Inlägg från: Cyberdansken |Visa alla inlägg
  • Cyberdansken

Vadå egentid??

Min fru och jag har massor av egentid/vuxentid. Både tillsammans och var för sig. När barnen har somnat så kan man ju umgås som man och fru.
    Ibland på helger så kan vi göra någon läcker maträtt (som vi men inte barnen uppskattar) och äta den ensamma, medan barnen som redan ätit en av deras livrätter tittar på barnprogrammet och äter deras lördagsgodis.

Man kan faktisk ha massor av egentid, fast barnen finns i rummet bredvid.
    Jag tycker TS har ett ganska sunt förhållningssätt till att vara mamma till sina barn.

• Cyberdansken

Jag förstår TS. Tror jag.

Att man nån gång tar sin egentid utanför hemmet är väl inget att diskuterar om, men här på FL ser man gång på gång på gång tråd efter tråd där folk vill lämna sina vecka- eller månadsgammla barn till barnvakt över en helg eller mera, antingen för att dom ska ut och festa eller för att dom ska resa bort och ta hand om sitt förhållande som lider under att man har barn.

För mig, och så vitt jag förstår även för TS, så är det en obegriplig företeelse och man vill gärna veta hur dom tänker.
    Jag själv tänker så här: att festa och vara ute tappade sin lockelse redan innan jag valde att få barn och jag saknar det inte nu. Vännerna träffer jag ändå.
    Och om förhållandet knakar såpass tidigt efter man skaffat barn då behöver man nog närmare att diskuterar hur man ska få det att fungerar och vilka kompromisser man ska göra, i stället för att resa iväg som om man inte har några barn.

Jag tycker naturligtvis att det är OK att träna osv, där ser man ju oftast till att den andre förälder tar hand om barnen under tiden så då är det inte barnvakt.

Tror det är nära så TS tänker, men kan ju ha fel.

• Cyberdansken

Sally Bally skrev 2009-09-30 19:35:55 följande:

Egentid måste man ha. Både mamman och pappan. Man ska väl kunna fortsätta med sina "hobbis" fortfarande fast man blivit förälder för f-n. Ska man lägga ner ALLT bara för man har barn. Nä du....du resonerar helt fel.
    Måste vara skönt att veta att man själv har patent på vad som är rätt :)
  • Cyberdansken
    regnbågspappan skrev 2009-09-30 21:28:55 följande:
    TS bara läst ts och tilläggskommentaren ' jag tycker du är en sämre mamma än en mamma som tar lite egentid elelr man kanske ska säga föräldrer för antar din man tar en öl med polarna efter jobbet då och då eller??? Anledningen till att jag tycker du är sämre är att barnen behöver komma bort från sina föräldrar då och då och att gå till dagis hjälper inte.
    Skicket snack. Barn som är så stora att dom behöver komma bort från sina föräldrar är ju på dagis/förskola och leker dessutom med sina kompisar.
    Att kategorisk kalla TS en dålig förälder pga vad hon skrivit här är ju jättefyrkantigt och ett rejält påhopp....
Svar på tråden Vadå egentid??