• Anonym (kfm fråga)

Skuldsnanering 3 eller 5 år

Hej.

Har vid flera tillfällen hört att Kronofogden kommer att ändra åren för skuldsanering till 3 år istället för 5 år som det är nu, sen har man hört att de inte kommer att ändras och sen har jag även hört att det inte är bestämt ännu....
    Hur ska dem ha det?

Är det någon här som vet eller hört något på senaste tiden om de kommer att ändra åren till 3 år eller inte?

För isf kommer jag vänta med min ansökan dit. Eller hade ni inte väntat?
    Om det blir ändrat kommer jag garanterat vänta.

SÅ någon som vet något ang detta?

• Svar på tråden Skuldsnanering 3 eller 5 år
  • Anonym (lina)

Det är ett lagförslag som är ute på remiss. Om det blir så eller inte ska först beslutas av riksdagen, antas förslaget träder det i kraft troligen 1 jan 2010. Alltså kan man inte nu säga hur det faktiskt blir.

Gissningsvis går förslaget igenom och då är det ju fördelaktigt att vänta. Man kan ju alltid förbereda sin ansökan och sedan lämna in den första dagen då det lär bli ännu längre handläggningstider än det är nu.

• Anonym (Tina)

Hej!
    Min sambo har precis fått skuldsanering. Vi pratade med kronofogden om att ev vänta med ansökan men hon sa att det var inte säkert att det skulle bli en ändring till jan 2010 utan det kunde tröja ytterligare så vi valde att ansöka.
    Från ansökan till start f ör avbetalning tog det 6 månader.
    Nu har vi en fin avbetalningsplan på 5 år men det känns ändå helt ok.

Lycka till oavsett när du söker!

• Waldo

Eftersom ingen av oss sitter i regeringen kan man inte säkert säga att det kommer att gå igenom till årsskiftet
    Remissrundan är klar sedan länge och som vanligt finns det både ris och ros mot förslaget

Skulle det försenas kan jag tänka mig att man först vill se vad ändringen av de nya utmätningsreglerna ger och att man senarelägger en ändring av SkuSan

Nu är det oktober och hade jag suttit i situationen att söka hade jag ändå väntat ut årsskiftet för att se vad som händer

Svar på tråden Skuldsnanering 3 eller 5 år