Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

Är du oroad över invandringen?

Jmia skrev 2009-09-29 13:50:16 följande:
    Ska försöka mala mig igenom tråden, jag har ju bara sovit några timmar liksom.. ;) Antar att rasismen haglat men det finns säkert en del nyttiga åsikter också, det är intressant detta.
    Den som stått för den mesta rasismen är putsväck! Lika så hans inlägg.
  • Beautifully Human

Jag tror majoriteten håller med dig. Medan andra är oroade över att de ska förlora sverige :)

• Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:04:12 följande:
    Är det så illa att vilja behålla det Sverige man är uppvuxen i ? Givetvis med rimliga modifieringar, men ändå. Vi har väl också rätt till vår kultur?
    Världen och sverige är i ständing förändring. Vill du behålla det sverige du växte upp i kanske du får tänka om.
    Jag tycker det är way för dramatiskt att tro att vi ska "förlora sverige". Varför skulle man göra det?
    Invandrare kan inte "ta" vår kultur ifrån oss. Vem har sagt att svenskar inte har rätt till sin kultur? Jag förstår inte resonemanget alls.

Jag är gift med någon som jag varken delar kultur och religion med och det är aldrig några problem. Det finns tillräckligt med space för alla kulturer.

Jag tror många inte vet riktigt vad kultur betyder, som begrepp. Kultur som företeelse är aldrig något statiskt, kulturen är allt och den är i ständig förändring. Intressant är det i allafall, det är precis detta jag läser om i Etnologin på uni just nu.

VAD är det folk är rädda för att förlora? Mellanmjölken?
  • Beautifully Human
    Tajan skrev 2009-09-29 14:07:03 följande:
    L'ser just nu en intressant bok i en kurs om diskriminering och rasism som heter The Meaning of Race, race,history and culture in western society. Valdigt lasvard for er som diskuterar i denna trad. Jag ar for fler invandrare och foresten harstammar de flesta svenskar sjalva fran olika grupper av invandrare, valloner etc. Det ar radsla som ger utslag for rasism, vi och dom mentaliteten. Behovet av att kategorisera in manniskor i olika fack. Det ar alltid ok att skylla pa etnicitet och att vissa grupper inte kan anpassa sig och en hel del bulshit. Ta er tid att lasa pa istallet, lite historia kunskaper ar aldrig fel.Problemet ligger inte hos invandringen utan pa eliten i samhallet enligt mig. For den delen sa ar den nast intill omojligt att fa asyl i sverige i dessa dagar med hanvisninh till Dublinforordningen etc.
    Har läst boken! Och håller helt med!
  • Beautifully Human
    TheCoopers skrev 2009-09-29 14:10:03 följande:
    Ja man har rätt till sin kultur , men kultur är inget statiskt . Kulutur är föränderligt och ändrar i och med att samhället gör det .Så är det över hela världen . Det är ju först i mötet med andra kulturer som " att vara svensk " blir synligt , det är först då man märker vad att vara svensk är . Finns det inget att jämföra sig med så försvinner ju även behovet av att bryta ner svenskheten till speciella attribut .Jag är stolt över att vara svensk .. men för mig är det inte förknippat med sill och potatis .
    Hahahha, jag sa PRECIS samma sak! Kul.
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-09-29 14:11:28 följande:
    Hur många timmar har du till övers?
    Lycka till med kycklingen!!!
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-29 14:13:25 följande:
    Skillnaden är ju här att dessa svenskar vanligen ändå lär sig det nya landets språk, arbetar och får egen inkomst, rör sig normalt ute i samhället tillsammans med "urinvånarna", anpassar sig till landets normer osv. De isolerar inte sig i ghetton där de eldar upp bilar och bohag och vägrar lära sig språket, förutom okvädesord då som hora t ex.
    En annan skillnad är att "urinvånarna" är välkomnande och öppna. Och nej, det där med språket är hur fel som helst. Finns så många svensk byar runt om i världen proppade med svenskar som knappt kan säga "Hej" på språket.
    Tror du att invandrare vill isolera sig? Varför ser ni inte orsaker? Ni ser bilar som brinner och tänker vad? "Jävla invandrare"? Går tankebanorna verkligen inte längre än så?

Sedan har jag aldrig träffat en invandrare som vägrat lära sig språket och "bara kan säga hora".
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-29 14:16:04 följande:
    Varför bor du i Sverige om det är så illa?
    Vem har sagt att det är illa? Jag frågade vad ni var rädda att förlora????
  • Beautifully Human

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 14:18:36 följande:

Oj, jag visste inte att all invandrare eldar upp bilar och bohag. Det kanske bara är de fåtal invandrare jag träffat som pratar svenska, inte eldar upp bilar och bohag och inte heller kallat mig hora.
    Så måste det vara :) Verkar som vi träffat på samma folk!
  • Beautifully Human
    bodegapeppe skrev 2009-09-29 14:21:14 följande:
    [citat]
    Jag är oroad över att det är så många människor med invandrarbakrund på våra anstalter. Jag hoppas att andelen individer där med invandrarbakrund så småningom motsvarar deras andel i samhället.
    [/citat

Majoriteten av alla med invandrarbakgrund i fängelse är Europeér, inte Irakier eller Afrikaner.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?