Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

EyeQ

hocuspocus skrev 2009-09-30 13:37:10 följande:
    Vi kör också eye-q till vår son som är autistisk och vilken skillnad! Vi drog ner dosen ett tag men vi märkte direkt skillnaden. Jag köper Eye-q på nätet, till mycket bättre pris än i hälsokosten och man får hem den i stort sett dagen efter beställningen.
    Var köper du och hur mycket betalar du?

Vi köper från vitaminvaruhuset.se de tar 335 kr för 180 kapslar, + 29 kr i frakt, Över 500 kr exklusive frakt får man 25 kr rabatt, över 1000 kr gratis frakt.
    Vi köper Mor-EPA mini junior från topformula.se där kostar det 217 kr + 29 kr i frakt.
    topformula.se har även Eye Q men bara kapslar och tuggisar, inte flytande.

Just nu behöver vi inte köpa någon Mor-EPA, jag skrev till företaget som marknadsför Mor-EPA i Sverige och berättade att jag var väldigt nöjd med deras produkt och sa att jag ofta rekomenderade den till föräldrar både på nätet och IRL, som tack för mitt mail så fick jag 6x60 Mor-EPA, och när de var slut skulle jag höra av mig igen och få mer. De är jätteglada för att föräldrar hör av sig och berättar, de belönar de personer som gör det.
  • Little Ms Chatterbox
    hocuspocus skrev 2009-09-30 14:14:48 följande:
    Jag köper på Topformula.se. Jag har köpt Eye-q i flytande form där(citron eller vanilj smak). För 200 ml kostar det 174 kr(om jag minns rätt). Handlar man för över 500 kr så är frakten gratis. Förra gången köpte jag de tuggbara kapslarna men jag minns inte priset på dem. Men min son är inte så förtjust i kapslarna så jag får nog fortsätta att smyga ner Eye-q på smörgåsarna eller ge honom den när han sover(med spruta i munnen) De levererar otroligt snabbt!
    Ja-ha har de de även det där... Tycker den sidan är lite rörig. första gången jag var på den sidan kom jag hela tiden tillbaka till finsk information på allt. varje gång jag försökte klicka om så fick vi till svar att de inte hade den produkten.
  • Little Ms Chatterbox
    miramamma skrev 2009-09-30 14:29:31 följande:
    Hur mycket Eye Q ger ni era barn per dag?
    Jag ger min son 2 kapslar Eye Q och 2 kapslar Mor-EPA, han har ADHD och Autismliknande tillstånd med koordinationsmotoriska svårigheter. Han är 7 år. Har ätit det i 2 år. Förutom koncentratonen och humöret som blev bättre när vi började ge Omega blev han även synbart bättre med det motoriska.
    Men även att han blev bättre så klarade bup se hans problem och ge honom diagnosen så innan han fick Omega så var han ett knippe ilska som inte var nöjd med livet.
    För oss har Omega varit livsvändande, vår familj hade inte existerat som den gör nu om vi inte hade haft Omega. Även de 3 andra barnen äter Omega, men "bara" rekomenderade dagsdos.
  • Little Ms Chatterbox
    TanjaO skrev 2009-09-30 15:04:07 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-09-30 14:58:08 följande: Så är det för oss också! Min son har adhd och aspergers. Vilken skillnad.. sen har vi provat att inte ge.. :( skillnad igen.. BUP ville att vi skulle ge EyeQ ett tag innan diagnos och så vidare ställdes.
    Vi skulle inte kunna göra uppehåll med Omega alls, märks på honom på bara en dag när man har missat. Går knappt att få kontakt med honom för han snurrar/vimsar bara runt, pillar på saker och glömmer vad man har sagt redan innan meningen är slut.

Ger ni mer än rekommenderade dagsdosen?
  • Little Ms Chatterbox
    Röda skrev 2009-09-30 16:01:05 följande:
    Jag har hört att Eye-Q sänker immunförsvaret och nu när vårt tagit slut i svininfluensatider.... funderar jag på att ta ett uppehåll. Någon som känner till något om de effekterna?
    Det stämmer, finns länkar om det i Omegatråden, klicka på länken i min sidfot.

Fast... tror den tråden börjar bli gammal, ska genast gå och kolla och uppdaterar om det är dags.
  • Little Ms Chatterbox
    hocuspocus skrev 2009-09-30 21:04:17 följande:
    Jag frågade på Försäkringskassan om vi kunde ta upp det, men det fick man tyvärr inte. Man tycker att man borde få det då det gör sådan stor skillnad på barnet. Det blir mycket pengar i längden, men det får det vara värt!
    Jag har funderat på det där, apoteket har börjat sälja Eye Q nu så snart kanske läkare kommer kunna börja skriva ut det. Även om det inte kommer ingå i högkostnadsskyddet så är det ju ett framsteg och kanske lättare att få med det i vårdbidraget under merkostnader, kanske?
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Little Ms Chatterbox
    Morkulla skrev 2009-10-06 17:36:47 följande:
    Hej!Hur stora är dessa Eye Q?
    Nu har jag mätt Eye Q vanliga kapslar, De är ca 15 mm långa och 9-10 mm breda. Tuggisar är nog samma i måtten men de är lite mjuka så man kan klämma ihop dom lite innan de går sönder. Mor-EPA Mini junior är nästan 20 mm lång men å andra sidan så är de smalare, de är 6-7 mm.
    Dela upp kapslarna under dagen, var glad för varje han får i sig och öka upp till den högre dosen allt efter som. Någon kapsel är bättre än ingen alls Själva kapseln är bara ett skal så om han väljer att tugga sönder dom så gör det inget om han inte sväljer kapseln, bara den är tömd.
  • Little Ms Chatterbox
    Fiolina skrev 2009-11-02 09:50:30 följande:
    Jag ger min 13 åring både mor-epa och eye-q, varvar lite beroende på vilket humör hon är på, vissa dagar är det jobbigt att ta 6 st då är det lättare med 1 stor mor-epa tablett, andra dagar tar hon 3 på morgonen och 3 på kvällen, för oss har det blivit ett jätteskillnad, framför allt i hennes humör, hon är jämnare och inte lika utåtagerande som förrut, hoppas att det ska börja märkas i skolan också, hon har bara ätit i en månad ännu.
    Ger du Mor-EPA mini junior eller bara Mor-EPA? I den senare är det inte Omega-6(GLA).
    Vad jag har märkt när jag ger mina barn så blir det bästa effekt om man ger Omega-3 & -6 i kombination. Vet att det kan vara svår att få i arga och sura barn när de trilskas men tänkte bara skriva så du inte missat den infon.
  • Little Ms Chatterbox
    Fiolina skrev 2009-11-02 12:08:28 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-02 10:12:11 följande: Åh tack för den infon, det visste jag inte, jag ger mor-EPA, de sa när jag köpte den att eftersom hon är 13 år så var det bättre än Mini som är upp till 12 år om jag minns rätt. Kanske ska koncentrera mig på eye-q enbart i fortsättningen.
    Kombinationskapslar/flytande oljor finns det i många varianter så just Eye Q behöver du inte ta om det är svårt att få många kapslar en jobbig dag. (Efalex, Eye Q, Mor-EPA mini junior, ABC-EPA är både Omega-3 & -6, finns säkert några till, bla en som är helt vegotarisk.)

Men eftersom hon säkert behöver Omega-6 också så kanske du ska fortsätta ge det, Omega-6 finns också som kapslar, Efamol eller Qarma är de som jag har testat själv.
    De flesta barn med ADHD och liknande problematik brukar behöva ligga på högre dos hela tiden. Jag ger 2 Mor-EPA mini junior på morgonen och 2 Eye Q på kvällen till sonen.
Svar på tråden EyeQ