• Smess

Ryggmärgsbråck/ MMC del 7

Hejsan! Det är så här att jag skriver ett arbete om barn med ryggmärgsbråck och eftersom familjeliv är bäst tänkte jag att någon kanske kunde vilja hjälpa mig? Jag undrar nämligen om barn med ryggmärgsbråck (framför allt barn i rullstol) får möjligheten att gå på vanligt dagis eller om det enbart finns speciella dagis för barn med handikapp? Sen undrar jag dessutom om man får något extra bidrag för att ens barn är handikappat och hur mycket det ligger på? Hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa mig =) / Emily

• Smess

Tack :)

Det är ett arbete om en fallbeskrivning i en kurs som heter social omsorg, jag ska ska skriva om en fallbeskrivning om en flicka som finns i boken vi arbetar med, följa hennes uppväxt för henne och familjen och jag kommer självklart inte att använda ditt barn som"referens", jag är mest intresserad av att veta vad det finns för typ av hjälp och så. Tips på länkar och så går också jättebra! Mvh Emily

• Smess

Jag läser till undersköterska, det ska dock inte vara ett arbete om just ryggmärgsbråck utan om vilken hjälp barnen får och de olika lagarna som träder i kraft.
    Tack för ditt svar, det var precis det jag behövde få fram information om. Det är svårt att hitta bra information så jag tänkte att det är bättre att fråga er här som verkligen kan hur verkligheten ser ut och själv kämpar för att få en bra vardag för era älsklingar. Jag önskar er alla lycka till och tack så hemskt mycket Johlinn!

• Smess
    catmat skrev 2009-10-05 14:55:13 följande:
    Emily: Mitt barn är 10 år. Hon går i skoaln. hon går i vanlig klass. Hon har en assotent och det är viktigt att skaolan är anpassad. Dörr öppnare och ramper vid dörrar så hon kommer in. Varje termin har vi möte med hab, rektor, specaalpedagog , berörda lärare och assistenten. Där vi tar upp bekymer och även sådant som går bra. Hon har skolskjuts till skolan
    Tack så mycket :)
Svar på tråden Ryggmärgsbråck/ MMC del 7