• Mimmi69

Egypten eller Kanarieöarna i januari?

Tänkte åka med dottern på 4 år i januari eller februari. Vilket är bäst att åka till då? Vill ha lite värme och sol och möjligheter till bad.

• Svar på tråden Egypten eller Kanarieöarna i januari?
  • tidigareplatt

Jag röstar för Egypten. Har varit på båda resemålen i januari men gillade inte Gran Canaria (Playa del Ingles) alls. Tyckte där blåste för mycket och var kallt i vattnet med för stora vågor som gjorde mig rädd och att vattnet såg brunt ut. I Egypten (Hurgada) var det mer vindstilla och klarare vatten.

• Samsmamma

jag röstar för härliga sharm el sheikh!

• 3mamman

Hade samma velande inför resa i okt/nov, blev till slut Egypten, hotell Saraya, Fritidsresor

• Puffalina

Har samma dilemma här.... Enl. vad jag läst mig till sä är Egypten lite mer säkert med vädret. Speciellt Sharm... Men jag vet inte. Man är ju lite orolig för magsjuka oxå...

• norrlandsgumman

vi åker 14 dagar i början av januari till Playa de Amadores på Gran Canaria.. Vad jag hört så ska amadores vara solsäkraste stället på Gran Canaria.. men det lär jag ju märka när vi kommer dit :)

Egypten har jag också hört många som säger att det är lite mer säkert med sol.. så jag vet inte :)

hoppas ni kommer fram till något härligt resmål så ni slipper vintern ett tag iaf :)

• 3mamman

Jag har surfat runt massor ang. Egypten och de flesta verkar klara sig OK från magsjuka om man bor på bra hotell. Vi ska som sagt dit nu okt/nov, så vi får väl hoppas att det går bra, men helt säker är man ju aldrig.

Amadoresstranden som norrlandsgumman skrev om är fantastisk, säkert en av de finaste på Gran Canaria. Dessutom en mysig strandpromenad.

Vi har varit på Gran Canaria i feb., tyckte nog det var lite svalt, men beror ju på vad man har för förväntningar.

• LillaMe

Gran Canaria tycker jag är kallt i januari, har själv bott där i sex år. Men allt är ju relativt, det är ju bra mycket kallare i Sverige.
    Egypten har jag ingen erfarenhet av.

När jag och sambon åkte utomlands i december så gick vi till en resebyrå och sa att vi ville vara garanterade sol och varmt vatten men att vi inte ville åka till thailand. Vi tyckte restiden är för lång. Det de då rekommenderade var Oman. Vi hade verkligen toppenväder hela veckan. Dock fanns det inte så mycket att göra. Hotellområdet var jättebra -verkligen barnvänligt med rutchbana och "svampar" som sprutar vatten osv. Men utanför hotellområdet var det inte lika kul. Fanns som sagt inte så mycket att göra men det var en avkopplande semester. Hotellet låg på stranden så man kunde lätt välja om man ville bada i poolen eller havet.

• 3mamman

Oman och Dubai är väl bra resmål i januari. Solresor åker ju dit. Dubai är nog ganska dyrt vad gäller restauranger osv, men finns kanske något med all inlusive.
    Till Dubai kan man också åka med Fritidsresor eller snickra ihop något eget flyg+hotell, Norwegian har bra flygpriser dit.

• garib

Egypten är kallt i januari,speciellt inomhus.Ta varma tröjor med er och jacka.

• Mimmi69

Tack för idéer. Vet inte om jag blivit något säkrare Finns ju sådant som talar både för och emot.
    garib skrev att det är kallt inomhus: Har de inte värme om man bor på "finare" hotell?
    Fortsätt gärna komma med synpunkter!!

• MHN

Om det var jag som skulle åka, så skulle det bli helt klart Gran Canaria, Furtuventura. Hade tänkt boka en resa dit i januari med min 5åring. Egypten, vet jag inte så mycket om (har inte varit där), men det känns för osäkert att åka dit.

• nattis83

jag skulle ju självklart säga kanarieöarna eftrsom jag är halv tenerifian,haha..asså min pappa e där ifrån.....vi åker alltid dit i jan..då är det åxå billigt...men det kan vara lite blåsigt å molnigt...för jan e ju deras vinter...vet ej hur det är i egypten?kankse varmare.....men på kanarieöarna så är det läattare att röra sig själv med barn än egypten vet jag...det är ju en helt annan kultur i egypten....så av den anledningen skulle jag lätt säga att du borde resa till kanarieöarna=)

• Augustiblomman

Det finns inget kallare än ökenklimat! Jag har frusit som en blådåre på vintern på Kanarieöarna, i Egypten och i södra Kalifornien - särskilt nattetid. Så inget är säkert!! Rekommenderar starkt att packa ner jacka och flanellpyjamas, ha ha!

Svar på tråden Egypten eller Kanarieöarna i januari?