• Anonym (Fialotta)

Mamma tycker att jag köper för mycket barnkläder!

Jag undrar om det verkligen är så att jag köper mycket kläder till min 10 mån dotter..jag handlar max två plagg till min dotter på en vecka (ibland köper jag ett plagg,ibland inget alls)
    Varenda gång jag träffar min mamma och min dotter har något på sig som inte mamma sett så kommenterar hon, "Nämen, ny tröja igen?" "Jasså mamma har handlat igen!" "Den där mamma, bara handlar kläder!"
    Jag vet inte vad jag ska svara på detta då hon likabra kunde ha sagt :" Men varför handlar du så mycket till henne?!!" Eftersom det undermedvetet är det hon menar!

Är det verkligen mycket kläder jag handlar? Och vad ska jag svara på hennes kommentarer? Jag känner mig nästan skyldig och skämms för att jag handlar...

• Svar på tråden Mamma tycker att jag köper för mycket barnkläder!
  • Anonym (samma)

Så känner jag också ibland. Nån gång har vi tagit på dottern gamla kläder när vi ska dit för att vi inte orkar diskussionen....

• EJai

Det är ju halva nöjet så nä det tycker jag inte har man ekonomi till det så vrf inte?

• TheMother

Det där fick vi höra ofta förut. Var inte så att vi köpte mycket kläder, utan farmor och mormor som kunde missa att han faktiskt hade haft det på sig tidigare. Sen är det ju så att de små liven växer ju så det knakar och då går det åt en hel del kläder.

Bry dig inte om vad hon säger. Du är vuxen och fattar dina egna beslut. Påpeka bara att hon växer så det går åt en hel del kläder, samt att nu när hon rör på sig så mycket så kan det bli tal om flera byten/dag.

• LyckligaFruN

Och? Även om hon menar precis det, att du handlar mycket kläder. Vad har hon med det att göra?
    Jag handlar också mycket kläder till min son och får höra det ofta, förstår inte varför det skulle vara något fel i att man vill klä sin barn i fina kläder.
    Har dessutom fått höra att vi minsann skulle ha allting nytt när vi fick sonen, inte kunde vi ärva något av våra syskon osv. Och? Det är vårt val. Har vi pengarna att köpa nytt så är det ju upp till oss.
    Jag tror att många (iaf av de som säger saker till mig) är avundsjuka, för att de själva inte hade råd att köpa nya saker.

• Anonym (Fialotta)
    LyckligaFruN skrev 2009-09-29 15:11:21 följande:
    Och? Även om hon menar precis det, att du handlar mycket kläder. Vad har hon med det att göra?Jag handlar också mycket kläder till min son och får höra det ofta, förstår inte varför det skulle vara något fel i att man vill klä sin barn i fina kläder.Har dessutom fått höra att vi minsann skulle ha allting nytt när vi fick sonen, inte kunde vi ärva något av våra syskon osv. Och? Det är vårt val. Har vi pengarna att köpa nytt så är det ju upp till oss.Jag tror att många (iaf av de som säger saker till mig) är avundsjuka, för att de själva inte hade råd att köpa nya saker.
    Nä det är lite det som är grejen, att jag egentligen skulle vilja säga "vad har du med det att göra!", men jag vill inte säga det rakt ut till min mamma..iallafall inte med de orden..
  • Anonym (Fialotta)
    våren1987 skrev 2009-09-29 15:09:36 följande:
    Det är ju halva nöjet så nä det tycker jag inte har man ekonomi till det så vrf inte?
    Precis, min dotter är första barnet och det är ju så himla roligt att handla till henne! Skulle jag känna att ekonomin blev lidande så skulle jag självklart bara köpa det absolut nödvändigaste till henne, men jag har inga andra "hobbys" förutom barnklädesshoppingen! Köper väldigt sällan kläder till mig själv utan tycker att det är betydligt trevligare att handla till tösen!
  • Anonym (Fialotta)
    Anonym (samma) skrev 2009-09-29 15:07:55 följande:
    Så känner jag också ibland. Nån gång har vi tagit på dottern gamla kläder när vi ska dit för att vi inte orkar diskussionen....
    Precis så gör vi ibland också..men ändå kan mamma glömma att hon sett dottern i byxorna/tröjan innan och då är kommentarerna igång igen!
  • Waldo

Ja, det är ganska mycket.
    I den åldern växer dom ur kläderna fortare än dom hinner använda dem.

Men om du har råd till det och tycker det är roligt, så är det din ensak
    Dina pengar - ditt liv
    Om du handlar så mycket att det går ut över andra saker räkningar osv då kan jag förstå en viss oro

• Anonym (Fialotta)
    Waldo skrev 2009-09-29 16:42:07 följande:
    Ja, det är ganska mycket.I den åldern växer dom ur kläderna fortare än dom hinner använda dem.Men om du har råd till det och tycker det är roligt, så är det din ensakDina pengar - ditt livOm du handlar så mycket att det går ut över andra saker räkningar osv då kan jag förstå en viss oro
    Jag skulle aldrig riskera vår ekonomi för klädernas skull! Har aldrig missat en räkning, aldrig varit sen med betalning. Är aldrig ute och festar,röker inte, köper ingen dyr mat..klädshoppingen är mitt nöje skulle man kunna säga! och det handlar om kläder från Lindex,H&M ooch andra kedjor så det är aldrig några märkeskläder! Visst blir det någon hundring ändå men inte mer än ett par drinkar på krogen skulle ha kostat!
  • Waldo

Anonym (Fialotta) skrev 2009-09-29 16:47:41 följande:

Jag skulle aldrig riskera vår ekonomi för klädernas skull! Har aldrig missat en räkning, aldrig varit sen med betalning. Är aldrig ute och festar,röker inte, köper ingen dyr mat..klädshoppingen är mitt nöje skulle man kunna säga! och det handlar om kläder från Lindex,H&M ooch andra kedjor så det är aldrig några märkeskläder! Visst blir det någon hundring ändå men inte mer än ett par drinkar på krogen skulle ha kostat!
    Har du förklarat det så för din mamma?
    Att du lägger pengar på det istället för andra nöjen och intressen.
    Att det är ett verkligt intresse för dig osv.
  • Metsry

TS
    Jag tycker att nästa gång din mamma säger nåt sånt så lys upp i ett gigantiskt leende och säg att "ja, visst är kläderna fina på henne!! Jag tittade i butiken igår och hittade så mycket fint och köpte några plagg och det är så roligt att shoppa till henne, mycket roligare än att köpa kläder till mig själv och snart har de nya kläder i en annan butik som jag ska titta på åt henne, det ska bli jättekul..." osv. Du förstår poängen?

• bustösen

åå visst är det irriterande när ens mamma har synpunkter på det man gör och istället för att säga det till en själv så säger de det till barnet!! "nämen knasiga lilla mamma, har hon glömt att diska nu igen, sicken mamma du har"

om du har råd så gör som du vill :) herregud de växer ju så fort och det är ju roligt att köpa kläder till de små liven. Sen behöver de ju inte vara skräp så fort dottern har växt ur de heller, spara till ev. syskon eller sälj på tradera så har du ju igen lite pengar :)

• Anonym (Fialotta)

Tack för era tips, verkligen superbra!
    Bustösen: Ja precis så är mamma, säger sina synpunkter till dottern istället för att säga det rakt ut till mig..

Svar på tråden Mamma tycker att jag köper för mycket barnkläder!