• Feline

Kan man ha det så här i köket?

Vi har förmånen att få göra ett helt nytt kök i ett rum som inte varit kök innan, men vad svårt det är.

Problemet är att det måste bli ett sk korridorkök, och enda vägen in i resten av lägenheten från hallen går just genom denna kökskorridor. När jag tittat på hur köket skall planeras så är bästa stället för ugnen i slutet på ena sidan, dvs. närmast dörren in. Kan man ha det så i verkligenheten? Blir det tokigt när man lagar mat att ha den närmast dörren? Annars lär det väl bli att vi väljer en vanlig spis med ugn som då hamnar någon halvmeter in från dörren. Eller så tar vi den på andra sidan i mitten, någonstans.

Det är mest för att jag fått för mig att det är bra att ha ugnen nära spisfläkten som den hamnade där.

Vad skall man annars ha där närmast dörren? Bara skåp eller funkar ky och frys, tror ni?

Dörren kommer troligast att bli en skjutdörr så problemet är väl mest hur man upplever att komma in i ugnen det första man gör när man stiger på.

Snälla, har ni några funderingar runt sån't här? ...för jag känner att jag kört fast.

• Svar på tråden Kan man ha det så här i köket?
  • NorrVimpel

Jag föredrar att ha avställningsmöjligheter på båda sidor spisen, så jag känner mig tveksam till din tanke. Jag har ett korridorskök (med två öppningar). Först så är det diskbänk, spis och bänk längs ena sidan. Motsatta sida har skafferi, kyl/frys och bänk. Sen är det förstås överskåp, efter bänken som är lite bredare (har micro, kaffebryggare och vattenkokare där, så är det en dörröppning.
    Vet inte om det var till någon hjälp, men det känns praktiskt köket jag har nu,bortsett från att jag gärna hade haft större plats för köksbordet (det är i änden på köket under fönster).

• Feline

Tack för dina synpunkter.

Har du alltså diskbänk (vanligt bänkskåp?) och skafferi (högskåp?) på vardera sida närmast dörren?

Jag var nog lite otydlig, men jag funderar på att ha ugnen närmast dörren och spisplattor sedan med avställningsyta mellan dem. Spisen får då avställningsytor på båda sidor om sig medans ugnen bara får det på ena sidan.

Kanske lättare med en bild - titta gärna in i mitt galleri.

Oh, det är så svårt! Det är ju inget man kan ändra i efterhand, direkt, så det gäller att välja bästa alternativet.

• NorrVimpel

Alltså dörren är i början på ena långsidan. Så diskbänken (vanligt med överskåp) är mittemot dörren, och skafferiet (högskåp) till vänster om dörren.

Skall kika i ditt galleri.

• NorrVimpel

Snygg ritning. Förstår din tanke, men jag tror att det inte är praktiskt att behöva öppna ugnsluckan när man står precis vid dörröppningen. Å andras sidan blir det samma problem vad du än har där som skall öppnas, så det kanske inte är så knasigt ändå. Ugnen öppnar man ju inte titt som tätt som med ett skafferi,köksskåp eller kyl/frys, hm, så kanske din tanke är den bästa lösningen. Inte lätt det där.

Jag kan åtminstone slå fast att dina burmor är väldigt söta .

• Feline

Nym
    Tack :)
    Får väl se hur det blir och hur vi gör. Varför finns det inget facit när det gäller sån't här?

myskatt
    Visst kan vi sätta den i ett högskåp. Vilket hade du valt? ...och varför, i så fall? Kan man bara strunta i var köksfläkten finns när man placerar ugnen?

Alla dessa val!

• myskatt

Jag brukar aldrig ta hänsyn till var fläkten sitter när jag planerar planlösningar. Hade nog tagit det skåpet som är näst närmst dörren och med en micro ovan.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • moontrip

Jag tycker inte det där verkar prakitskt. (Håller själv på med köksritning och vet hur krångligt det är...). Jag skulle själv ha valt en vanlig inbyggnadsugn under spisen i ditt fall, du har ju så många lådor ändå.

• ÄngelBängel

Går det att sätta spisen 1 dm från väggen (med en passbit mellan) eller är köket exakt lika långt som utrymmet? En liten passbit skulle göra att man inte känner sig helt inkilad. Eller varför inte sätta den i överkåpet på andra sida korridoren, så att man har formen på diskbänken, snor runt 180 grader och stoppar in den.

Kommer ni att ha luckorna som på bilden. Snyggt men inte så praktiskt tror jag.

Fläkten har ingen chans att ta undan ångpuffen när man öppnar ugnen på samma sätt som den drar bort os direkt från spisen. Se bara till att fläkten har bra effekt så spelar det ingen större roll var ugnen är.

• Feline

Tack för intressanta synpunkter!

swingit
    Vad är det du inte tycker verkar vara praktiskt?
    Helst vill jag ha ugnen i arbetshöjd, det är det jag försöker åstadkomma på något sätt.

ÄngelBängel
    Vi kommer ha köksbordet på andra sidan så längden på köket kan man göra lite som man vill med.
    Var det luckorna till väggskåpen du tvekade inför? De kommer väl i princip se ut så. De undre luckorna i trä kommer öppnas ovanifrån och vara i vitrin, men sådana finns inte enligt ritverktyget. Proportionerna blir också en aning (5 cm) lägre vitrinluckor.

Efter många funderingar lutar vi nog (åtminstone idag ) åt att ha den i ett högskåp på andra sidan i alla fall. Det verkar inte vara en smidig lösning att ha den nära fläkten, och ingen mer än jag tror ju att det spelar någon roll ändå. Så det blir nog 2 högskåp jämte varandra med ugn och micro i vardera. Jag är alldeles för kort för att uppskatta ha en micro ovanför.

• Feline
    Feline skrev 2009-10-03 12:20:50 följande:
    ...
    De undre luckorna i trä kommer öppnas ovanifrån och vara i vitrin, men sådana finns inte enligt ritverktyget.
    ...
    Tvärtom skulle det stå. De öppnas underifrån med gångjärn på ovansidan om ni förstår hur jag menar.
  • ÄngelBängel

Jag tänkte väl mest på att det är lite svårt att öppna övre delen av luckan... men om man ska ställa in/ta ut något så måste man nog ändå ha en stol att kliva på och då är ju luckan det minsta bekymret Våra högskåp är 2,65 höga och det är inte helt lätt att nå högsta hyllan, det är nog därför jag tänker så. Det är nog inte något problem om man har vanliga skåp.

Det blir nog jättebra att ha ugn och mikro i högskåp bakom diskbänken.

Svar på tråden Kan man ha det så här i köket?