• Anonym (sååå ledsen)

polisanmäld för bedrägeri av alfa kassan :-(

I tisdags blev jag uppringd av polisen...
    -vi skulle vilja att du kom in på förhör....
    -okey vad gäller saken??
    -bedrägeri...
    -okey vem gäller det??
    -dig....
    -VA??? vad har jag gjort

Var hos polisen en timme senare det visade sig att alfakassan polisanmält mig för bedrägeri.....
    2007 under tre månader så fyllde jag i mina kassakort fel kryssade timmar då jag skulle kryssat procent för en del av mina timmar detta ledde till att jag fick ca 3000 :- för mycket under dessa månader.... detta visade sig när jag skickade in årsrapporten,... fick hjälp med hur jag skulle ha fyllt i dessa månader betalade givetvis tillbaka det jag fått för mycket..... skrev ett brev och bad om ursäkt för att jag gjort fel och att det absolut inte var min mening...... la detta bakom mig och har inte tängt så mycket mer på det sen dess.....
    Förren i tisdags då polisen ringde och jag fick sitta i förhör

Någon som varit med om något liknande eller känner någon ?????

Antar att det blir en rättegång och att jag får böter kanske?? Är aldrig straffad eller gjort något olagligt förut.... detta var en miss som jag rättade till ....suck ledsen.... hoppas sååå att det bara blir nerlaggt men sån tur har man väll inte....... mår pyton nu

Någon som vet hur mycket böterna kan ligga på???

Gråter ....snyfft....

• Svar på tråden polisanmäld för bedrägeri av alfa kassan :-(
  • viseversa

Men gud vad dålig stil att dom anmälde dig fast du betalat tillbaka och bett om ursäkt. Känns nästan som dom vill ha någon att jävlas med.

Ring fk och snacka med dom.

• Waldo
    viseversa skrev 2009-09-30 12:15:32 följande:
    Men gud vad dålig stil att dom anmälde dig fast du betalat tillbaka och bett om ursäkt. Känns nästan som dom vill ha någon att jävlas med.Ring fk och snacka med dom.
    Varför ska TS ringa FK?
    Dom har absolut ingenting att göra med Alfakassan
    Ring inte dit!

Numera har man som praxis att anmäla alla fel som uppstår och sedan är det upp till polis att utreda och åklagare att bedömma om det ska gå vidare
    Ofta handlar det om rena missförstånd där man inte förstår hur lappen ska fyllas i och då brukar polisen lägga ner undersökningen
    Om dom under förhöret pratar med dig och du säger att du med vilja fyllde i fel för att få ut mer pengar anser dom att det är bedrägeri
  • Anonym (P)

Vi var med om en sån sak för några år sen. Min man hade kryssat fel som du och det blev ca 4000 för mycket utbetalat under ett halvår. Vi uppdagade själva detta fel och ringde med en gång till kassan. Vi betalade med en gång in de pengar vi fått felaktigt, men ändå stoppade de framtida utbetalningar och vi fick som straff indraget en helsikes massa dagar. Det blev en lång och mödosam process där vi hade det otroligt knapert under en lång tid, men det slutade i alla fall efter långt om länge med att de var vänliga nog att inte polisanmäla oss för grov oaktsamhet.

Hela grejen var så löjlig på nåt sätt. Vi upptäckte det själva, betalade sen in och bad om ursäkt och sen riskerade vi ändå att bli polisanmälda och fick en massa förlorad inkomst.

• Anonym (sååå ledsen)

Ja..... har förstått att det blir polisanmälan för de flesta som får ut för mycket pengar även om det var ett misstag....... ringde och pratade men en handläggare på a-kassan som jag hade kontakt med 2007...... så nu är det väll bara att vänta på dommen i förhöret nekade jag till bedrägeri men erkände att jag gjort fel men inte avsiktligt..... Det jag undrar är vad det kan handla om i böter 500:- 10 000:- mer ?????? Det jobbiga är att vara polisanmäld för bedrägeri låter så hemskt när man känner att man inte gjort något ...... Men hoppas såååå att det läggs ner men denna väntan kommer vara olidligt jobbig det kunde ta månader innan det handläggs inget prio ett fall direkt....

• 071001

Inte varit i din sits ville bara beklaga det som hänt. Varför måste det bli rättegång när du har rättat ditt misstag samt bett om ursäkt. Du har ju inte gjort fel medvetet.

• Anonym (!!)

Ja, vilket jäkla slöseri med skattepengar!! Jag lovar dig att polisens lilla utredning om det där (för att inte tala om om det går till rättegång, vilket jag aldrig tror försej!) kostar betydligt mer än dom där 3000 kronorna som du dessutom betalat tillbaks!! Sen finns det våldtäktsdomar, barnmisshandelsbrott mm som inte hinns med att utredas... Vad löjligt!

Som du säger, det där kan ta tid, men försök tänka på annat och du få säkerligen en lapp om att dom lagt ner det sen. Om inte, så får du dagsböter, det blir ingen rättegång utan det blir att dom frågar dig om du godkänner bötesbelopp, det är för att som jag sa, det kostar dom betydligt mer än vad dom får tillbaks att ha en rättegång. Du har dessutom erkännt och gjort rätt för dig.

Om jag var dig skulle jag ringa och skälla ut den där alfakassan och fråga om dom inte skäms ögonen ur sig som jagar folk på det viset!

• viseversa
    Waldo skrev 2009-09-30 13:30:34 följande:
    Varför ska TS ringa FK?Dom har absolut ingenting att göra med AlfakassanRing inte dit!Numera har man som praxis att anmäla alla fel som uppstår och sedan är det upp till polis att utreda och åklagare att bedömma om det ska gå vidareOfta handlar det om rena missförstånd där man inte förstår hur lappen ska fyllas i och då brukar polisen lägga ner undersökningenOm dom under förhöret pratar med dig och du säger att du med vilja fyllde i fel för att få ut mer pengar anser dom att det är bedrägeri
    ha,ha självklart. Jag trodde jag läste fk. Men klarthon inte ska ringa dom om det gäller alfa kassan. Sorry ts. Självklart ska du ringa dom som anmält dig mao alfa kassan.
  • Anonym (reser sig)

Brottet bedrägeri är ett uppsåtligt brott. Åklagaren måste alltså bevisa att du har med full avsikt försökt lura alfakassan på dessa pengar.
    Om du döms så är det fängelse som gäller. (läs Brb 9:1) MEN det lär nog omvandlas till en annan påföljd om du är förstagångasdömd. Typ villkorlig dom, samhällstjänst, skyddstillsyn mfl + att du uppe på det kan få böter. Du kan alltså inte dömas till endast böter.

• Anonym (sååå ledsen)

Anonym (reser sig) skrev 2009-09-30 20:17:26 följande:

Brottet bedrägeri är ett uppsåtligt brott. Åklagaren måste alltså bevisa att du har med full avsikt försökt lura alfakassan på dessa pengar.Om du döms så är det fängelse som gäller. (läs Brb 9:1) MEN det lär nog omvandlas till en annan påföljd om du är förstagångasdömd. Typ villkorlig dom, samhällstjänst, skyddstillsyn mfl + att du uppe på det kan få böter. Du kan alltså inte dömas till endast böter.
    Snyfft........... ringde jurist jouren idag, de trodde att det inte skulle bli mer än böter..... ååååååååå hoppas så att det blir nerlaggt.... men undrar fortfarande hur mycket böterna kan bli?? Tok jobbig väntan hoppas jag kan sluta tänka på detta det kunde ju ta månader innan jag skulle få höra nått om en ev dom....
  • Anonym (!!)

reser sig: Vad sitter du och skrämmer upp trådstartaren med?

"9 kap. Brottsbalken Om bedrägeri och annan oredlighet
    1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två
    år.
    För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. "

www.lawline.se/ kan du söka rådgivning på nätet.

• Anonym (reser sig)

Anonym (sååå ledsen) skrev 2009-09-30 20:29:02 följande:

Snyfft........... ringde jurist jouren idag, de trodde att det inte skulle bli mer än böter..... ååååååååå hoppas så att det blir nerlaggt.... men undrar fortfarande hur mycket böterna kan bli?? Tok jobbig väntan hoppas jag kan sluta tänka på detta det kunde ju ta månader innan jag skulle få höra nått om en ev dom....
    Du kan inte bara få böter om duu döms för bedrägeri av normalgraden (gränsen för "ringa bedrägeri" går vid ca 800 kr)
    Läs lagen:

Brottsbalken 9 kap 1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
    För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

Som du ser i första styckets sista rad står dömes för bedrägeri till fängelse i högst 2 år. det betyder att då inte böter nämns i lagtexten så kan du heller ej dömas till enbart böter..... OM det skulle vara möjligt skulle det stå .... dömes till böter eller fängelse i 2 år..... det gör det inte och det går således inte att dömas till böter för bedrägeri......det borde juristjouren veta......

Om OM det är brottet bidragsbrott är det nog en annan femma... men jag tar för givet att det är bedrägeri du är misstänkt flr efetrsom polisen sade det när de ringde....
  • Anonym (!!)

Det står ju annat i min bifogade lagtext. Och om du tänker efter vad som är rimligt så jo, man kan bara få böter. Att få fängelse för det där- finns inte en chans!

• Anonym (Samma sits)

Hej!

Har varit i din sits :(

Hade precis som du kryssat i timmar ist för % , även arb.givaren hade lagt in helt fel schema i datorn än hur jag hade jobbat och afk trodde ej mig..och på 1,5 år blev det ca 10 000 kr som jag hade fått för mkt..
    Betalade naturligtvis tillbaka på en gång.

Fick sedan hem ett blev att dom skulle polisanmäla mig. Ett halvår senare ringde en polis mig och bad mig komma in på förhör någon dag senare.

Polisen tyckte det var fruktansvärt löjligt och hade knappt tittat igenom papperna. Jag nekade till bedrägeri och yrkade på missförstånd och att jag inte förstått hur jag skulle fylla i då ingen berättat detta för mig och även att min arb.giv gjort fel men vägrat rätta till det.. (arb.giv såg inte vart felet låg men jag hade alla pass jag jobbat uppskrivet i almanackan och det stämde inte med intyget dom skickat till alfk. vilket gjorde att summan blev så hög..)
    Polisen eller han var nog åklagare för han sa att han inte ens tänkte lägga energi på det och la ner fallet.
    Sen var det upp till alfakassan att gå vidare till högre instans om de ville.

Har inte hört något från dem än och jag hoppas inte jag gör det heller.. För det borde jag väl gjort vid det här laget tycker jag..

MEn enligt papperen jag fick så är dom skyldiga att polisanmäla..

Lycka till ts! Jag hoppas det går bra för dig..

• Kamikazee

Skitlöjligt! Snacka om att med vilje misstro människor. Nog för att det finns de som utnyttjar systemet, men kom igen... Med tanke på hur vissa enkäter är utformade är det inte konstigt att man kan skriva fel eller kryssa i fel ruta.
    Men nä - det finns inte utrymme för misstag, det är ju så att människor är bedrägliga av naturen och att alla bara vill luras och roffa åt sig pengar.
    Blir så förbannad när jag hör sånt här.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Hayati

Anonym (reser sig) skrev 2009-09-30 20:47:02 följande:

Du kan inte bara få böter om duu döms för bedrägeri av normalgraden (gränsen för "ringa bedrägeri" går vid ca 800 kr)Läs lagen:Brottsbalken 9 kap 1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).Som du ser i första styckets sista rad står dömes för bedrägeri till fängelse i högst 2 år. det betyder att då inte böter nämns i lagtexten så kan du heller ej dömas till enbart böter..... OM det skulle vara möjligt skulle det stå .... dömes till böter eller fängelse i 2 år..... det gör det inte och det går således inte att dömas till böter för bedrägeri......det borde juristjouren veta......Om OM det är brottet bidragsbrott är det nog en annan femma... men jag tar för givet att det är bedrägeri du är misstänkt flr efetrsom polisen sade det när de ringde....
    Ha ha, lägg ner. Kom ut ur garderoben annars
  • Waldo

De böter du kommer att få baserar sig på din inkomst
  • Anonym (sååå ledsen)

Så glad igen idag kom ett brev från polisen...... nedlaggt -brott kan ej styrkas det gick fort jag som trodde jag skulle få vänta månader på en dom....

• Anonym (!!)

Anonym (sååå ledsen) skrev 2009-10-06 14:28:16 följande:

Så glad igen idag kom ett brev från polisen...... nedlaggt -brott kan ej styrkas det gick fort jag som trodde jag skulle få vänta månader på en dom....
    Det var det jag visste =) eller ja, det var det jag trodde... Underbart!! In your face alfa kassan! ;)
Svar på tråden polisanmäld för bedrägeri av alfa kassan :-(