Massage utlösa förlossning?
Hej!
Hur är det med massage under grav.? Har för mig att vissa punkter under fötterna kan utlösa förlossning? Är jag fel ute?
/Pussgurkan
Hej!
Hur är det med massage under grav.? Har för mig att vissa punkter under fötterna kan utlösa förlossning? Är jag fel ute?
/Pussgurkan
Det tror jag inte, det är väl bra att massera trötta fötter. Däremot massage på ryggen kan orsaka missfall i början av graviditet och starta förlossning senare så det ska man undvika.
Fötterna känner jag inte till, men det handlar ju om zonterapi då, så det låter väl inte alldeles otroligt. Annars är det ju massage i nedre delen av ryggen och kring höfter mm man ska undvika. Men professionella massörer brukar ha koll på det där!
Du har helt rätt i att man ska undvika massage på fötterna, dom kan stimulera nerverna i ryggen som kan ge förvärkar.
Jag var på massage i min förra grav. i v. 29. När jag skulle gå därifrån (hade varit där i 50 min) fick jag värkar som höll i sig visserligen stannade det av men det gjorde verkligen döont! Jag kommer inte gå på massage igen. Hon som masserade mig visste at jag var gravid men sa att det inte var farligt men mitt sunda förnuft så vågar jag inte igen.
saira27: Det finns inget bevisat att massage på ryggen kan framkalla missfall i början av graviditeten.
Jag vet inget om fötterna, men en gång när jag va högggravid och hade föreläsning om massage och spa och så frågade jag en tjej att hon kunde prova massera min rygg. Hon sade nej, hon masserar inte gravida kvinnor. För de kan utlösa värkar och då kan man föda. Vet inte hur det fungerar med fötterna?
hmm... min styvpappa är sjukgymnast och massageutbildad, han har inte sagt nått om att massage skulle kunna vara dåligt. gäller det hela graviditeten eller bara i slutet? tycker det är så skönt när min sambo masserar ryggen, har så ont nämligen.
/maja v.24
Att massera magen stimulerar livmodern o gör så den drar ihop sig...Alltså ger sammandragningar....
Men att massera ryggen är helt oki....
Får massage för min onda rygg och det är från MVC´s sjukgymnast...
Är visserligen bara i v.18 men kommer få massage så länge jag behöver pga en skada i ryggen o att jag nu inte kan få smärtlindring på annat vis under graviditeten...
Ups...jag som bokat massage idag...rygg o nackmassage...ska jag avboka måntro ?
Är i v. 20...........
Bara din massör vet om att du är gravid. Själv så fick jag massage hela min graviditet tills jag gick på HP. Massören visste om att jag var gravid o uteslöt vissa moment för att man inte skulle bli orolig att det skulle hända något.
Vet inte vad som gäller angående massage för fötterna. Jag har varit på fotvård (som avslutas med fotmassage) ett par gånger under min graviditet samt att maken har masserat fötterna och inget har dragit igång.
Kolla gärna Vi föräldrar Gravid nr 4 2004 och/eller inlägget om massage på www.familjeliv.se/Forum-2-12/m4524942.html.
Hallå! Jag är massageterapeut och behandlar många gravida tjejer. Du bör ha överskridit dina första 3 "kritiska" månader för massage, zonterapi(fötter) har en viss utrensande effekt!
Men som gravid behöver man få koppla av och lösa upp spänningar, speciellt i slutet av graviditeten då belastningen för ländryggen kan var mkt besvärrande.
Går du och får behandling oavsett vilken bör du iallafall berätta att du är gravid!!
Lycka till!
Alltså jag hör ju till dem som tänker såhär: Om det verkligen var så att massage i slutet av graviditeten kunde starta en förlossning (alltså dra igång effektiva förlossningsvärkar, inte bara förvärkar), så skulle man väl rätt sällan behöva använda läkemedel för att starta en förlossning med igångsättning?
Det skulle väl räcka med ett rum med massagestol, hopprep, champagne och diverse andra attiraljer som sägs sätta igång förlossningen?
Hej igen! Fotmassage - gotta er så mycket ni kan, för skönt är det! Ta inte just runt knölarna på anklarna, där man stimulerar just underlivet bara.
I och för sig ett bra ställa att massera på om man vill bli gravid eller öka sin lust!