• Anonym (upprörd)

Vart anmäler jag att 11-åringart har sex??

Ja, som frågan lyder...
    Har kontaktat föräldrarna till tjejen, och de bedyrar att deras dotter skulle aaaaaaldrig ha sex i den åldern.
    Nu HAR hon det och sagt det i förtroende till mig, men jag känner att detta måste utredas, det är allvarligt. Hon är för ung!!!! Bara ett barn

Hon har haft sex med en kille i klassen, de går i 5:an.
    Jösses!!
    Trodde hon skämtade, vilket jag sa till henne, att jag inte gillar den typen av skämt. Men hon sa att det var inget skämt.

Att jag känner henne beror på den stora "äran" att hon är kär i min son(i samma klass) och vill sova över, vilket jag säger NEJ till....
    De är inte mogna för detta.

Så...vart vänder jag mig?
    Skolsköterskan, socialtjänsten????

• Svar på tråden Vart anmäler jag att 11-åringart har sex??
  • Thaleya
    IdaVasterflo skrev 2009-10-01 11:20:15 följande:
    Men jag säger bara fy! Nu är ju barnen lite väl unga, men puberteten kommer faktiskt i olika åldrar. Jag själv förlorade min oskuld när jag var 12, och det var helt frivilligt och vad jag själv ville. Och då kan jag säga att jag såg inte mig själv som ett barn längre. Inte som vuxen, eller ens mogen tonåring men dock inte som ett barn. Men tänk dig själv när du började bli nyfiken på sex (kanske vid 13-15 årsåldern). Tänk om någon mamma till någon kille i klassen började anmäla dig för att du har varit intim med en kille. Förstå vad pinsamt det skulle vara. Det skulle skrämma åtminstone mig från att vara nära någon kille igen. Att lägga sig i en ungdoms känslor på det sättet är att förstöra hennes egen syn på kärlek och närhet. Det kan rubba henne för livet! Tala med föräldrarna till tjejen för all del, och så får de ha sitt "snack" med henne om att det inte är okej vid hennes ålder. Men låt det sedan vara. Vad din son beträffar så kan ingen hindra dig att uppfostra på ditt sätt. Vill du att han ska vara barn mycket längre så får du säkert din vilja fram några år till. Tjejer mognar ju mycket fortare också, i alla fall kroppsligt i den åldern. Men en tjej i den åldern är ju fortfarande omogen i sinnet. De kan bli sårade och chockade av förhållande till killar, men jag tror ändå det inte är något jämfört vad en sådan cirkus skulle ställa till med. Tänk om det skulle läcka ut bland eleverna på skolan ? Tänk efter, du kanske förstör en flickas känslomässiga liv för alltid!
    Tack för ett vettigt inlägg, jag håller med.
  • flashieangel

Anonym (lärare) skrev 2009-10-01 21:05:45 följande:

Anonym (SkolQurator) skrev 2009-10-01 18:54:45 följande: Håller med dig till 100%. Sedan tycker inte jag alls att TS har brustit i sitt förtroende till flickan. Barn talar ofta om saker för vuxna i hopp om att någon skall göra något. Många barn/ungdomar kan inte säga rent ut "hjälp mig" utan handlar/gör saker i stället för att väcka uppmärksamhet. Flickans förtroende till vuxna är långt ifrån knäckt. Om hon nu är så mogen att hon klarar av att ha sex borde hon också klara av att ta ett lugnt samtal där vuxna förklarar för henne varför TS kontaktat skolan (om detta nu kommer fram). Det är ju inte alls säkert att flickan får reda på att TS kontaktat skolan, även om det kan vara bra att hon får det. För övrigt vet vi inte alls hur flickan har det, men som SkolQurator och jag själv nämnt tidigare så kan sex vid tidig ålder vara en indikation på att något annat inte står rätt till. TS, du har handlat korrekt i mina ögon (pratar också utifrån min proffession).
    men herregud, bara för att denna tjej har haft sex tror inte jag att hon mår så dåligt så att hon måste säga det till en vuxen för att "få hjälp". Det är ju inte direkt nåt fult i att ha sex...det är ju något fint mellan två människor, sen att man vid elva inte riktigt vet mycket om sex kan jag ju tycka, men dom lär sig ju med tiden. Förstår inte varför det ska behöva vara nå problem i en familj bara för att barnet har sex!!!???

Jag och många av mina vänner sysslade med en hel del saker som hade med sex att göra i den åldern och inte sjutton hade vi nå problem lr att "nåt inte stod rätt till" som en del kallar de!!! Det va en spännande grej man gjorde, de pirrade spänt och man gillade det så klart, hade man inte gillat de hade man inte fortsatt!!!
  • Thaleya
    flashieangel skrev 2009-10-01 22:40:28 följande:
    Anonym (lärare) skrev 2009-10-01 21:05:45 följande: men herregud, bara för att denna tjej har haft sex tror inte jag att hon mår så dåligt så att hon måste säga det till en vuxen för att "få hjälp". Det är ju inte direkt nåt fult i att ha sex...det är ju något fint mellan två människor, sen att man vid elva inte riktigt vet mycket om sex kan jag ju tycka, men dom lär sig ju med tiden. Förstår inte varför det ska behöva vara nå problem i en familj bara för att barnet har sex!!!??? Jag och många av mina vänner sysslade med en hel del saker som hade med sex att göra i den åldern och inte sjutton hade vi nå problem lr att "nåt inte stod rätt till" som en del kallar de!!! Det va en spännande grej man gjorde, de pirrade spänt och man gillade det så klart, hade man inte gillat de hade man inte fortsatt!!!
    Håller med, jag har nog gjort ett och annat när jag var yngre av ren lust, och ingen har kommit till skada alls. utbildar man sina baern till att ta ansvar och veta risker, jaa då klarar de situationer som uppstår själv.
  • Anonym (??????)

Anonym (SkolQurator) skrev 2009-10-01 18:02:07 följande:

Att barn har sexuellt umgänge är definitivt en indikation på att något kan vara "fel". Vad som felas är upp till socialtjänsten att utreda (även OM något felas). I mina öron låter det som om föräldraansvaret brister! Nu kan jag bara utgå från min roll som skolkurator, men skulle det komma till min kännedom att 11 åringar har sex så har jag skyldighet att informera socialtjänsten. Självklart gör jag detta på ett proffesionellt sätt med föräldrakontakteroch INTE anonymt.Jag tycker att du ska prata med skolkuratorn på "din" skola. Förutsatt att du arbetar på skolan?! (vilket jag inte riktigt förstår om du gör)Kan du tala med flickans föräldrar om du är "privatperson" är dom medvetna om vad som händer.
    akademiker tror att dom vet alt men det gör dom inte? Många 11 åringar har sex
    jag frågade min son 11 år och han sa att det fins dom som har det
  • flashieangel

ja, de e det jag menar, det är fler än man tror... Och vad är det för signaler föräldrar och andra vuxna sänder ut om dom blir helt panikslagna då deras barn har haft sex??? Sex är en naturlig grej för alla levande varelser nästan...de många här sänder ut är ju att de e helt tabu!!!

• AyaRan
    Anonym (m) skrev 2009-10-01 10:37:59 följande:
    Så de som faktiskt vill ha sex är onormala??Du kan inte bestämma vad andra ska göra.
    kan jag visst då som syster- medelst hot, förmaningar och skräkckpropaganda . man kommer oerhört långt med sådant. Inte PK, kanske inte ens pedagogiskt, alltid, men det funkar. som mor till tonåring kan jag inte tänka mig att jag blir mycket annorlunda.
    och ja, elvaåringar osm har sex, mår inte så jäkla bra, enligt mina mått mätt. "onormala" är väl kanske att ta i, men återigen- de som mår bra är försvinnande få.
    Apmor2 skrev 2009-10-01 10:10:39 följande:
    vad ska skolan, skolsköterskan, soc eller för den delen ngn annan vuxen göra åt att dom har sex? vill dom ha sex så kommer dom hitta sätt att ha sex, inget fel i det så länge dom gör det bland jämnåriga och det är ömsesidigt. Det man kan göra och borde göra om barnet berättar för en är att prata preventiv medel och förklara att dom alltid kan komma o prata med en! visst borde ts berätta för tjejens föräldrar, men tjejen har valt henne (ts) för att anförtro sig hos och det är då viktigt att ts inte bryter det förtroendet och att hon inser att hon spelar en viktig roll i denna tjejs liv, vare sig hon vill det eller ej.
    @kalisti
    visst spelar hon en viss roll i tjejens liv, för itllfället, men hon är inte hennes kurator, utan i första hand mamma till en elvaåring. I egenskap av vuxen, borde man (tycker då jag) när man känner att det inte rör sig i önskad riktning, överlämna "fallet" till någon som kan handskas med sådana frågor- helst en terapeut. inte ge barnet kondomer och sätta dem på p-piller. (nu är det ju säkert inte så kalisti menade med sitt inlägg, men det är så skräckscenariot ser ut enligt mig).
  • Anonym (??????)

Ja men herre gud låt ungarna ha sex. Det har dom ändå jag vet

• Anonym (??????)

Vilket är värst droger eller sex?

• Anonym (??????)

Anonym (??????) skrev 2009-10-01 23:50:08 följande:

Vilket är värst droger eller sex?
    jag frågar akademikerna i första hand?
  • Anonym (Jahaa)

Kan bara säga så här, jag kommer ihåg när jag gick i 5-6 dvs. 11-13 år och detta är nu 15 år sedan, då hade vissa tjejer och killar i våran klass sex.
    Så jag tror inte att det är något som är ovanligt, det som däremot är väldigt ovanligt är ju att tjejen har sagt det till någon! För så vitt jag kommer ihåg så var detta någon man talade väldigt tyst om, speciellt till vuxna.
    Tycker inte du ska börja anmäla och ha dig, ta dig istället tid och sätt dig ner och prata med tjejen. Fråga hur det kommer sig att hon haft sex, om det var båda som ville osv. Tror inte att det hjälper med att prata med soc, däremot så kanske någon borde informera den här flickan om p-medel! Det sägs ju att puberteten sjunker i ålder och jag vet flera som varit 9-12 år när de fått sin första mens bla.
    Påminn den här tjejen att om hon känner sig gammal nog och mogen för att ha sex så kan hon även prata om det.
    Sätt inte gränser för din son och hennes umgänge, det kommer bara att göra dig elak och oförstående för dem och de kommer att smyga bakom ryggen på dig i stället. Prata med din son och fråga honom hur det är i klassen med sånt här, fråga honom rakt och ärligt hur han känner för sånt, fråga lärarna hur de lagt upp sexualundervisningen, vi hade den i 5an och jag kan inte tänka mig att de ändrat på det.

Svar på tråden Vart anmäler jag att 11-åringart har sex??