• systeryster79

Ögondroppar till 2,5-åring

Hej,
    Skulle behöva lite tips på hur man kan göra för att ge ögondroppar till en kille på 2,5 år som verkligen vägrar. Han har ögoninflammation igen och måste få antibiotikadroppar för att bli av med det. Förra gången så tjuvhöll vi honom under högljudda protester med mycket tårar och det var inget bra sätt. Nu är han trots allt 2,5 år och går att resonera med emellanåt. Han är jätteduktig med att man får göra rent ögonen och sitter stilla så snällt, men när dropparna kommer så blir han hysterisk. Det tar nu ca 20 minuter att få i en droppe i vardera öga och efter det är alla inblandade helt slut.
    Nån som har något bra tips på hur man kan lirka för att få det att funka lite smidigare? Nån bra muta?

• Svar på tråden Ögondroppar till 2,5-åring
  • mysmika

Antar att du känner till de vanliga knepen att få honom att kolla på en punkt i taket, att du sedan ger droppen NÄRA ögat, i nedre kanten.
    Alltså inte rakt på, för det ÄR fruktansvärt obehagligt. PC droppar svider ju lite, så det är inte skönt att ta dem. Och ha dem rumstempererade.

• mysmika

Men du, det finns ju salva åxå, kanske ska du be att få det istället?

• systeryster79

Förstod också att de faktiskt sved när sambon också hade inflammationen förra gången och fick testa själv. Läkaren sa att de inte skulle kännas alls *grr*
    Han blir hysterisk bara han ser pipetterna med dropparna så det är svårt att få honom att lyssna på vad man ber honom göra.

Finns det salva som innehåller antibiotika? Sambon har tagit något receptfritt förut som inte var antibiotika, men den här gången fick han två varianter att välja på, båda var droppar. Den ena skulle man ta 5 gånger om dagen och den andra var 2 gånger, så till sonen valde vi 2 gånger eftersom vi visste hur det gick förra gången.

• systeryster79

Sonen har fucithalmic 1% (små engångspipetter) och sambons vet jag inte riktigt för han har med sig det till jobbet (flaska)

• mysmika

Det finns som salva. Ring till vc och be dem skriva nytt recept. Tror salva kommer bli lättare....

• systeryster79

Åh, den svider inte lika mycket eller?
    Hur gör man för att peta i salva i ögonen då? Har du några tips? Det måste ju vara mer trögt om det är salva så hur lägger man i en sån sträng i ögat?

• systeryster79

Ahh... jag ser nu att det här kallas för ögonsalva. Är det kanske samma sak ändå? Engångspipetter med lite trögflytande vit vätska som blir vattnig och lättflytande i kontakt med tårvätskan i ögonen (sonen har nog missförstått det lite och utökar tårvätskan till max)

• Bananskal

vår dotter, lite över 2 år har fått en vagel i ögat och får därför också ögondroppar/salva.
    först ville hon ju verkligen inte. sen förklarade vi för henne att doktorn sagt att hon måste ta dom så vageln försvinner. så låter vi henne hålla korken till tuben och sen får hon skruva på den. hon sitter numera jättesnällt och tar sina droppar =)

• systeryster79

Tack för er hjälp!
    Vi har nu tagit hela kuren mestadels under högljudda protester, men de senare dagarna har han verkligen försökt hjälpa till. Vi förklarade hur vi skulle göra och frågade om han ville göra själv (han ska göra allt annat själv så) Han har då själv dragit ner det undre ögonlocket så att vi ska kunna hälla i salvan, men det har varit jättesvårt för att han blinkar av reaktion när man kommer i närheten med pipetten. Eftersom det inte droppar ner i ögat så måste man så nära med pipetten och det förstår jag att det är obehagligt. Dessutom blir han ledsen när salvan väl är i ögat så jag utgår från att det svider en hel del. Han har i alla fall varit otroligt duktig även om det gått trögt trots hans hjälp. Nu hoppas jag att det verkligen är borta annars får det lov att bli oral antibiotika.

Svar på tråden Ögondroppar till 2,5-åring