• Nisen

Sjuk 2- månaders bebis...

Ludwig är förkyld. täppt i näsan och hostar. Jag tog tempen på honom och då visade den 38,0. Skulle titta en gång till, men då bajsade han. Han hade precis sovit när jag kollade tempen så jag ska ta en gång till om en stund.
    Annars är Ludwig som vanligt, jollrar och ler, äter och sover.
    Om tempen fortfarande ligger på 38 när jag kollar igen, ska jag kontakta sjukvården då?

• Svar på tråden Sjuk 2- månaders bebis...
  • luzorsus

om han annars är som vanligt trro jag ej det är några större problem om tempen ligger under 38,5, ge han mycket vätska och ha koll på han bara..så skulle iallafall jag gjort.

• Maria32

Hej!! Nej du behöver inte kontakta sjukvården.. Om han har feber i mer än 3 dagar ska du kontakta sjukhus. Min lilla tjej var också förkyld nyligen. Då sa dom att om hon äter och är glad så är det inga problem. På en så liten som 2 månader är 38 grader inte så högt. Om hon får över 41 grader och börjar feber yra så måste du självklart kontakta sjukhus. Mot snuva och hosta ska du bara ge vatten att dricka om det går och renässans näsdroppar om det behövs. Höj huvudändan av sängen så blir det lättare att sova.. Lycka till!!!

• HumDis

Om han inte är allmänpåverkad skall det inte vara någon större fara. Om han fortfarande kan amma / äta flaska så är det ingen fara med att han är snorig. Jag ringde sjukvårdsupplysningen när min son var förkyld. Han var 6 veckor då och dom rekommenderade att man höjde upp ena änden på spjälsängen, sedan kan man ge dom koksaltsdroppar som finns att köpa på apoteket eller droppa lite bröstmjölk i näsan på honom. Dessutom skall man kolla att dom kissar bra (5-6 blöjor/dygn). Vill man så finns det även bäbis-Alvedon som man kan ge från 5kg och uppåt om dom får hög feber men sjuksköterskan sa att man brukar dra gränsen omkring 38,5 på spädbarn.

• Nisen

OK. var lite orolig för min syster sa att om ett spädbarn har feber så ska man åka in till akuten direkt.
    Kan man ge vatten till en tvåmånaders? ska man koka då eller?

• Maria32

Jag har gett min tjej vatten hela tiden direkt utan att koka.

• Maria32

Jag har gett min tjej vatten hela tiden direkt utan att koka.

• Madden

Jag ger Liam vatten, Han e 7 veckor gammal.. Koka det först bara.. Ge han inte för mycke.. Det ger en viss mättnadskänsla å kan förstöra för maten.. Liam e oxå förkyld men har ingen feber.. Än iallafall... Jag har gett han näsdroppar, men har hört att man sk akoksalt först å främst, så ja får nog ta å köpa det... Vill inte förstöra hans näsa redan nu me näsdroppar.. Ska oxå köpa en nässug idag för att ta bort snoret i näsan så han inte får ner det i lungor m.m.. Han har även släm i halsen.. Som då kommer från snoret oxå tror ja. Så ja vill ha bort snoret i näsan för att det inte ska bildas mer släm.. Tycker så synd om han..

• namn

Så här står det i vårdguiden:

Om ditt barn är under tre månader och får hög feber ska du genast kontakta din BVC
    mottagning, din barnläkarmottagning eller barnakuten i annat fall.

se själv på: www.vardguiden.se/Article.asp&C=2420

Jag vet inte vad de menar med hög feber men du kan ju alltid ringa vårdguiden, de har ju sjukvårdsupplysning för barn. Tel: 320 100

• mamsingenX4

Våran Linus, idag exakt 2-månader gammal, har varit förkyld i över 2 veckor nu men är äntligen på bättringsvägen. Vi körde med koksaltlösning, Frida nässug och gav han oftare mat då han inte orkade äta så mycket åt gången. Har hört att det är bra att barn har feber, för den bränner bort bakterierna så att man blir fortare frisk. Det är ingen fara att dem har feber, så länge dem får vätska i sig och så länge allmän tillståndet är bra. Barn kan ha högt feber men ändå vara helt opåverkade, till skillnad till oss vuxna

Om han känns varm så låt han ligga med endast blöja och höj huvudändan i spjällsängen så har han lättare att andas.

• mamsingenX4

Man skall alltid koka vattnet om barnet är yngre än 4 månader!!!

Svar på tråden Sjuk 2- månaders bebis...