50 följande:
    Palme tyckte också liknande, därför hade vi ett lågt flykting intag på den tiden, för att det var viktigt att ta hand om varenda person som kommer till Sverige. Nu är invandringen relativt o kontrollerad. Vi tar bara in dem och sätter dem i ett hörn och hoppas att dom fixar sig själv. Mycket för att vi har för mycket annat att hantera. Vi måste bli bättre på våran invandrarpolitik.
    Hur många flyktingar kommer till Sverige per år i dag?
    Hur många kom per år när Palme var statsminister?
  • turgut

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-29 02:26:40 följande:

Du får GÄRNA berätta vad svenskhet är, läser det imorgon. Nu skall det sovas. Om du tycker det är "svenskt" att leka krig i rosengård så kan du ge fan i att skriva.
    Jag tycker inte att det är svenskt. Men vi kanske ska lämna denna tråd om vi ska prata svenskhet.
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:30:11 följande:
    Jo visst gör jag det. Och jag råkar ha åkt på stryk och till och med blivit hotad med kniv för att jag hade på mig en t-shirt som det stod Absolut Svensk på. Så det är inget jag bara griper i luften efter, det är sådant som faktiskt förekommer oavsett om du tycker att det ska mörkas eller inte. Jag har också blivit kallad för "svenne-hora" ett flertal gånger, enbart för att jag promenerat genom ett invandrartätt område. Och min lillebrors klass blev i stort sett misshandlade allihop när de sjöng nationalsången på torget när de hade slutat nian. Jag tycker det verkar som om du är mer inställd på att nedvärdera svenskarna, det här är kanske inte rätt tråd för dig?
    Varför skulle jag vilja nedvärdera svenskarna?
  • turgut
    turgut skrev 2009-09-29 02:31:32 följande:
    turgut skrev 2009-09-29 02:31:32 följande:
    Ska jag vara fullständigt ärlig. Med risk för att få moderatorpisk. Som, om det nu finns, pursvensk älskar jag mitt land. Jag är väldigt stolt över väldigt mycket. Sånt som finns i böcker, typ.

Jag är stolt över Gustaf Wasa. Han tog det första steget mot att göra Sverige till ett föregångsland när det gäller demokrati.

Jag är stolt över de män som under artonhundratalet både gjorde Sverige till en förebild när det gäller industrialism och facklig kamp.

Jag älskar att Sverige under förra århundradet blev till ett land som på bred front importerade arbetskraft från stora delar av världen och lyckades, på något märkligt sätt skapa ett pluralistiskt samhälle.

Men jag är inte stolt över det jag ser nu. Människor som inte ens vet vad Sverige är som skriker ut sin kärlek till något som inte finns. Som inte ens känner till dynamiken kring vår nationalsång. Som inte kan svara på den enklaste fråga om vår historia.

Jag är stolt över att Sverige är ett land byggt av invandrare och kan känna sorg över att vår historia innehåller perioder där det har varit så omöjligt att leva här att miljontals människor har varit tvungna att fly.

Jag nedvärderar intolerans och okunnighet. Men jag skulle aldrig nedvärdera svenskheten.
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:33:02 följande:
    Ja det undrar jag också. Men varenda en som uttrycker åsikter som du inte håller med om här får påhopp av dig, därför jag undrade. Bara nyfiken.
    Om du kollar igenom vad jag har skrivit så kommer du att upptäcka att jag inte har hoppat på en enda person.

Jag har bara ställt frågor till folk.

Vilket land tror du att jag kommer ifrån?
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:41:34 följande:
    Nu sa jag ju inte nedvärdera Sverige eller svenskheten heller, utan svenskarna. Och du kan ju inte påstå att vi som får påhopp av dig inte är svenskar för att vi inte lever idet land som Sverige var för längesedan?
    Jag begriper i ärlighetens namn inte ett dugg av vad du säger.

Men jag försöker. Jag har ingen anledning att nedvärdera svenskarna, men jag misstänker att jag och några andra som har deltagit i diskussionen här inte menar samma sak med svenskar.

Och jag tycker inte att jag har hoppat på någon. Jag samtalar gärna, men kan du visa mig först på vilket sätt jag har hoppat på någon?
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:45:22 följande:
    Och jag tror att du kommer från Sverige. Varför skulle jag tro annat?
    Det kan jag erkänna var en aning över kanten. Jag ber om ursäkt om det sårade någon. Vad jag ville säga var bara att det inte överensstämde med min verklighet där svenska symboler är väldigt vanligt förekommande.
  • turgut
    Mopsan skrev 2009-09-29 02:46:31 följande:
    turgut jag gissar på norge
    He he he he he he he he!
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:49:01 följande:
    Men det handlar om perception också, i förhållande till vad man själv har upplevt och sett. Eftersom du inte har upplevt det som en del av oss andra har så ser du självklart på ett helt annat sätt, men det betyder inte att vi som har varit utsatta har fel!
    Jag kan inget annat säga att jag med största sannolikhet har sett och varit med om mer än du kan tänka dig. Jag har i många år jobbat med det en hel del människor skulle betrakta som mänskligt avskräde, men de där ungdomarna. Jag har läst socialakter som har fått mig att vilja spy. Men det kan vi ta någon annanstans.
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:51:14 följande:
    Jag menar absolut inte att ge mig på dina åsikter turgut, men jag håller inte med om dem.
    Du får gärna ge dig på mina åsikter. Jag gillar att ha fel!
  • turgut
    Mopsan skrev 2009-09-29 02:56:42 följande:
    HMMMM? älskar frågesport blir så ivrig!!!! hade jag rätt???
    Svensk. Som fan.
  • turgut
    Lenk skrev 2009-09-29 02:58:55 följande:
    Vad jag menade var att du uppenbarligen inte har upplevt att invandrare ofta kränker svenskar för att de är just svenskar. Då hade du inte reagerat så starkt som motpol i frågan. Jag tvivlar inte på att du har upplevt avskum av alla de sorter, det har nog de flesta, men det är ju inte det som tråden handlar om. Och jag kommer ändå inte att ge mig på dina åsikter och säga att du har fel, för det finns inga rätt eller fel när det gäller åsikter. Som sagt var så handlar det om perception, uppfattning
    Jo. Jag har upplevt det. In på skinnet. Jag vill inte tävla. Men jag har tillbringat många år just där. Dagligen.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?