• marie1973

Vadå egentid??

Jag har läst lite i tråden och reagerar som de flesta andra. Jag är en sk gammal mamma som fick mitt första barn när jag skulle fylla 33 och mitt andra när jag var 34.
    Jag lever ett bra liv med min man som är min bästa vän, vi har många gemensamma vänner och många gemensamma intressen. Jag älskar att vara med mina underbara barn och jag älskar att vara mamma.

Men för att orka med allt som har med jobb, barn och hem och alla såna förpliktelser så behöver man pauser, både tillsammans med sin man och med sina tjejkompisar eller en liten stund med bara sig själv. Jag tar semester från jobbet för att ladda batterierna. Jag är inte bara mamma, jag är en egen person med egna begär. Ibland kan det vara trevligt att gå iväg på fest med sin partner i goda vänners lag utan barn likväl att det kan vara roligt när vi alla vänner träffas med barn. Ibland är det roligt att gå på kroken och ta ett glas vin. Ibland kan det vara roligt att få festa loss ordentligt. Det betyder inte att man gör det varje helg eller varje dag. Det ena behöver inte utesluta det andra.

vi har alla ett behov av egentid, sen hur den tiden ser ut är olika för person till person.

Ur barnens perspektiv som någon skrev så är det viktigt för dem att känna andra vuxna och kunna känna sig trygga i att vara bland andra vuxna utan föräldrarna. Att man gör sig oumbärlig och de enda vuxna i ett barns liv, då tror jag man bara att man gör sig själv och barnet en björntjänst. Jag tänker på mina barn också, hur viktigt det är för dem att kunna ty sig och knyta sig till andra vuxna, det kan faktiskt hända mig och min man något.

• marie1973
    Eisa skrev 2009-10-04 12:29:15 följande:
    Men det är ju jättesorgligt om man ska gå och vänja barnet vid andra bara för att man själv kan dö. Att hela tiden gå och förbereda barnet på att förlora sina föräldrar (även om barnet inte vet om det) låter ju helt makabert. Jag tänker definitivt inte styra mitt liv efter att "jag kanske dör snart". Orka utgå ifrån det. Nä, jag behöver massor av egentid men det är totalt ego och inte för att förbereda sonen på min död.
    Vem har sagt något om dö. Det finns mycket som kan hända och att någon annan måste ta hand om våra barn.
  • marie1973
    carita1974 skrev 2009-10-04 12:26:07 följande:
    Otroligt bra skrivet.Känner precis som dej.Så bra förklarat!
    Tack
  • marie1973
    Eisa skrev 2009-10-04 22:01:57 följande:
    som om det är mindre tragiskt det handlar ju om samma sak: måste vänja av oss barnen ifall något händer...
    Är man inte lite begränsad i sitt tänkande när man aldrig lämnar bort sina barn, det handlar även om att barnen ska känna sig trygg i andra vuxna som finns i närheten. Jag kan tycka att man är lite ego om man bara tänker på sig själv, för det är precis vad man gör. Det gynnar alla i familjen av att lämna barna i bland. Det gynnar oss föräldrar men det gynnar faktiskt, trott eller ej, barnen också.
  • marie1973

Prinsessan Zelda skrev 2009-10-05 09:36:55 följande:

har bara läst ts och vill bara säga att vi har inte barnvakt bara för våran egen skull. våra barn älskar att följa med mormor, farmor osv till landet över helgen. eller att de kommer och är barnvakt då och då nån kväll så vi kan gå på bio eller liknande. Det har ju inte att göra med att vi inte kan ta hand om barnen eller inte vill. för vissa är inte familjen bara föräldrar och barn utan också mor och far-föräldrar , morbrödrar osv.
    Bra skrivet!
  • marie1973

Tyvärr kan jag inte tolka ditt sätt att skriva på något annat sätt än vad som står här. Några exempel på vad du skrivit.

Finns fler såna här uttalanden i tråden.

"Jag har barnvakt kanske en gång per år max. Det är vårat val att skaffa barn och då ska ingen annan lastas med ansvar".

"Man kan även med lite fix ordna kvalitetstid med mannen utan barnvakt om det nu knakar i fogarna".

"Egentid kan man ha när barnen är utflugna. Småbarnsperioden går så fort och poff är dom stora".

• marie1973
    lindberg78 skrev 2009-10-05 11:17:53 följande:
    Ja ja... ni menar alltså att bara för att jag lever ett bra och trivsamt liv så ska jag hålla käften? Varför inte dela med sig? Och mig veterligen så ÄR detta ett diskussionsforum där man diskuterar olika åsikter bla.....
    Jag anser inte att du delar med dig. Att dela med sig handlar om att visavad som är bra och funkar i er familj utan att klanka ner på hur andra har det eller gör. Jag håller med om att man kanske ska prioritera sin familj om man skaffar barnvakt i tid och otid om barnen är mer hos nån annan än med sina föräldrar. Men gång på gång i dina förklaringar påvisar du att du gjort det rätta som aldrig lämnar bort dina barn att du inte behöver egentid såsom att gå på puben med kompisar eller gå ut på shoppingtur eller få någon ensamtid. Det är jättebra att du är nöjd med ditt liv. Jag är nöjd med mitt. Jag har självständiga barn som är trygga och lever i en stabil miljö, trots att mamma och pappa lämnar bort dem i bland för att festa, gå på bio, träffa vänner eller shoppa.

Jag föreslår att innan du startar en tråd så fundera ut vart du står nånstans i dina åsikter så du kan ge raka svar och inte vända och vrida på dem längst vägen. Dela med dig av dina tips istället för att använda en attityd som får andra att rygga tillbaka.

Hälsningar från den gamla mamman.
  • marie1973
    lindberg78 skrev 2009-10-05 11:48:21 följande:
    trevligt att du försöker vara en äldre och mer förståndig mamma spydigt? likaväl som de flesta andra
    Vad är det som är spydigt med det? Det är ju du som kallar oss över 30 för gamla mammor.
  • marie1973
    lindberg78 skrev 2009-10-05 12:29:26 följande:
    lilla mej skrev 2009-10-05 12:26:07 följande: Ja? Att det är mitt och min mans val att skaffa barn och ta hand om dom, och då vill inte vi att nån annan ska ta ansvaret för dom om vi nu skulle vilja gå ut och roa oss varje helg.
    Om det nu är det du retar dig på, att det finns föräldrar som går ut varje helg för att festa så undrar jag varför man ödslar så mycket tid till att överhuvudtaget starta en tråd om det. Hur stor andel av alla föräldrar gör det, går ut varje helg för att supa?
  • marie1973

High Heel Bitch skrev 2009-10-05 17:13:55 följande:

längtar och väntar skrev 2009-10-05 17:06:13 följande: Jag pratade inte om ensamstående. Att gå ut och supa är väl inget att sträva efter.
    Denna tråd handlar ju inte bara om att skaffa barnvakt för att gå ut och supa. Om jag går ut och super skallen i bitar en gång om året gör mig definitivt inte till en sämre människa och definitivt inte en sämre mamma. Jag älskar inte mina barn mindre bara för jag lämnar bort dem ibland och jag är inte mindre ansvarsfull för att de får vara med nån annan vuxen än oss föräldrar.

Jag håller med om att gå ut och supa var aoch varannan hel inte är något att sträva efter men det tas upp i denna tråd att man inte ens ska lämna bort sina barn till nån annan. Mina barn är inte fastvuxna vid mig och barn behöver andra vuxna.
  • marie1973
    lindberg78 skrev 2009-10-05 17:20:07 följande:
    Men om man säger så här: Mamma tränar måndag och onsdag samt går en kurs på torsdag Pappa tränar måndag och spelar poker onsdag Båda vill gå ut varannan fredag tillsammans. Då får man anlita barnvakt varje måndag, onsdag och varannan fredag Det blir totalt antalb-v dagar ca 10 per månad. Det tycker inte jag är acceptabelt. Om ni tycker det, motivera gärna varför
    Hur många lever så?
  • marie1973
    lindberg78 skrev 2009-10-05 17:29:57 följande:
    Ja nu det är ju inte det som är frågan.... Folk ville ju att jag skulle vara konkret och skapa en debatt. Gjorde jag fel igen nu?
    Jag blir bara lite nyfiken på hur många såna familjer du känner, så vitt jag vet så känner jag nog ingen sån familj utan alla i vår vänkrets är nog rätt ansvarsfulla.
  • marie1973
    lindberg78 skrev 2009-10-05 17:29:57 följande:
    Ja nu det är ju inte det som är frågan.... Folk ville ju att jag skulle vara konkret och skapa en debatt. Gjorde jag fel igen nu?
    Du vill att folk ska motivera sina svar men själv vill du inte svara på frågorna du får.
  • marie1973

Det är skillnad på att känna sig försummad och bortpuschad av sina föräldrar än att låta barnen se att det kan vara trevligt och roligt att göra något annat med andra vuxna i ens närhet. Som det sägs så verkar det vara svart eller vitt för dig men tyvärr ser du inte det som är mitt emellan. Du har dåliga erfarenheter av att bli lämnad och känna dig övergiven, det behöver inte betyda att alla barn känner det när de har någon annan som tar hand om dem.

Svar på tråden Vadå egentid??