Induktionshäll
Är det någon som har en induktionshäll som kan berätta lite om för- och nackdelar?
Vi är väldigt sugna på en sån, framför allt av miljöskäl och städskäl, men har hört att de ska vara väldigt högljudda. Stämmer det?
Är det någon som har en induktionshäll som kan berätta lite om för- och nackdelar?
Vi är väldigt sugna på en sån, framför allt av miljöskäl och städskäl, men har hört att de ska vara väldigt högljudda. Stämmer det?
Har induktion och gillar det skarpt. Fördelar:
- går väldigt snabbt
- mycket mindre fastbränning vid överkok
- snabb värmereglering, både upp och ner
- går att lägga papper runt och under tex stekpannan för att hantera fettstänk
- gör inget om man glömmer plattan på
- ingen superhet platta att bränna sig på efter man är klar
Nackdelar
- kan brumma lite på högeffekt
Angående strålning -
även en vanlig gjutjärn och glashällsplatta avger strålning
Mary Biggan skrev 2009-09-29 09:01:22 följande:
vi har en electrolux, spis med ugn. ugnen har inbygd kokbok å termometer. Så jag kan sätta in en köttbit i ugnen med kryddor och sticka i termometern, knappa in vilket klockslag den ska vara kvar, å sen sköter ugnen sig själv. startar själv å stänger av sig själv när den är klar.. :)
Högljudd!? Nej,inte min iaf!!
Däremot har jag bara bra saker attt säga.
Går dubbels så snabbt att koka upp maten,barnen kan INTE bränna sig,genom att sätta på plattan,för den funkar bara med rätt kärl,kastruller alltså
.
Jag tror nog att jag börjar känna mig övertygad.
Tack!
En induktionshäll kan ha en inbyggd fläkt som kan susa lite under kokning och lite efter men det låter ju mindre än fläkten som är ovanför spisen. Det man kan få är om man använder kastruller av dålig kvalite är att locket kallrar mot kastrullen, något som främst verkar uppkomma om man använder kastruller av dålig kvalite (och i kombination med liten diameter på kastrullen)
Om induktionsspisens magnetfält:
www.induktion.se/node724.asp
Den jämför med andra hushållsapparater (sedan får man tänka på att mn håller sig ju inte invid spisen/hjällen hela tiden)
Väldigt nöjda är vi med våran häll.
Skall du bli riktigt övertyga så gå in till någon butik som kan demostrera den för dig...
kan bara hålla med de andra om att det är en grej som är svårt att vara utan när man vant sig.. hmm nästan som knark... ..
å så var det det där med rengöring...
Vi hade vanlig glashäll innan och den fick man skrapa ren med rakbladsskrapa en gång i veckan för att det hade bränt fast. Med induktionshällen får man skrapa en gång i halvåret!
Vi bytte precis från en glaskeramikhäll till en induktion och oj vilken skillnad det är! Kommer aldrig ha nåt annat än induktion omd et inte kommer nåt bättre sen då förståss
I särklass bäst är som nån tidigare sa att den reagerar så snabbt,både upp och ner...och spisen blir inte speciellt varm och svalnar snabbt..
vi reagerade dock oxå på att den låter lite som ett tv-spel när man startar upp den...frågade alla vi kände som hade induktion men deras lät minsann inget så vi trodde det var fel på vår...men sen när vi provade de andras så lät de visst,så man är väl lite olika känslig för frekvenserna kanske? Vi har en platta som låter mycket mer än de andra och den stör lite tycker jag,men det är inget fel på soisen säger åf...Men det där är ju ett mindre problem och jag kan absolut rekomendera en induktion!
Vi har en elvital som är extra bred,det är toppen då det inte blir trångt för plattorna ![]()
Vi har en induktionshäll från Cylinda!
En helt suverän mackapär
, helt tyst är det förutom när boostern är på...då hörs ett svagt surrande!
Köp, du kommer aldrig vilja ha något annat!
Åsa Lund skrev 2009-09-29 09:46:06 följande: