Induktionshäll
Är det någon som har en induktionshäll som kan berätta lite om för- och nackdelar?
Vi är väldigt sugna på en sån, framför allt av miljöskäl och städskäl, men har hört att de ska vara väldigt högljudda. Stämmer det?
Är det någon som har en induktionshäll som kan berätta lite om för- och nackdelar?
Vi är väldigt sugna på en sån, framför allt av miljöskäl och städskäl, men har hört att de ska vara väldigt högljudda. Stämmer det?
Jag har bara positivt att säga om induktionshäll. Vår är alldeles underbar! Det går snabbare att göra välling på spisen än i micron
Tack! Vad har ni för märke?
Beror på vad du menar med milljöskäl. Jag har läst att det kommer strålning från induktionshällar som kan vara skadligt. Gissar att man inte vet så mycket om detta ännu. Vi har ju redan så många strålkällor så nästa gång jag väljer spis så ska jag välja en gammal hederlig vanlig spis.
Vi har inte själva än sån (än!), men mina föräldrar har en efter att dom provade min fasters. Vi har en traditionell glashäll från -06 som satt på plats när vi köpte huset. Den får sitta tills den går sönder eller vi känner att vi har råd att byta till en induktionshäll. Det är ju rätt mkt som ska köpas när man köper hus.... En induktionshäll står dock på den övre delen av prioriteringslistan.
Fördelarna är att det går snabbt att skruva upp och ner värmen. Kokar du något och drar ner värmen reagerar det du kokar omedelbart! Du har alltså ingen eftervärme som "ställer till det" som på en normal spis. Det gör att det nästan är omöjligt att bränna vid mat!
Du kan sätta på en platta utan att spisen blir varm, tex om ett barn råkar dra igång en platta utan att det står något på så händer ingenting. Det måste till en magnetisk detalj på plattan för att värmen ska bildas.
Den drar mindre energi än en traditionell spis.
Nackdel, tja risken är att du får byta ut kastruller. Kastruller som fungerar är bara de som du kan fästa en magnet i botten på. Enkelt att testa!
Högljudda vet jag inte. Den min faster har (en av de första spisarna som kom på marknaden) surrar lite, lite, lite grann, men def inte högljudd. Den häll som föräldrarna har, av betydligt nyare årgång, låter lite mer. Det är ffa en platta som låter mer än de andra och på vissa "gradtal", men högljudd vet jag inte. De störs inte av det iaf.
Vår är en Miele.
Miljöskäl, ja just det att den drar mindre energi.
Kastrullerna ska ändå bytas ut allihop.
Men det låter ju bra. Mina svärföräldrar var och hälsade på någon som hade en, och de hävdar att hällen lät så mycket att man inte kunde prata i köket när den var igång.
Ja, jag tyckte också att det lät märkligt, men jag kände att jag var tvungen att fråga. Jag har ju aldrig använt en själv, bara läst lite om dem.
våran surrar lite lätt, men den är ju i världsklass när de gäller att värma. vattnet kokar på ca 30 sekunder, om inte mindre.. :)