• Anonym

Sneda tänder- panik!

Jag ska antagligen satsa på tandställningen Invisalign. Det är en osynlig tandställning som man fäster bakom tänderna och som man tar ut när man äter. Tror man har den i ca ett år dessutom så det är inte lika lång tid som annan tandsällning.

Nackdelen är priset. Det kan gå på 55 000 kronor.
    Min fråga är därför om någon vet om man kan delbetala hos Folktandvården? (de hade invisalign) Eller måste man betala hela summan på en gång? Försökte leta svar på nätet, men hittade ingenting.
    FK tror jag inte jag får hjälp av då jag bara mår psykiskt dåligt av tänderna, inte fysiskt.

Räls är uteslutet. Visst får man en fin belöning, men jag tänker inte kasta bort två år med att må ännu sämre. Tyvärr har jag hellre sneda tänder än räls, men nu finns det ju tack och lov alternativ.

Har iaf kontaktat tandläkaren i stan som använder sig av invisalign och de skulle återkomma med svar så jag vill inte skriva och tjata på dem angående betalning. Jag kommer ändå fråga det sedan, men tänkte om någon här ändå visste hur det går till med betalning.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sneda tänder- panik!
  • Anonym

Anonym (...) skrev 2009-09-29 14:12:23 följande:

Usch var tråkigt. Men det kan släppa lite om du drar ut de tänderna ganska så snart. Mina blev också lite ihoptryckta framtill, men det har gått tillbaka lite nu. Usch ja jag är livrädd just nu. Mina tänder var sönder så dom kunde inte dra ut dom, så var glad att dom är hela för då går de snabbare och smärtfriare!Ja det var riktigt ruttet att dom väntade. Men man ska väl inte förvänta sig något snällt så sätt, dom behöver ju tjäna pengar och det gör dom ju desto mer när som gör så. Livets hårda cirkel
    Oj, var de sönder? Så det var därför de fick ta till operation?
    Jag förstår att du är rädd, men det är ju inget skönhestingrepp du ska göra så ni borde ju få hjälp från någon myndighet om ni inte klarar ut det.
    Ni kanske kan få hjälp av socialen eller försäkringskassan? Jag tror det ordnar sig, det brukar det alltid göra, även om man inte tror det när man är mitt i det.

Ja, pengar är världens förfall kan jag känna ibland. Äckligt när man tänker på det faktiskt. Sedelbuntar styr oss.
  • Anonym (...)

Usch. På sätt och vis gick det bra idag. Inga problem med tänderna och lagningarna satt fast som de skulle. Slapp penicillin också. Men behöver en skena som skulle kosta 3-4000 och det har jag inte råd till. Men skönt att veta att min huvudvärk och allt det onda inte kommer för att jag är "sjuk" i alla fall, så nu kan jag sluta äta värktabletter konstant :)

• Anonym

Ja sneda tänder är ju något man föds med men "perfekt raka tänder" är ju ingen rättighet, det är ju, precis som om man har för stor näsa, små bröst, stor mage etc, en estetisk fråga. Tror inte tandläkarna luras. Det nya tandvårdsförsäkringssystemet (fr 1 juji 08) är extremt förmånligt för patienterna. Patienter som skulle behöva betala säg 55000 innan behöver bara betala 13-15000 nu. Mycket pengar såklart men knappast dyrt. Sen är det ju VÅRA skattepengar som subventionerar detta och iallafall har inte jag någon lust att dom pengarna ska gå till rena skönhetsingrepp.
    I Sthlm får hela 25% av alla barn tandreglering, tex vid bettfel o vid större estetiska störningar. Och jag är ganska säker på att man kan delbetala om man inte har några anmärkningar el. dyl.
    Lycka till iallafall och hoppas du kan försonas med dina tänder om du inte får råd med tandställning.

• Indianica

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-29 12:11:37 följande:

För de pengarna hade jag satt på skalfasader istället för att få raka fina tänder. Tar bara 2 besök hos tandläkaren och är klart på 10-14 dagar
    Vad är skalfasader? Jag har bara sneda framtänder och undrar om man kan sätta skalfasader bara på framtänderna eller måste man ha fasad över hela tandraden i sådant fall?

Jag funderar också på tandställning som är osynlig, men 55 000 är ju hiskeligt...
  • Kan inte bli bättre än såhär
    Indianica skrev 2009-09-29 22:01:23 följande:
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-29 12:11:37 följande:
    Vad är skalfasader? Jag har bara sneda framtänder och undrar om man kan sätta skalfasader bara på framtänderna eller måste man ha fasad över hela tandraden i sådant fall? Jag funderar också på tandställning som är osynlig, men 55 000 är ju hiskeligt...
    Man slipar till framtänderna bara så att de blir släta. På det sätter man fina fasader så blir det underbart vacker.
  • Indianica

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-29 22:06:45 följande:

Man slipar till framtänderna bara så att de blir släta. På det sätter man fina fasader så blir det underbart vacker.
    Tack, vad intressant!!!
  • Kan inte bli bättre än såhär
    Indianica skrev 2009-09-29 22:10:44 följande:
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-29 22:06:45 följande:
    Tack, vad intressant!!!
    Ca 4200 per tand
  • Anonym

Anonym (...) skrev 2009-09-29 18:15:36 följande:

Usch. På sätt och vis gick det bra idag. Inga problem med tänderna och lagningarna satt fast som de skulle. Slapp penicillin också. Men behöver en skena som skulle kosta 3-4000 och det har jag inte råd till. Men skönt att veta att min huvudvärk och allt det onda inte kommer för att jag är "sjuk" i alla fall, så nu kan jag sluta äta värktabletter konstant :)
    Vad skönt!
  • Örnie

Min dotter, som är myndig, har tyvärr fått sneda tänder igen, efter att behandlingen hon hade som barn, avslutats och i o m det så måste vi betala den. Då föreslog tandregleraren att hon skulle ha tandställning på insidan som inte syns, vilket hon tyckte lät bra till en början. Men sen visade det sig att kostnaden skulle bli mycket högre och sen kom det fram att det ofta tar längre tid och är mer komplicerat, eftersom det är mindre effektivt att liksom dra ihop tänderna från baksidan än att ha ställningen utanpå. Tycker du ska ha hört den synpunkten också. Vi valde sen vanlig tandställning, för den var inte så dyr. Dottern har genomskinliga brackets, så syns det i alla fall lite mindre.

• Anonym
    Örnie skrev 2009-10-01 15:35:02 följande:
    Min dotter, som är myndig, har tyvärr fått sneda tänder igen, efter att behandlingen hon hade som barn, avslutats och i o m det så måste vi betala den. Då föreslog tandregleraren att hon skulle ha tandställning på insidan som inte syns, vilket hon tyckte lät bra till en början. Men sen visade det sig att kostnaden skulle bli mycket högre och sen kom det fram att det ofta tar längre tid och är mer komplicerat, eftersom det är mindre effektivt att liksom dra ihop tänderna från baksidan än att ha ställningen utanpå. Tycker du ska ha hört den synpunkten också. Vi valde sen vanlig tandställning, för den var inte så dyr. Dottern har genomskinliga brackets, så syns det i alla fall lite mindre.
    Alla synpunkter är bra! Tack så jättemycket!
Svar på tråden Sneda tänder- panik!