• Lilla V

Rivmärken på rumpan på dagis??

2 ggr nu har tjejen haft rivmärken på rumpan av alla ställen när hon kommit från dagis. Förra gången var det ganske högt upp, jag sa inget om det..tänkte att kanske nåt barn liksom tagit fast i henne bakifrån o råkat riva när blöjan glidit undan lite.

Men så idag hade hon 2 riv mitt på ena skinkan. Inte jättemycker men det var rött o en pytteliten sårskorpa liksom. JAg sitter o funderar på hur det kan komma sig...För de går ju inte utan blöja väl så där borde de inte komma åt att riva henne. JAg har aldig sett att hon tagit handen innanför blöjan själv nånsin.

Känner för att fråga personalen men jag vill ju inte de ska tycka jag e jobbig o misstänker dem för att riva henne :)
    Tänkte att kan nån fröken haft nån ring när de bytt? Känns lite otroligt men man undrar ju. Ska man acceptera detta bara eller kan man fråga fröknarna? Vad kan det komma utav tro?

• Svar på tråden Rivmärken på rumpan på dagis??
  • SunnyBunny
    Lilla V skrev 2009-09-29 22:51:55 följande:
    Nä precis man vill inte att det ska låta som man anklagar men så känns det ändå rätt att fråga. Ska nog göra det, hoppas de ite tar det som påhopp. Jag kan ju bara fråga om de sett något hur de kan ha kommit till.
    Ja..bara och fråga:) Ditt barn är det viktigaste du har och man vill ju veta, så jag bryr mig försäg inte om dagisfröken tycker jag är tjatig;)
  • Lilla V
    Lindreas skrev 2009-09-29 22:54:23 följande:
    Ja, det kan vara så. Men jag kan nästan lova att personalen inte kommer ta illa upp, såklart beroende på hur du frågar, men förmodligen har de missat att berätta för dig. Berättar du hur det går? :)
    Ja jag hoppas inte de gör det...jag e ganska lugn o snäll av mig så jag tror inte jag kommer säga det på nåt dumt sätt. Blir ändå rädd att de ska gå i försvar o li ledsna o irriterade på mig att jag misstänker dem. Nä va fånig jag är. Jag ska fråga imorgon bara : "jag har sett ett par gånger att tjejen haft rivmärken på rumoan, tänkte bara fråga om ni sett om hon rivit sig på nåt eller jag vet inte om de river varandra o kommer åt där eller vad tror ni?"
  • Lilla V
    Ja..bara och fråga:) Ditt barn är det viktigaste du har och man vill ju veta, så jag bryr mig försäg inte om dagisfröken tycker jag är tjatig;)
    Bra av dig! Jag e lite löjlig o rädd att de ska tycka jag e jobbig. Måste bättra mig på det!
  • Lindreas
    Lilla V skrev 2009-09-29 22:56:41 följande:
    Ja jag hoppas inte de gör det...jag e ganska lugn o snäll av mig så jag tror inte jag kommer säga det på nåt dumt sätt. Blir ändå rädd att de ska gå i försvar o li ledsna o irriterade på mig att jag misstänker dem. Nä va fånig jag är. Jag ska fråga imorgon bara : "jag har sett ett par gånger att tjejen haft rivmärken på rumoan, tänkte bara fråga om ni sett om hon rivit sig på nåt eller jag vet inte om de river varandra o kommer åt där eller vad tror ni?"
    Det där låter superbra! Perfekt! Jag får också sådana frågor lite då och då, det är inte alltid jag vet varför barnen har rivsår eller liknande, särskilt inte om vi varit ute. Däremot talar jag alltid om att jag har sett det, och vad jag tror har hänt, så får man köra lite detektiv-arbete tillsammans med föräldern. :)
  • Lilla V
    Det där låter superbra! Perfekt! Jag får också sådana frågor lite då och då, det är inte alltid jag vet varför barnen har rivsår eller liknande, särskilt inte om vi varit ute. Däremot talar jag alltid om att jag har sett det, och vad jag tror har hänt, så får man köra lite detektiv-arbete tillsammans med föräldern. :)
    Okej tack för dina tips ska berätta sen hur det gick imorgon när jag frågat!
  • Lilla V
    Lindreas skrev 2009-10-01 14:12:13 följande:
    Hur gick det???
    Ja du, ingen större framgång.
    Jag frågade om de hade sett något som de kunde ha kommit av. Men hon sa bara "nääää, det har jag inte sett....?" O sen var det bra med det typ. Jaha, så man fick ingen större förklaring eller några förslag.
  • Lindreas
    Lilla V skrev 2009-10-04 01:40:57 följande:
    Ja du, ingen större framgång. Jag frågade om de hade sett något som de kunde ha kommit av. Men hon sa bara "nääää, det har jag inte sett....?" O sen var det bra med det typ. Jaha, så man fick ingen större förklaring eller några förslag.
    Vad knäppt! Vet du? Kolla henne varje dag du hämtar, om du kan, eller så fort du kommer hem, då vet du ju om det kommit till under dagen eller hemma.
  • Lilla V
    Vad knäppt! Vet du? Kolla henne varje dag du hämtar, om du kan, eller så fort du kommer hem, då vet du ju om det kommit till under dagen eller hemma.
    Ja jag ska göra det. Okej att de inte vet men de kunde ju bollat lite idéer o inte bara sett ut som frågetecken. suck.
  • bustösen

åker hon kana på ngt kanske?

• Lindreas
    Lilla V skrev 2009-10-04 22:03:40 följande:
    Ja jag ska göra det. Okej att de inte vet men de kunde ju bollat lite idéer o inte bara sett ut som frågetecken. suck.
    Ja, precis. De kan ju i alla fall fundera över det, eller fråga övriga kollegor eller liknande.
  • Mariohn

Har jag fattat det rätt?? Flickan har alltså haft ett litet rivmärke på skinkan vid två tillfällen? Och detta är ett problem?

• JooCee

Om det är på rumpan skulle jag tippa på att det är hon själv som kliat sig.

Annars så brukar ju 2års åldern kallas bit och riv-åldern, det är inget ovanligt att barn får sig lite klös och bitmärken då och då.

• bebben Elias mamma

Så hade min son det alltid innan när han hade blöja och gick på dagis. Jag tror att han kliade sig själv, eller kanten på blöjan som orsakat det. Jag har i alla fall sett det på flera barn också då jag arbetar på en förskola och vi river inte barnen där , inget jag hade brytt mig om.

• Lilla V

Nej då det e ingen stor grej alls...man bara undrar vad det kommer ifrån. Även om det här inte alls e nån stor grej vill man veta, en vacker dag e det nåt annat som är en stor grej o då e det skönt att man e lite uppmärksam.

• Hemmaföräldern

Ingenting som rör ens barn är en oviktig "grej" och man ska som förälder aldrig vara rädd att ta upp saker med personalen. Det viktiga är hur man tar upp saker. Har hon aldrig fått rivmärken innanför blöjan innan hon började på dagis, får hon det aldrig hemma eller under ledighet, så signalerar förstås magkänslan att något inte stämmer.

Då är det bara att ta personalen åt sidan och förklara att man känner sig fundersam/oroad och att man därför känner att det är lika bra att fråga om de vet vad det kan bero på och be dem hålla ett öga. Det ska ingå i deras jobb att förstå att föräldrar som har små barn (som inte kan prata och berätta själva) gärna vill ha en dialog med personalen.

• YSO

Hej, har du fått nåt svar på rivmärken från förskolan?
    jag har sett oxå det på min dotter idag för tredje gånger och blev jätte oroligt! har frågat personalen innan och de visste inte varför! 

Svar på tråden Rivmärken på rumpan på dagis??