Anonym (m) skrev 2009-10-01 10:37:59 följande:
Så de som faktiskt vill ha sex är onormala??Du kan inte bestämma vad andra ska göra.
kan jag visst då

som syster- medelst hot, förmaningar och skräkckpropaganda . man kommer oerhört långt med sådant. Inte PK, kanske inte ens pedagogiskt, alltid, men det funkar. som mor till tonåring kan jag inte tänka mig att jag blir mycket annorlunda.
och ja, elvaåringar osm har sex, mår inte så jäkla bra, enligt mina mått mätt. "onormala" är väl kanske att ta i, men återigen- de som mår bra är försvinnande få.
Apmor2 skrev 2009-10-01 10:10:39 följande:
vad ska skolan, skolsköterskan, soc eller för den delen ngn annan vuxen göra åt att dom har sex? vill dom ha sex så kommer dom hitta sätt att ha sex, inget fel i det så länge dom gör det bland jämnåriga och det är ömsesidigt. Det man kan göra och borde göra om barnet berättar för en är att prata preventiv medel och förklara att dom alltid kan komma o prata med en! visst borde ts berätta för tjejens föräldrar, men tjejen har valt henne (ts) för att anförtro sig hos och det är då viktigt att ts inte bryter det förtroendet och att hon inser att hon spelar en viktig roll i denna tjejs liv, vare sig hon vill det eller ej.
@kalisti
visst spelar hon en viss roll i tjejens liv, för itllfället, men hon är inte hennes kurator, utan i första hand mamma till en elvaåring. I egenskap av vuxen, borde man (tycker då jag) när man känner att det inte rör sig i önskad riktning, överlämna "fallet" till någon som kan handskas med sådana frågor- helst en terapeut. inte ge barnet kondomer och sätta dem på p-piller. (nu är det ju säkert inte så kalisti menade med sitt inlägg, men det är så skräckscenariot ser ut enligt mig).