Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Är du oroad över invandringen?

MijaMia skrev 2009-09-29 14:29:45 följande:
    Inget av ovanstående är det minsta hotat.Tycker du på allvar att du inte kan gå västerländskt lättklädd utan att någon kallar dig svennehora????Jag har aldrig stött på en lärare som inte behärskar svenska. Jo, i typ 7an hade jag en Japansk kvinna i tyska som inte behärskade varken svenska eller tyska.Vem ska ta bort dina högtider?Varför skulle dina barn inte kunna leka med både pojkar och flickor????? Hör och fasa, min man är afrikansk MUSLIM och vår dotter får leka med VEM hon vill, utan den där blonda tjejen på gården som inte ville att "neger ungen" skulle vara med och gunga....Det där med hora skrev du om i början av tråden...vi bor i ett invandrartätt område och jag har då aldrig blivit kallad svennehora, men det verkar vara ett återkommande problem för dig?

Nja, sanningen ligger väl någonstans mittemellan. Och jag beskriver vad jag vill ha KVAR i framtiden. Jag säger inte att det redan är borta, men visst håller det på att naggas i kanten. Och ja, det stör mig verkligen att många invandrarkillar ser ner på svenska tjejer - det gör det. Sen att du har gift dig med en bra man tar inte bort det faktum att många andra har en hemsk kvinnosyn.

Jag har heller inte stött på egna lärare i skolan som inte kunde svenska, för det fanns i stort sett inga invandrare i den stad där jag växte upp på 80-talet (Eller jo, EN kille från Syrien som var ett år äldre). Däremot har jag stött på sådan personal på mina barns dagis.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Stårschan
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 14:55:27 följande:
    Du tycker att man enbart ska hjälpa svenskar och jag tycker att man ska hjälpa alla man kan hjälpa. Det är nog där skillnaden ligger.
    Och jag tycker att om man inte har råd att hjälpa alla så ska man prioritera svenskar. Hade vi haft obegränsat med resurser hade det varit en annan sak.
  • Stårschan
    TheCoopers skrev 2009-09-29 15:04:55 följande:
    Vem är svensk då?När är man svensk ?
    Oj. Den frågan har avhandlats i en egen tråd eftersom den är så mångfacetterad. Jag kan inte ge ett rakt och enkelt svar.
  • Stårschan
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:13:55 följande:
    M Y L F skrev 2009-09-29 15:07:02 följande: Absolut, då är det bäst att ta hit dom nu så dom hinner lära sig språket.
    Eller ta in ester eller ryssar som redan lärt sig flytande svenska på sina egna universitet...
  • Stårschan
    TheCoopers skrev 2009-09-29 15:13:55 följande:
    Ahh jag tänkte eftersom vi ska prioritera svenskarna . Då är det ju avgörande att veta vilka dessa svenskar är
    Nog förstår jag det, och du förtjänar ett bättre svar. I fallande skala menar jag etniska svenskar med rötterna djupt i den steniga svenska myllan. Därefter invandrade personer som integrerats i det svenska samhället, och som ser sig själva som svenskar. Därefter invandrade personer som ser en framtid i Sverige och som jobbar för att lära sig svenska och för att skaffa sig jobb och bli självförsörjande. Därefter invandrade personer som har noll önskan att acklimatisera sig och anpassa sig till svenska värderingar, men som ändå lyckats få svenskt medborgarskap. Och sist på skalan har vi sådana som är invandrade utan ambitioner att stanna överhuvudtaget.

Men för att göra det lätt för mig skulle jag kunna dra en linje vid dem som har svenskt medborgarskap, och så stänger vi gränserna för allt annat än arbetskraftsinvandring tills vi kommit på fötter igen.
  • Stårschan
    Mollie77 skrev 2009-09-29 15:40:53 följande:
    Ja jag är orad...Pga att vi  inte kan ta hand om våra barn o gamla. Samt oroar de mycke hur mångas kvinnosyn är..Har flera väninnor som jobbar på förskola o eftersom kvinnan inte har något värde så lyssnar barnen inte på tillsägelser...föräldrarna anser inte att barnen behöver de heller..en annan vän har en mamma som kör buss o flera av muslimerna där(chafförer)tilltalar inte kvinnor,hälsar inte,svarar inte på förfrågningar om vägen ingenting..Sen vet jag att detta endast gäller en del men de oroar hur dom kan komma hit o snirkla sig runt på lagar o värderingar..Jag tycker även att vi ska ta hand om dom som kommit men inte ta in fler helt utan förutsättningar att kunna anpassa dom både rent socialt o ekonomiskt..
    Just detta med ojämställda värderingar tycker jag är riktigt oroväckande. Det skakar liksom våra demokratiska grundvalar på ett sätt som inget annat.
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 15:47:47 följande:
    Var har kvinnan inte något värde?
    Du måste väl ändå hålla med om att det är något som är fel när arbetskollegor inte ens svarar på tilltal från en kvinnlig kollega - bara för att hon är kvinna! Eller när barn inte lyssnar på tillsägelser från kvinnor - bara för att de är kvinnor. Eller tycker du att en sådan utveckling är OK?
  • Stårschan
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:52:56 följande:
    Detta är självklart fel. Vi ska självklart behålla våra värderingar och inte acceptera sådant beteende när vi i Sverige har kämpat så hårt för jämställdhet. Men jag tror inte invandringen är ett hot mot detta.
    Varifrån tror du då att denna problematik kommer? Är det de svenska männen som har börjat med sådana dumheter, eller?
  • Stårschan
    mrs Elliott skrev 2009-09-29 16:22:55 följande:
    Givetvis finns det horder av svenska män som slår och tom mördar sina kvinnor ,men att hela tiden förneka att det finna problem med synen på kvinnor bland vissa grupper av invandrare är inte bra Mija . Det får dig att se ut som om du stoppar huvudet i sanden . Varför tror du Sharifs hjältar finns?Jag har själv varit tillsammans med en muslimsk kille . HAN var helt ok ,men många av hans vänner HADE dålig syn på kvinnor på precis det sätt som folk här säger . Bland oss (majoriteten av mina vänner var invandrare) var detta ett ständigt återkommande dilemma . jag tror iofs att den här problematiken kommer att försvinna på några år . Men att förneka det är bara dumt .
    Vad är Sharifs hjältar? (Jaja, jag kan googla, men det låter som något som vore bra att förklara inom den här debatten)
  • Stårschan
    Henom skrev 2009-09-29 16:27:55 följande:
    Sharifs hjältar är en samling muslimska gymnasiekillar i Sverige som inser att föräldragenerationens syn på kvinnan är föråldrad. De verkar för att förändra det patriarkala förtrycket och hedersvåldet. Trots mordhot och misshandel åker de runt och föreläser om hedersvåld, hur männen styr, hur det är att leva i samhällen utan jämställdhet och demokrati, hur många muslimska kvinnor inte får forma sina egna liv, hur viktig deras oskuld är osv.
    Äkta hjältar med råg i ryggen med andra ord. Heder åt dem. För jag tror benhårt på att det är den vägen man måste gå för att komma tillrätta med förtryckskulturerna. Ska surfa in på sidan och läsa lite mer.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?