Vadå egentid??
Jag har läst lite i tråden och reagerar som de flesta andra. Jag är en sk gammal mamma som fick mitt första barn när jag skulle fylla 33 och mitt andra när jag var 34.
Jag lever ett bra liv med min man som är min bästa vän, vi har många gemensamma vänner och många gemensamma intressen. Jag älskar att vara med mina underbara barn och jag älskar att vara mamma.
Men för att orka med allt som har med jobb, barn och hem och alla såna förpliktelser så behöver man pauser, både tillsammans med sin man och med sina tjejkompisar eller en liten stund med bara sig själv. Jag tar semester från jobbet för att ladda batterierna. Jag är inte bara mamma, jag är en egen person med egna begär. Ibland kan det vara trevligt att gå iväg på fest med sin partner i goda vänners lag utan barn likväl att det kan vara roligt när vi alla vänner träffas med barn. Ibland är det roligt att gå på kroken och ta ett glas vin. Ibland kan det vara roligt att få festa loss ordentligt. Det betyder inte att man gör det varje helg eller varje dag. Det ena behöver inte utesluta det andra.
vi har alla ett behov av egentid, sen hur den tiden ser ut är olika för person till person.
Ur barnens perspektiv som någon skrev så är det viktigt för dem att känna andra vuxna och kunna känna sig trygga i att vara bland andra vuxna utan föräldrarna. Att man gör sig oumbärlig och de enda vuxna i ett barns liv, då tror jag man bara att man gör sig själv och barnet en björntjänst. Jag tänker på mina barn också, hur viktigt det är för dem att kunna ty sig och knyta sig till andra vuxna, det kan faktiskt hända mig och min man något.