• HumDis

Sjuk 2- månaders bebis...

Om han inte är allmänpåverkad skall det inte vara någon större fara. Om han fortfarande kan amma / äta flaska så är det ingen fara med att han är snorig. Jag ringde sjukvårdsupplysningen när min son var förkyld. Han var 6 veckor då och dom rekommenderade att man höjde upp ena änden på spjälsängen, sedan kan man ge dom koksaltsdroppar som finns att köpa på apoteket eller droppa lite bröstmjölk i näsan på honom. Dessutom skall man kolla att dom kissar bra (5-6 blöjor/dygn). Vill man så finns det även bäbis-Alvedon som man kan ge från 5kg och uppåt om dom får hög feber men sjuksköterskan sa att man brukar dra gränsen omkring 38,5 på spädbarn.

• HumDis

Man skall vara försiktig med att ge vatten till spädbarn eftersom det ger mättnadskänsla vilket gör att dom äter mindre. Ammar man så finns det ingen anledning till att ge vatten enligt mitt BVC. Men det är inte farligt..

• HumDis

Har man kommunalt vatten så finns det dock egentligen ingen anledning till att koka vattnet, åtminstone inte här i GBG. Det rådet ger mitt BVC till alla som ger ersättning...

• HumDis

mamsingenx4 - Men få vet att för ett bakteriehaltigt vatten skall bli helt fritt från dessa så krävs det 15 minuters kokning. Och hur många föräldrar gör det?

• HumDis

Det där är en sanning med modifikation. Ja, dom flesta bakterierna dör vid en kort kokning men för att vattnet skall bli helt bakteriefritt så krävs en längre kokning...

Svar på tråden Sjuk 2- månaders bebis...